Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa egen app

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-07-21 16:31

Hej, jag går runt och funderar på en app-idé jag har. Jag tror den hade varit väldigt populär, och det bästa är att den antagligen är väldigt billig och enkel att skapa. Frågan är bara: hur? Jag har såklart googlat runt lite grann, men inte hittat något riktigt givande. Mest hittar jag guider om hur man gör själv med hjälp av skapa app-program, men jag antar att dom inte fungerar riktigt om man vill göra en seriös app. Eller har jag fel? Så var hittar jag företag som gör det billigt? Och hur ser det ut på universitet just nu. Får studenter som pluggar exempelvis webbutveckling och programmering lära sig att göra appar?

/Simon

Tråd flyttad till rätt underforum. Tänk på var ni lägger era trådar!

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 19:19

Vi är några stycken som håller på med app-utveckling. Just nu är vi i slutskedet av vår första app.
Vi kan säkert se om vi kan lösa dina problem.

Jag skall ge dig ett gott råd .. lär dig att göra det själv ..

Jag läste någonstans att om din ide är lätt att kopiera så är den förmodligen itne ens värd att du gör den ..

Därför att när du väll lanserar din App så kommer andra utvecklade att sno dit koncept väldigt väldigt fort eftersom den är väldigt lätt att sno och du kommer inte längre han en unik produkt ... (om den inte är skyddad under patent)

tror jag läste det under Posts Under The Bridge
för något år sedan ..

Your iPhone Idea is Worth Zilch | Webmonkey | Wired.com

ideas are just a multiplier of execution - O'Reilly ONLamp Blog

För .. (och ta nedan info på rätt sätt)

Vad vill du uppnå ..
Vill du bli rik ? ... tror du att om du kommer med en ide så gör någon annan jobbet åså får du pröjs ..
Självklart är inte den en verklighet .. för seriöst om jag skulle komma på en ide om flygande bilar så är det ju bara att låta någon annan göra det åså får jag pröjs ... ..

nä men för att vara lite seriös så förstå mig rätt här ..

den bästa absolut bästa tjänsten du kan göra dig själv är att börja utveckla. Att lära dig programmering att bli en programmerare .. för att göra en mjukvara (app) kommer kräva mer än att bara göra den , den skall updpeteras också .. det kommer ta massor massor av tid .. säkert 1000-tals arbetstimmar .. men om du gör det så är det du som äger det och du som får betalt .. och när du kan det så är det du som kan skapa din nästa produkt och nästa och nästa ..

jag brukar säga det att alla utvecklade som blivit miljonärer förtjänar att vara miljonärer för det är så mycket jobb så dom förtjänar verkligen det dom fått in ..

  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-10-05 20:54

Är det någon som vet hur många procent av priset Apple tar för apparna? Om jag tex utvecklar en app och får den godkänd och sätter priset till 7:-, hur mycket av det får jag behålla?

Ursprungligen av Scinner:

Är det någon som vet hur många procent av priset Apple tar för apparna? Om jag tex utvecklar en app och får den godkänd och sätter priset till 7:-, hur mycket av det får jag behålla?

30 % till Apple, 70 % till dig. Det är allmänt känt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-06 00:45
Ursprungligen av marcushedenstrom:

30 % till Apple, 70 % till dig. Det är allmänt känt.

...och av de 70% som går till dig ska 20% betalas till skatteverket för moms i de fall försäljningen skett inom EU. Av 7 pix får du alltså behålla knappt 4.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-10-06 01:06
Ursprungligen av Jånte:

...och av de 70% som går till dig ska 20% betalas till skatteverket för moms i de fall försäljningen skett inom EU. Av 7 pix får du alltså behålla knappt 4.

Vad menar du med "i de fall försäljningen skett inom EU."? Hur fungerar det om folk som bor i länder som inte tillhör EU beställer appen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-06 01:34

Kan inte momsreglerna helt, men i princip ska du inte behöva betala moms i Sverige om du säljer till t ex USA. När pengarna betalas ut är de uppdelade efter marknaderna där appen sålts så det är bara till att redovisa luxemburgutbetalningen som momspliktig, och övriga utbetalningar som icke momspliktig e-handel till länder utanför EU.

