Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iOS 5 på iPad

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har försökt uppdatera 2ggr nu, men den kraschar när den ska säkerhetskopiera, ipaden är köpt för 1 vecka sedan mest spelat pga och wordfeud på den.. Vad kan vara fel?

Felkoden är 3200..

Fel i 3000-intervallet betyder vanligtvis att iTunes inte kan upprätta kontakt med gs.apple.com-servern på port 80 eller 443. Det kan bero på att inaktuell eller felaktigt konfigurerad säkerhets- eller brandväggsprogramvara stör, att en äldre version av iTunes är installerad, att någon post i filen host omdirigerar förfrågningar till gs.apple.com (se fel 1004 ovan) eller på dina Internet-proxyinställningar. Om du använder en proxy, kan du prova utan en eller med ett fungerande nätverk. Om det inte avhjälper problemet kan du följa stegen i iTunes för Windows: Felsökning av säkerhetsprogramvara. Fel 3014 kan innebära att du måste frigöra mer hårddiskutrymme på datorn innan du försöker återställa igen. Fel 3194 är vanligtvis en indikation på att du inte har den senaste versionen av iTunes installerad Uppdatera till den senaste versionen av iTunes.

Får inte upp ios 5 när jag ansluter ipad 2 till itunes, vad är fel? Får upp 4.3.5 bara

Ursprungligen av Montaren:

Får inte upp ios 5 när jag ansluter ipad 2 till itunes, vad är fel? Får upp 4.3.5 bara

Uppdaterat iTunes?

Ursprungligen av Montaren:

Får inte upp ios 5 när jag ansluter ipad 2 till itunes, vad är fel? Får upp 4.3.5 bara

Samma här. Kanske lika bra att vänta till imorgon. Då kanske uppdateringen laddar snabbare än 10 kB/s också
Plus att man har fått höra om risken för brick verkar stor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-14 00:05

Har varit inne i inställningar men har inte kunnat hitta nått förutom AssistiveTouch, som jag trodde först var rätt, men icke.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns en aktivering för multitouchgester men jag har givetvis glömt bort var den låg

Om man sitter på 5.0 GM behöver man uppdatera till "riktiga" 5.0 då?

En annan fråga, försöker söka efter nya uppdateringar i iOS 5.0 men får bara "kan inte etablera kontakt med servern" vad beror de på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-12 21:06
Ursprungligen av mackan08:

Om man sitter på 5.0 GM behöver man uppdatera till "riktiga" 5.0 då?

En annan fråga, försöker söka efter nya uppdateringar i iOS 5.0 men får bara "kan inte etablera kontakt med servern" vad beror de på?

GM är riktiga.

Kör ios5 på Ipad2 nu med uppdaterad ATV2 och måste bara säga SHIT vad cool skärmdubbleringen är! Kör Real Racing 2 HD och ser bilen på hd-tvn i 40 tum och har Ipaden som ratt med kartan på Ipadskärmen och musiken ut genom tvn. TRÅDLÖST UTAN LAGG!. Jag smäller av! Man är ju född i rätt tidsålder som får uppleva så här ball teknik, tur att jag är vuxen så att jag hajjar hur coolt det är, ungarna rycker bara på axlarna och tar det för givet. Jag är som ett barn med kontokort!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-10-13 01:39
Ursprungligen av maxcarlgren:

Kör ios5 på Ipad2 nu med uppdaterad ATV2 och måste bara säga SHIT vad cool skärmdubbleringen är! Kör Real Racing 2 HD och ser bilen på hd-tvn i 40 tum och har Ipaden som ratt med kartan på Ipadskärmen och musiken ut genom tvn. TRÅDLÖST UTAN LAGG!. Jag smäller av! Man är ju född i rätt tidsålder som får uppleva så här ball teknik, tur att jag är vuxen så att jag hajjar hur coolt det är, ungarna rycker bara på axlarna och tar det för givet. Jag är som ett barn med kontokort!

Visst är det häftigt!

Men jag har en del lagg, särskilt i styrningen och när jag kör mot andra bilar.
Tar jag bort motståndarbilarna funkar det bättre.

Men jag håller med om det där med tidsålder. Och ungarna...

Någon som fått igång platstjänster tillsammans med Reminders-appen? Alltså, Påminnelser. Det funkar i iPhonen och andra appar i iPaden funkar med med platstjänster. Men inte Påminnelser. Det finns inte som alternativ när man ställer in Påminn mig, då finns bara "På en dag". Och i inställningar/platstjänster finns inte Påminnelser som alternativ.

  • Medlem
  • 2011-10-13 11:16
Ursprungligen av henkebarn:

Någon som fått igång platstjänster tillsammans med Reminders-appen? Alltså, Påminnelser. Det funkar i iPhonen och andra appar i iPaden funkar med med platstjänster. Men inte Påminnelser. Det finns inte som alternativ när man ställer in Påminn mig, då finns bara "På en dag". Och i inställningar/platstjänster finns inte Påminnelser som alternativ.

Jag undrar samma sak, för det är väll inte bara för iPhone ?

