Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hyra film i iPad - inte än på ett tag

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har precis skaffat en iPad 2 och är på alla vis glad och nöjd med den. Därtill har ju hyrfilm dykt upp i itunes vilket gör det hela ännu trevligare. Utbudet är dock rätt knapert (ca 200 filmer för uthyrning) och varken headweb, SF Anytime eller Voddler hyr ut filmer i iOS. Vad jag förstår beror detta på att Apple tar 30% av alla in-app-köp, vilket åtminstone i voddlers fall är deras vinstmarginal efter att de betalat filmbolagen. Det här betyder ju att ingen kommer att kunna erbjuda hyrfilm till iOS utom apple och utbudet lär därmed fortsätta att lysa med sin frånvaro...

Rätta mig gärna om jag har fel. Kom med alternativa lösningar eller förslag på tjänster som jag har missat.

Att se filmer i Voddler för iPad kostar ingenting, så varför hyra?
Appen kostar 49:-, sen kan du se hur mycket film du vill med appen.

Voddler for iPad for iPad on the iTunes App Store

Vi i Sverige får nog vänta som vanligt på en bra tjänst som har stort utbud och nyare filmer.

Jo, voddler har jag och det funkar bra. Men deras hyrsortiment är inte tillgängligt i iOS och även om det finns mycket bra indiefilmer och klassiker i reklamfinansierade sortimentet så skulle man ju önska sig tillgång till hyrsortimentets nyare blockbusterfilmer.

Såg att Headweb annonserat en iphone-app för typ ett år sen men att det sen varit helt tyst. Man kan ju anta att det är pga att det inte gick ihop.

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-10-15 14:03

Kom igen nu. Det har funnits hyrfilm "officiellt" i vad, en vecka, på iTunes och du sågar det redan vid fotknölarna??

Låt det gå åtminstone en månad så kan vi kolla hur läget ser ut. Att det överhuvudtaget har kommit till den svenska affären är ju bara det ett gigantiskt kliv framåt.

Inget som tekniskt skulle hindra Voddler och Headweb att skapa en html5-app som Vudu.com gjort i USA.
Men som vanligt är det troligtvis bolagen som stretar emot.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Inget som tekniskt skulle hindra Voddler och Headweb att skapa en html5-app som Vudu.com gjort i USA.
Men som vanligt är det troligtvis bolagen som stretar emot.

Jag har någonstans i mitt bakhuvud för mig att jag sett Voddler säga att de gärna skulle ha en HTML5-lösning på något vis, men att Adobes DRM var ett krav från filmbolagen, tyvärr. Antar att de lyckades gå runt det på gratisfilmerna som är tillgängliga på iOS- och Android-apparna.

Ursprungligen av Bluestreak:

Jag har någonstans i mitt bakhuvud för mig att jag sett Voddler säga att de gärna skulle ha en HTML5-lösning på något vis, men att Adobes DRM var ett krav från filmbolagen, tyvärr. Antar att de lyckades gå runt det på gratisfilmerna som är tillgängliga på iOS- och Android-apparna.

Och Headweb har precis dragit igång en beta av sin html5-lösning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-20 09:08
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Och Headweb har precis dragit igång en beta av sin html5-lösning.

Vad roligt. Jag anmälde mig för länge sedan som beta-testare, men hörde inget mer från dom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-20 09:19
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Och Headweb har precis dragit igång en beta av sin html5-lösning.

Härliga nyheter. Headweb är överlägset den bästa hyrfilms-tjänsten jag testat hitintills. Dock har Flash-beroendet varit det största problemet med tjänsten!

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Och Headweb har precis dragit igång en beta av sin html5-lösning.

Gott! Nu har jag registrerat mig som betatestare av deras ipad-tjänst. Tack för tipset!

Det går helt enkelt inte att basera hyrfilm på in-app-köp, själva systemet är inte gjort för det.

Citat:

11.5 Apps that use IAP to purchase credits or other currencies that expire will be rejected
11.9 Apps containing "rental" content or services that expire after a limited time will be rejected

Det som köps in-app får alltså inte försvinna och man varken kan eller får ha tidsbegränsade in-app-köp. Plus då att man bara kan ha ett begränsat antal in-app-saker att köpa; inte för att det skulle vara något problem med det löjeväckande utbud som nuvarande tjänster har, men skulle någon tjänst komma upp i flera tusen titlar blir det helt enkelt inte möjligt att hantera i ett system gjort för att köpa extranivåer i spel, enstaka tidningar etc.

Däremot går det ju att hantera på samma sätt som Kindle, Netflix och andra tjänster - d.v.s. att iOS-appen bara visar det innehåll man redan införskaffat, medan allt annat (skapa nytt konto, betala o.s.v.) görs på en helt separat webbsida.

1
Bevaka tråden