Det har ju varit en del skriverier kring Skatteverkets bedömning av lagstiftningen, som har medfört att man i princip tvingas betala dubbel moms inom EU nu. Vet inte om detta är helt avgjort i rätten ännu, men du kan läsa om det här Dubbelmoms slår mot app-företag - rapport | svt.se

Nej, nej. För försäljning inom EU vill Skatteverket ha 20% av värdet på den omsatta tjänsten, dvs konsumentents pris. Alltså 0,2*7 kr. Du får 70%-20%=50% av kakan. Om det inte vore för den Luxemburgska moms på 15% som ingår i de 7 kr. Du får då 0,85*0,7-0,2=39,5% av kakan.

Skatteverket menar att det alltid har varit så här, men att de inte kräver det för inkomster intjänade tidigare än 2011-10-01.
Skatteverkets ställningstagande

För försäljning utanför EU får man 70%.

Senast redigerat 2011-10-06 09:00
  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-10-05 22:10

Inte så allmänt så det har nått mig Tack!

Tar du sedan ut det resterande ur ditt företag ska du dra av runt 30% i arbetsgivaravgift och sedan ytterligare runt 30% i löneskatt. Resten hamnar i din plånbok!

  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-10-07 13:21

Så om jag säljer min 7kr app till någon inom EU ska jag betala:

30% till Apple = 2,1kr
20% till staten = 1,4
15% Luxemburg = 1,05kr

Summa = 4,55kr

Då återstår 2,45kr och på det ska jag också betala arbetsgivaravgift + inkomstskatt?

Rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av Scinner:

Så om jag säljer min 7kr app till någon inom EU ska jag betala:

30% till Apple = 2,1kr
20% till staten = 1,4
15% Luxemburg = 1,05kr

Summa = 4,55kr

Då återstår 2,45kr och på det ska jag också betala arbetsgivaravgift + inkomstskatt?

Rätta mig om jag har fel.

ja det stämmer

Dessa 15% ska väl för korrektheten vara runt 13% (1- (1/1.15, på samma sätt som vårt avdrag är 20% och inte 25%)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-07 16:32

Ingår inte Luxemburg-moms i de 30% Apple tar?

Ursprungligen av Vassius:

Ingår inte Luxemburg-moms i de 30% Apple tar?

nej .. de gör det inte

  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-10-23 17:19
Ursprungligen av gotfredsen:

nej .. de gör det inte

Är det jag som ansvarar för att Luxemburg-momsen blir betald? Vem/var betalar jag in den?

Ursprungligen av Scinner:

Är det jag som ansvarar för att Luxemburg-momsen blir betald? Vem/var betalar jag in den?

Apple betalar väl ut nettobeloppet (utan moms) så den är redan avdragen från utbetalningen och inbetald till Luxemburg. Dock skall du räkna med totalpriset när du beräknar svenska momsen.

Vad är värdet av den omsatta tjänsten då? Är det med eller utan Luxemburgsk moms? Det har jag inte klart för mig.

Värdet på den omsatta tjänsten är det som slutkonsumenten betalar. Det innebär att du ska betala svensk moms på 20% av slutkonsumentens pris.

detta är en enda röra ibland .. men om du får kvar €#!"#%!" lite pengar när alla avgifter och skatter är betalda .. då har du gjort rätt .

nu verkar det som om Sverige tar bort beskattningen på appar i Sverige ...

Skatteverket tar bort dubbelbeskattning av appar | Skatteverket [NS4 version]

Så nu ser det ut som följer om jag själv förstår det hela rätt

om du säljer en app för 7 kr så

2,1 kr - 30% till Apple i provision
1,05 kr - 15% moms i Luxenburg

3,85 kr i behållning ..

skall man sedan ta ut dessa 3,85 kr i lön så tillkommer ju socialavgifter och sådant såklart ..

Kort och gott om du säljer en app för 7 kr styck får du behålla ca 2 kr att göra vad du vill för ..

