Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös presentation med iPad2

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla kunniga...
I den bästa av världar skall man naturligtvis kunna utnyttja iPadens smidiga format och höga prestanda för att kunna genomföra en presentation för en större publik utan att behöva trassla med sladdar och adapters. Snyggt, effektivt och med en inte så liten impfaktor.
However... Det jag lyckats att läsa mig till är att detta endast fungerar under förutsättning att man har ett par grundförutsättningar i hårdvara med sig...
• iPad2
• Apple TV2
• WiFi
• En videoprojektor som går att ansluta till det lokala nätverket.

Frågorna är alltså: Är detta rätt uppfattat? - Finns det andra (smidigare) sätt? - Bluetooth?

Behoven är följande: Att kunna genomföra en presentation med en iPad2 utan sladdar, med en videoprojektor, helst utan tillgång till AppleTV2 och WiFi.

Varför? Jo, för att man inte alltid kommer till ett ställe där alla dessa förutsättningar kan uppfyllas. Många har det, men, som sagt, inte alla. Någon som har idéer kring detta?
Håkan

Gör en egen liten lösning?
Typ en Apple Tv 2 med HDMI->DVI adapter och en airport express som accesspunkt? Plocka ner allt i någon låda (jag ser framför mig en 50-tals portfölj) så är det bara att plugga in DVI sladd och nätkabel när du kommer fram, väskan blir ju din "dator" då.
Problemet blir väl snarare de ställen där de bara har VGA-anslutning till projektorerna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-10-20 23:04

MacBook / Air / Pro och använd appen Keynote Remote för att styra presentationen via din iPhone / iPad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-21 00:12

AppleTV och Airport Express är så små att de går ner i fickan eller lilla facket på en ryggsäck. Jag har svårt att föreställa mig en smidigare lösning.

Edit:

Citat:

• En videoprojektor som går att ansluta till det lokala nätverket.

Projektorn behöver ingen nätverkskoppling, den ansluts ju bara med HDMI till AppleTVn.

Tänkvärt...
Tackar för förslag och idéer kring detta spörsmål. Slutsatsen är att man i nuläget åtminstone behöver en Apple TV2 och en HDMI-kompatibel videoprojektor för att kunna genomföra en trådlös variant på presentation... Förutom en iPad2 då.
Håkan

Och en Airport express bör jag kanske tillägga.
Håkan

Jag kör med en minimalistisk lösning: iPad kopplad till projektorn med VGA-adapter. Stuvas sedan undan någonstans där den inte syns. Själva presentationen styr jag sedan trådlöst från iPhonen med Keynote Remote.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-11-12 09:26
Ursprungligen av Samuel K:

Jag kör med en minimalistisk lösning: iPad kopplad till projektorn med VGA-adapter. Stuvas sedan undan någonstans där den inte syns. Själva presentationen styr jag sedan trådlöst från iPhonen med Keynote Remote.

Den här varianten kör jag med men det låter ju tilltalande att kunna hålla paddan i handen utan en adaptersladd som lätt glider ur o man tappar signal till projektorn. Jag växlar dessutom mellan KeyNotes och Pages samt AirVideo när jag utbildar.

Men jag har fått problem med att Keynote remote tappar kontakt till iPad trots att båda enheternas bluetooth är igång. De talar helt enkelt inte med varandra (om jag inte är på ett wifi-nätverk). Lägger upp denna fråga i en ny tråd....

1
Bevaka tråden