Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud tillåter inte skapa gratis me.com adress

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Det här med iCloud. Jag misstänker att jag har ett ovanligt problem, men hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig, eller peka på vad jag gör för fel.

Jag har ett apple-id sedan en tid tillbaka som jag använder som itunes id. Användarnamnet är en gmail-adress som jag fortfarande använder. Jag valde att aktivera icloud med mitt gmail-appleid, och det gick smärtfritt (till att börja med).

Innan jag förklarar mitt problem bör det kanske nämnas att jag har ett mobileme-konto som jag använder idisk och mailfunktionerna på. Detta är ett subaccount i en familjelicens som min pappa har. Jag har inte blandat in mobileme i mitt iCloud-konto på något sätt eftersom jag inte längre trivs med min mobileme-mailadress. Jag kan också nämna att jag var tvungen att logga ut ur mobileme i systeminställningar på datorn för att kunna skapa ett iCloud-konto på något annat sätt än att "migrera mobileme till icloud."

När jag hade skapat icloud-kontot (med mitt gamla trogna gmail-appleid) loggade jag in med min iPhone och iPad. Allt såg ut att fungera: synk av dokument, kontakter, bokmärken etc. Det enda jag hade kvar var mail och anteckningar. Jag ville skapa en ny xxxxx @ me.com-adress.

Proceduren verkade väldigt enkel:

>> I iCloud-inställningspanelen på datorn klickar jag på checkboxen e-post och anteckningar.

>> Det kommer upp ett fönster: "Välj en iCloud-e-postadress:", och jag skriver adressen som jag vill ha. Klickar på "OK"

>> Ytterligare ett fönster lyder: "Skapa *********@me.com?" med en undertext som säger att jag inte kan ändra adressen om jag går vidare. Inga konstigheter. Jag klickar på "SKAPA"

>> Det sista fönstret försvinner, men det underliggande finns kvar, alltså det som lyder "Välj en iCloud-e-postadress:". Alternativen jag har är fortfarande "OK" eller "Avbryt" – precis som innan. Mail-adressen har inte skapats, och jag får inte heller ett felmeddelande (apple-minimalism?)

I ios5 händer samma sak, fast där får jag ett felmeddelande: "Problem med att aktivera Mail" och "Det uppstod ett problem när e-postadressen skulle aktiveras. Försök igen."

Jag har försökt i tre dagar, och har även provat med olika adresser. Är det någon som kan hjälpa mig? Är det mobileme som stör? Jag har tagit bort mobileme på datorn, dvs loggat ut och tagit bort mailboxen/kontot. Den nya me.com-adressen är helt ny, aldrig tidigare använd. Missar jag något?

Tacksam för hjälp!!

Jag lyckades skapa min adress, men vet inte hur (?!).
Hittade under konton i Mail.app att jag hade såväl gmail- som ett me.com-konto.

Har du provat logga in på www.icloud.com ?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag lyckades skapa min adress, men vet inte hur (?!).
Hittade under konton i Mail.app att jag hade såväl gmail- som ett me.com-konto.

Har du provat logga in på www.icloud.com ?

Ja, jag glömde nämna det. Det går bra att logga in på iCloud.com (med mitt gmail-appleid). Men när jag trycker på e-postikonen kommer ett meddelande upp, att jag måste aktivera en me.com-adress (se bilden).

Goflorp, har du aktiverat ditt iCloudkonto med ett gmail-appleid som du använt (eller fortfarande använder) till dina itunes-inköp? Det är nämligen det jag har gjort. Jag loggar alltså in på icloud.com med användarnamnet *****@gmail.com.

Jag måste säga att hela signup-processen är lite luddig egentligen. Vi som har och använder macen ofta förstår ju hur man gör för att signa upp sig och skapa ett apple-id och sådär. Men om man går in på icloud.com förstår man ingenting (som ny användare).

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag måste säga att hela signup-processen är lite luddig egentligen. Vi som har och använder macen ofta förstår ju hur man gör för att signa upp sig och skapa ett apple-id och sådär. Men om man går in på icloud.com förstår man ingenting (som ny användare).

Håller med om att processen är luddig. Men den är inte svår. Det konstiga är att jag verkligen inte kan se att jag har gjort något fel. Hoppas dock att jag förbisett något, gjort ett fel som kan rättas till.

Ja, jag loggar in ed ett gmail.com som Apple-id.

Den skrek när jag skrev dit min me.com adress...

Samma här, eller inte ens ett gmail-konto utan min egen domän, kopplad till Google Apps.

Trots detta konto så skapade iCloud ett nytt @me.com konto, även fast jag synkar mot mitt konto nämnt ovan.
Rörigt, japp.

Måste kolla på detta någon dag..

Okej, men du skapade alltså en ny me.com email-adress från ditt icloud-interface? Du har inte migrerat från mobileme?

If you sign into iCloud with your gmail account, you'll get an iCloud account with that Apple ID. You won't get another email address via apple, but you will get a calendar and contacts account you can use to sync your phone and computer. Same as you'd get with converting your mobileMe account, except if you move MobileMe, it moves all of your old stuff over for you, and you get to keep the @me.com email.

Note: as someone who doesn't EVER use my @me.com email, I'm tempted to iCloudify my gmail address, but am too lazy to manually move my calendars over to that account.

---

Forumposten är tagen ur sitt sammanhang på iCloud and GMail - All Things Macintosh | DSLReports Forums (sista posten).

Det är intressant om detta stämmer. Jag tänkte också att det var ologiskt att logga in på icloud med en gmail-adress för att kolla sin me.com-mail. Samtidigt står det ju på apple support att man kan aktivera ett iCloud konto med vilket appleid som helst (så länge det är en @-adress), och en stor del av iCloud är väl dess me.com mail?

1
Bevaka tråden