Ditt räkneexempel är dumt efter du kan inte säga att en 2Ghz G4 är lika snabb eller slö som en 2Ghz P4. Den kan vara 2 ggr snabbare eller slöare beroende på processorn och optimering av spelen.
Jag undrar jag hur svårt det är att skriva för SMP och Altivec. Vore intressant att höra från en high-end utvecklare. Giants, Nascar och Quake 3 är spel som fungerar mycket bra på Mac jämfört mot PC.
Andra spel som UT2k3 och MOHAA fungerar mycket sämre jämfört med PC.
Exempel:
UT2k3 1024x768 "MAX"
G4 1.42 DP, Radeon 9700.
94 fps
Pentium 4 3.06 Ghz, Radeon 9700
214 fps
Prestandaskillnad
P4:an är 2.2 ggr snabbare än G4:an men har bara (om endast 1 CPU används på G4:an) 2.1 ggr mer Mhz.
G4:an ÄR snabbare än P4:an per Mhz, men G4:a maskinen lider av en slöare systemarkitektur än P4:n
Quake 3 1024x768 "MAX"
G4 1.42 DP, Radeon 9700.
210 fps
Pentium 4 3.06 Ghz, Radeon 9700
300 fps
Notera att detta är gjort med den GAMLA Quake 1.32
Prestandaskillnad
P4:an är 42% snabbare än G4:an som i det här fallet använder alla sina 2840Mhz (mer eller mindre). Den senaste Quake 3 versionen är c:a 15% snabbare på min SMP-maskin vilket skulle betyda c:a 240 fps för denna G4 (om den ser samma boost som jag).
Det jag försöker kommer till är att vissa spel fungerar VÄLDIGT bra på Mac i förrhållande till PC, andra gör inte det. Visst kan man kylla på att Macen ligger efter i prestanda, för det gör den. Men den ligger INTE så mycket efter som i fallet med UT2k3.
Vid portning av Giants och Nascar la man till SMP-stöd. I Nascar var man även tvungen att fixa Altivecoptimeringar för bästa prestandan. Och de märks att de spelen är gjorda på "rätt sätt". Giants flött som smör på min Dual G4/500 o var knappt spelbart på min kompis Duron 700Mhz. Tyvärr är detta väldigt ovanligt måse jag säga.