  • Medlem
  • 2011-10-13 13:07

Jahapp. iCloud vägrar synka mina kontakter, iMessage vägrar acceptera mitt lösenord, inställningarna kraschar när jag försöker komma in i "epost, kontakter, kalendrar" och varken min iPad eller iPhone vill backa upp till molnet. Finemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 13:28
Ursprungligen av pingu:

Jahapp. iCloud vägrar synka mina kontakter, iMessage vägrar acceptera mitt lösenord, inställningarna kraschar när jag försöker komma in i "epost, kontakter, kalendrar" och varken min iPad eller iPhone vill backa upp till molnet. Finemang.

Ansluter du via wifi eller bluetooth? Jag har bara internetdelning via bluetooth med min iphone 3GS och då funkar inget av ovanstående. Sitter på ett café med wifi just nu och då löste sig allt.

  • Medlem
  • 2011-10-13 13:39
Ursprungligen av idoru:

Ansluter du via wifi eller bluetooth? Jag har bara internetdelning via bluetooth med min iphone 3GS och då funkar inget av ovanstående. Sitter på ett café med wifi just nu och då löste sig allt.

Via wifi. Nu lyckades jag dock få igång säkerhetskopiering via iCloud, man var tydligen tvungen att slå på det i iTunes, vilket de kanske kunde meddela om man försöker göra det på sin i-apparat?

Någon mer som inte får iCloud-säkerhetskopieringen att fungera?
När jag aktiverar "iCloud-säkerhetskopia" på iPhonen så får jag bara ett felmeddelande.

Gör jag det via iTunes, så fungerar det, men när jag tar "Säkerhetskopiera nu" så får jag:
"Ett problem inträffade när säkerhetskopieringen skulle slutföras. Försök igen senare."

Ursprungligen av Fangorn:

Någon mer som inte får iCloud-säkerhetskopieringen att fungera?
När jag aktiverar "iCloud-säkerhetskopia" på iPhonen så får jag bara ett felmeddelande.

Gör jag det via iTunes, så fungerar det, men när jag tar "Säkerhetskopiera nu" så får jag:
"Ett problem inträffade när säkerhetskopieringen skulle slutföras. Försök igen senare."

Japp, har samma problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 13:23

När jag går in under inställningar (både på ipad och iphone) så är flikarna iCloud och Twitter gråmarkerade och går inte att klicka på. Samma sak med Platstjänster, när jag går in där så går det inte att slå på dem alls. Ganska ovärt med Google Maps och Hitta mina vänner då. Någon som stött på samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 14:11

För att svara på mitt eget problem: hade begränsningar aktiverat. Stäng av restrictions, sedan funkar det! Mvh blindstyret

imessage, jag förstår inte riktgt vad jag gör fel... Alla jag messar till från ipaden får upp messen i en separat konversation och inte en och samma...

Dock om jag startar en konversation från ipaden och sedan fortsätter med iphonen så kommer dom i en och samma...

Har syncat alla kontakter till iCloud, men får inte upp namnen i imess på ipaden utan enbart mobilnummer istället för namn...

någon som har samma problem? / En lösning?

Ursprungligen av Charlieb:

imessage, jag förstår inte riktgt vad jag gör fel... Alla jag messar till från ipaden får upp messen i en separat konversation och inte en och samma...

Dock om jag startar en konversation från ipaden och sedan fortsätter med iphonen så kommer dom i en och samma...

Har syncat alla kontakter till iCloud, men får inte upp namnen i imess på ipaden utan enbart mobilnummer istället för namn...

någon som har samma problem? / En lösning?

Kontroller vilken adress du messar till, är det samma eller olika? Dvs: är det telefonnumret eller mejladressen etc?

På iPad används AppleID, finns inga telefonnummer, därför blir det en ny konversation.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2011-10-15 08:18

Tja, har lite funderingar:

(1) Wifi itunes sync
Har kliat huvet hela kvällen igår över detta.
Är det så illa att man måste sitta bakom samma NAT för att få detta att funka?
Jag sitter med IPAD bakom en gammal router som har ett skarpt ip ut mot nätet.
Datorn med itunes på sitter direkt ut mot nätet med ett annat eget skarpt ip.

Att sätta datorn bakom routern är uteslutet då jag varken har ett wifi-nic på datorn,eller har lust att stoppa datorn i routern med sladd då routern bara orkar pumpa ungefär 20 Mbit wan<->lan, vilket inte räcker för min 100/100 lina.

_extremt_ besviken!

(2) icloud...
Hur funkar detta egentligen? Har nån någon bra guide? Är det apple som dikterar vad man får synca?
Går jag in på settings på ipadden och väljer iCloud så har jag diverse val:
epost, kontakter, kalendrar....
Men allt är ju låst till standardval. Det som "irriterar" mig lite är att apple inte på något sätt kör ett "öppet vanligt explorer"-filsystem utan allt göms magiskt seamless för användaren.
Jag skulle ju helst se att jag typ kan göra som med dropbox, jag väljer en folder på min MAC,PC,iphone, ipad.
Denna vill jag sen synca upp in i iCloud, går detta?