Låt oss då säga att ditt mål är att ha råd att köpa
en ny TV för 25.000 kr .. då måste du sälja
25.000 / 2 - > 12.500 exemplar av din app ...

Tänk på det när du prissätter din App ...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-30 13:06

Fast om målet är att ta ut tv-apparater, dataprylar och dyligt så skulle då aldrig jag göra det med lönepengar utan ta det direkt på mitt företag dvs 3.85/app att handla för. Om målet är att tjäna pengar, då blir det 2 kr kvar. Att ta ut lön är nog en av de sista sakerna man väljer att göra (förutsatt att man har ett annat jobb vilket jag tror TS har) innan företaget drar in lite större summor. Fram tills dess så betalar företaget hyra, aktieutdelning och köper saker som är avdragsgilla. Men detta är kanske lite OT.

Vad jag förstått av tidigare diskussioner där folk velat hitta apputvecklare till sin superidé så får man räkna med att apputvecklaren ska ha ganska hög del av försäljningen (minst 50%) eller att arvodet kommer att passera 100 000 med råge. Detta då en idé bara är en idé. Den som kan förverkliga den är i slutändan den som kommer tjäna pengar på den.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-30 18:49
Ursprungligen av andas:

Fast om målet är att ta ut tv-apparater, dataprylar och dyligt så skulle då aldrig jag göra det med lönepengar utan ta det direkt på mitt företag dvs 3.85/app att handla för.

Om man behöver en tv i sin näringsverksamhet, ja. Om man köper den för privat bruk måste man skatta först.

absolut är det så .. jag kanske skulle tagit en Harly .. eller Porsche som exempel ..

Jag tycker personligen att den bästa investeringen man kan göra gällande apputvecklare är att inte hitta någon alls utan att investera i sig själv ... Själv är jag något så ovanligt som en programmerare med formkänsla ... eller designer som kan programmera .. (vet aldrig vilken ordning jag skall ta det i ) är i alla fall 50% Pixel-Freak och 50% DSP-Freak .. Två värdar som sällan möts och det blir ofta kortslutning i skallen ...

Jag tycker Mike Rundle sa det bäst "Be Curious, Be Dangerous" .. vilket betyder att är du en programmerare som kan design och användarvänlighet så är du ett livsfarligt vapen och riktigt konkurrenskraftig ...

Det är vanligast att programmerare inte har någon formkänsla och att deras program är uselt designade och totalt floppar eftersom ingen kan bruka produkten ...

Be Curious, Be Dangerous ~ Flyosity by Mike Rundle

Jag brukar säga att alla utvecklare som blir miljonärer förtjänar det ... flera gånger om ..

Gällande människor som kommer på ideer ... och varför jag anser att en ide är värt ingenting ...
(Vadå jag kan också komma på att vi borde ha flygande bilar .. eller varför inte en fusion-maskin som oändligt försörjer oss med ström )

så finns det denna enkla equvation

Ideas are just a multiplier of execution | Derek Sivers

Citat:

AWFUL IDEA = -1
WEAK IDEA = 1
SO-SO IDEA = 5
GOOD IDEA = 10
GREAT IDEA = 15
BRILLIANT IDEA = 20
NO EXECUTION = $1
WEAK EXECUTION = $1000
SO-SO EXECUTION = $10,000
GOOD EXECUTION = $100,000
GREAT EXECUTION = $1,000,000
BRILLIANT EXECUTION = $10,000,000
To make a business, you need to multiply the two.
The most brilliant idea, with no execution, is worth $20.

The most brilliant idea takes great execution to be worth $20,000,000.

An Idea Is Worth Nothing

Hur lätt är det att göra en egen app om man varken kan Java eller C++?
Jag kan Basic och Pascal och har "datorgröna fingrar" om man säger så, så jag anser mej vara lättlärd.
Det finns ju SDKs, men dom kräver kunskaper i C har jag för mej.
Vad finns det för hjälpmedel?
Kan man komma någon vart över huvud taget?

