Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sätt att bränna ISO-fil

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-21 10:34

Jag har ett antal ISO filer som jag vill bränna till DVD. Hur gör jag det på bästa sätt?

Jag har använt Disc Tools och det fungerar men det är inte speciellt snabbt. Jag har också Toast men jag har inte hittat hur man gör där. I Windows (tex Nero) finns det en meny att bränna image men jag har inte hittat något motsvarande i Toast.

i Toast, klicka på "Copy Disc" (eller nåt sånt, har inte toast på denna datorn) Sen klickar du på "Burn image" och väljer ison.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-21 12:58

skivverktyget klarar väl det?

Skivverktyg fixar det hur lätt som helst. Klicka bara på knappen "Bränn" längst upp till vänster i skivverktygsfönstret - svårare än så är det inte.

Men som jag förstod hade du redan provat Skirvverktyg. Det man kan ha gjort är att man låtit bli att ändra standardinställningen. Då verifieras bränningen vilket tar sin tid, så vill du att det ska gå så snabbt som möjligt trycker du på pilknappen efter att du valt skivavbild som ska brännas, och avmarkerar då att den brända informationen ska verifieras.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-21 18:28
Ursprungligen av Marcus K:

Men som jag förstod hade du redan provat Skirvverktyg. Det man kan ha gjort är att man låtit bli att ändra standardinställningen. Då verifieras bränningen vilket tar sin tid, så vill du att det ska gå så snabbt som möjligt trycker du på pilknappen efter att du valt skivavbild som ska brännas, och avmarkerar då att den brända informationen ska verifieras.

Ja, det har jag testat (kör med engelskt OS, därav "Disc Tools"). Men jag hade inte hittat den inställning du nämner här, ska prova det! Tack!

När du bränner ska det först bara stå något i stil med "please insert a disc", men då finns det en pil till höger du kan klicka på för att få fler alternativ. Det fungerar på samma sätt som öppna- och spara-dialogerna som används av de flesta program.

  • Medlem
  • 2007-10-21 18:58

Dra o släpp ISOn på Toast-ikonen så ställer den in sig rätt automatiskt. Men Skivverktyget funkar lika bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 00:17

Bränna .iso -> DVD-R

Hej,
lånar denna gamla tråd. Är en noob på Mac - har en macbook med Snow Leopard

Om jag har fattat rätt så har jag 2 optioner:
1) använda

Citat:

Skivverktyget

2) köpa software

Citat:

Toast

Eftersom detta är ett gammalt tråd önskar jag förtydligande:
a) gäller ovanstående fortfarande idag, 9/4-10?

Tack
//Peter

Ursprungligen av lelkes:

Eftersom detta är ett gammalt tråd önskar jag förtydligande:
a) gäller ovanstående fortfarande idag, 9/4-10?

Ja.

Men det finns fler alternativ. Om Skivverktyg inte riktigt räcker till för dina behov, och du inte vill betala för Toast, så finns det gratisalternativ, t.ex Burn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 14:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

Men det finns fler alternativ. Om Skivverktyg inte riktigt räcker till för dina behov, och du inte vill betala för Toast, så finns det gratisalternativ, t.ex Burn

tack Jesper... får bli Burn

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-09 08:05

Oja, visst gör den det.

Kan väl återuppväcka den här tråden ännu gång dåra...

Har .img fil som jag vill bränna till DVD. Den fungerar utmärkt att spela både i Plex och VLC men när jag bränt till skiva med Skivverktyg känner inte DVD-spelaren igen skivan. Vad kan problemet vara, kan det fungera bättre med ett annat program eller är det fil alternativ DVD-spelare som krånglar?

Ursprungligen av saandahn:

Kan väl återuppväcka den här tråden ännu gång dåra...

Har .img fil som jag vill bränna till DVD. Den fungerar utmärkt att spela både i Plex och VLC men när jag bränt till skiva med Skivverktyg känner inte DVD-spelaren igen skivan. Vad kan problemet vara, kan det fungera bättre med ett annat program eller är det fil alternativ DVD-spelare som krånglar?

Låter som att du kanske råkat bränna .img-filen som "data". Om du matar in dvd och kollar på filerna, ser du img-filen då?
Testa med Burn, tror det är enklare.

Tack. Troligen är detta vad som hänt. Finns det någon funktion i Skivverktyg där man kan välja om man vill bränna som data eller DVD-film? Ska definitivt testa Burn men tycker Skivverktyget är rätt smidigt...

Ursprungligen av saandahn:

Tack. Troligen är detta vad som hänt. Finns det någon funktion i Skivverktyg där man kan välja om man vill bränna som data eller DVD-film? Ska definitivt testa Burn men tycker Skivverktyget är rätt smidigt...

Du får montera din image-fil först, och sedan ta Burn uppe i verktygsraden i Disk Utility.

Tack. Kom på det själv i bilen idag så håller på att testa just nu.

Jag är självnybörjare med macen och haft den i 3 veckor nu, och jag fick själv tips om "Burner" eller om det var "Burn", där drar du helt enkelt iso filen till programet och trycker på burn, använder inte skrivverktyget, när du sedan skall skapa en iso gör du likadant, drar skivan från skrivbordet till programmet,

Btw, programmet är gratis

jag har en liten fråga oxå.... om man nu bränner en iosfil eller imagefil på en dvd-rw skiva.... hur gör jag då för att kunna bränna skivan fler ggr. I Nero så bockar man ut "finalisera skiva"... vill gärna kunna använda skivorna fler ggr..

och vilket program behöver jag...

Har Toast och skivverktyget....

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2011-10-14 23:32

Finalisera skiva låser skivan för fler bränningar MEN en quick format eller full format återställer dvd-rw så att du kan bränna till den igen. Om du inte finaliserar skivan så kan du bränna ut data som motsvarar den mängd som finns ledigt på skivan.

Hursomhelst så är det bara att formatera skivan för att den ska vara som 'ny'.

1
Bevaka tråden