(3) Men, det enda jag egentligen vill ha, är iBooks-pdf-sync.
Helt enkelt, mitt grundproblem som nu varken wifi-sync eller allra helst icloud inte vill lösa:
Jag lägger dagligen till pdf:er i itunes (dom hamnar under books). Dessa vill jag ha syncade till min ipad enklast möjligt.

Jag testade att ladda ner en gratis bok från AppleStore på datorn, i itunes.
Denna bok laddades då ner automatiskt på ipad.

Men dom pdf:er jag manuellt lägger till in i itunes syncas inte på samma sätt! Varför? (kan nog svara själv på den, apple vill ju att man ska köpa saker via deras store).
Så som jag förstod det så skulle mina pdf:er in i itunes kunna lagras på iCloud, men detta verkar alltså inte gå?

EDIT:
Har googlat lite nu.
Verkar som det jag letar efter var "iDisk" som _fanns_ i mobileMe.
Denna funktion verkar nu tas bort när mobileme->iCloud.
Verkar finnas tusentals, åter tusentals blogg/foruminlägg utav rage mot apple angående detta....
Trist... det enda jag egentligen ville ha från iCloud lyckades dom skippa

Senast redigerat 2011-10-15 08:41

Se om du inte kan hitta en pdf-reader som syncar mot dropbox då.. Goodreader har jag för mig gör detta.

Ursprungligen av Goflorp:

Se om du inte kan hitta en pdf-reader som syncar mot dropbox då.. Goodreader har jag för mig gör detta.

GoodReader gör det och kan rekommeneras

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-15 14:36

Expert PDF synkar också mot Dropbox. Jag föredrar den framför Goodreader.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-16 01:59

Irriteras högeligen av att Apple stängt av de nya multigesterna för oss iPad 1 användare! Många ilskna trådar på Apples diskussionsforum, där man oxå kan läsa att dessa gester kunde utföras på en iPad 1 om man hade developer konto. Mao så har iPad 1 kraft nog för att klara av dessa gester. Känns riktigt "snålt" av Apple måste jag säga!

Ursprungligen av Aldrin:

Irriteras högeligen av att Apple stängt av de nya multigesterna för oss iPad 1 användare! Många ilskna trådar på Apples diskussionsforum, där man oxå kan läsa att dessa gester kunde utföras på en iPad 1 om man hade developer konto. Mao så har iPad 1 kraft nog för att klara av dessa gester. Känns riktigt "snålt" av Apple måste jag säga!

Kan väl mycket väl vara så att Apple vill se mer som uppmuntrar till att gå från iPad till iPad 2. Har full förståelse för att Apple medvetet väljer att begränsa vissa funktioner till nyaste versionen av iPad.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-16 16:07
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Kan väl mycket väl vara så att Apple vill se mer som uppmuntrar till att gå från iPad till iPad 2. Har full förståelse för att Apple medvetet väljer att begränsa vissa funktioner till nyaste versionen av iPad.

Sry har noll förståelse för detta tilltag. Känns som ett billigt och inte särskilt övertygande knep om meningen är att man ska uppgradera sin ett år gamla iPad 1 för att få multigester. IMHO ett ganska ovärdigt knep från ett ftg som Apple.

Ursprungligen av Aldrin:

Irriteras högeligen av att Apple stängt av de nya multigesterna för oss iPad 1 användare! Många ilskna trådar på Apples diskussionsforum, där man oxå kan läsa att dessa gester kunde utföras på en iPad 1 om man hade developer konto. Mao så har iPad 1 kraft nog för att klara av dessa gester. Känns riktigt "snålt" av Apple måste jag säga!

Den kanske nätt och jämt har den kraften. Den kanske gör fel för ofta för att Apple - företaget som är besatt av idèn om användarupplevelse skall vara nöjda.
Gester som funkar på andra och tredje försöket ibland ger bara irriterade användare.

Jag tror inte ett skit på idén om "tvångsmigrering" via finesser. Jag tror de sitter och kollar om det funkar utan problem för främst användaren och sekundärt för systemet.

Vad vet vi vad de baserar sina beslut på.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 16:02
Ursprungligen av Goflorp:

Den kanske nätt och jämt har den kraften. Den kanske gör fel för ofta för att Apple - företaget som är besatt av idèn om användarupplevelse skall vara nöjda.
Gester som funkar på andra och tredje försöket ibland ger bara irriterade användare.

Jag tror inte ett skit på idén om "tvångsmigrering" via finesser. Jag tror de sitter och kollar om det funkar utan problem för främst användaren och sekundärt för systemet.

Vad vet vi vad de baserar sina beslut på.

Tror också mer på att de skippade det eftersom det inte fungerade till 100% på iPad 1, typ som att man inte kan köra multitasking på en iPhone 3G. Synd, eftersom jag har en iPad 1. Det är dock inte en funktionen som får mig att köpa en iPad 2.

Bevaka tråden