Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBooks - utbud, inställningar, filformat mm.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-12-15 14:09

Hej, gillar konceptet med att läsa på iPad'en grymt mkt och just nu håller jag på att läsa Arnolds s. biografi, orginalfilen var en PDF med bilder men efter konverteringen till ePub i programmet "calibre" så försvann alla bilder, hur kan man lösa detta?

Sedan undrar jag hur man hindrar att iPad'en låser skärmen när jag läser mina böcker? jag hittar ingen inställning under iBooks som hindrar detta :/

Till sist så undrar jag var ni får tag på era böcker? utbudet på Apples egna bokaffär är inte jättestort direkt, speciellt inte svenska utgåvor.

Har hämtat ut ett lånekort på bilblioteket och tänkte prova att låna från elib.

Vilket filformat föredrar ni? jag föredrar ePub då det harmonerar mer med paddan enligt mig!

tack för mig

Ibooks läser väll pdf direkt så varför konvertera?

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Ibooks läser väll pdf direkt så varför konvertera?

Exakt, PDF stöds i iOS per default.

• Medlem
  • Arvika
  • 2010-12-16 20:05

Ja pdf fungerar bra, men då följer inte formateringen som jag antar ePub är ensam om att ha? Dvs den boklayouten som ibooks har som standard?

Bilderna följde dock inte med när jag la in den som pdf heller :-/

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-12-16 20:38

iBooks stödjer inte bibliotekets ePub-filer som du kan låna på elib.se eftersom de är "smittade" med Adobes proprietära DRM-skydd. Hur de svenska statliga biblioteken kan använda sig av ett proprietärt DRM-format från Adobe är för mig en gåta. Jag tycker inte det är OK att mina skattepengar skickas till Adobe för detta ändamål.

Det finns sätt att låna dessa böcker och "tvätta" dem från Adobes DRM och sen lägga över dem till iBooks via iTunes. Google kan hjälpa dig.

Ett annat alternativ är att installera BlueFire Reader, som stöder Adobes DRM-format. Då är det bara att logga in på elib.se och låna valfri bok i ePub-format, så dyker den upp i BlueFire. Dock är BlueFire inte ett alls lika trevligt och väl formgivet program som iBooks, så upplevelsen blir sämre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-14 22:30

Finns det verkligen ingen lösning för svenska böcker ännu? (räknar inte de gamla titlarna i iBooks). Detta ska ju vara en av iPadens starka kort trodde jag.

Hittaeboken.se är en bra sida för att få en översikt på vad som erbjuds och var man kan köpa någonstans.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 17:13

Tack Johan. Lyckades få ner en bok till paddan. Men känns märkligt att man ska behöva köpa och synka via datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 20:02

My bad. Gick ju faktiskt att öppna filerna med iBooks direkt från webbläsaren.

1
Bevaka tråden