Ursprungligen av the örjan:

Hur lätt är det att göra en egen app om man varken kan Java eller C++?
Jag kan Basic och Pascal och har "datorgröna fingrar" om man säger så, så jag anser mej vara lättlärd.
Det finns ju SDKs, men dom kräver kunskaper i C har jag för mej.
Vad finns det för hjälpmedel?
Kan man komma någon vart över huvud taget?

Är det lätt att göra ett program? Ja. Är det lätt att göra ett bra program? Nej. Det är rent av väldigt svårt. Många utbildar sig i flera år men bygger ändå program som är korrupta, som har buggar. Programmering är det minsta problemet, i alla fall om man har sett det förr. Det svåra är metodik och testning, hur man skriver korrekt kod; att lösa rätt problem och att lösa det på rätt sätt.

Ursprungligen av the örjan:

Hur lätt är det att göra en egen app om man varken kan Java eller C++?
Jag kan Basic och Pascal och har "datorgröna fingrar" om man säger så, så jag anser mej vara lättlärd.
Det finns ju SDKs, men dom kräver kunskaper i C har jag för mej.
Vad finns det för hjälpmedel?
Kan man komma någon vart över huvud taget?

Det finns bara ett svar på det .. och det är att bara köra igång ... Finns inget annat .. Man kan aldrig aldrig aldrig tänka på begränsningar ... som steve jobs sa .. stay hungry, stay foolish .. med andra ord ovetenskapen hur svår någonting är är bra för då kastar man in sig i något man annars kanske inte skulle gjort å på så sätt skapar man sig vatten över huvudet å på så sätt när man väl är inne i det så är det lättare att genomföra det ... lite som att ut och springa ett maraton .. om man vet hur svårt det är så kanske man inte gör det .. men har man sprungit mer än halva sträckan så kan man lika gärna springa klart sträckan eftersom det är kortare än att vända tillbaka och att lägga sig ner och vifta med den vita flaggan är inget alternativ ...

(om jag säger så här .. för 15 år sedan blev jag intresserad av att tillverka och utveckla mina egna synthar ... blev helt frälst i tanken ... så jag bestämde mig för att lära mig det ... .. det har tagit mig 15 år att lära mig det jag kan idag om synth utveckling och jag lär mig fortfarande .. men om någon hade sagt till mig att visst jag kommer kunna göra mina egna synthar men det kommer ta mig 15 år ... då hade jag nog inte gjort det)

(lite som programmet grand design på tv där folk bygger sina egna hus .. många många säger efter de är klara att hade dom vetat hur mycket jobb det var så hade dom ALDRIG gjort det ... men å andra sidan då hade dom inte haft sitt hus ..)

Så här ser min skola ut .. allt självlärt ..

Började med Basic - > QBasic - > Pascal - > Turbo Pascal - > Visual Basic - > Visual Studio - > C - > C++ - > Objective C / Objective C++

Parallelt med html - > css - > php -> javascript - > JAva Applet - > OOP Javascript - > html 5

min poäng är att spela roll om du kan basic, pascal .. what ever .. du kan programmering och det är det enda att tänka på ..

Det hjälpmedel är Google .. Googla allt under din resa .. samt att du kollar på Apples Kod exempel ...

Literatur och programmeringsböker har jag svårt för .. jag började med dessa en gång i tiden men fatade noll .. jag fatade mer och lärde mig mig genom att kolla på andras kodning och andra exempel ... idag kan jag förstå böker och nu har jag inset att dessa programmerings böker är skrivna utav programmerare .. duh .... men dessa programmerare lär utifrån att folk mentallt är där dom är i kunskapsnivån vilket så inte är fallet .. få utbildare har förmågan att förklara på en nivå där andra är ...

Du kan inte vara rädd .. jag har själv inset att jag var rädd när jag började titta på Assambler så fatade jag noll ... fy fn va svårt tänkte jag .. och jag tänker fortfarande ltie så men om jag tänker så så är jag inte längre foolish å då är jag min egna fiende därför att jag hämmar mig själv ... nä mycket bättre är det att då istället tänka .. hur svårt kan det vara ...

idag är jag ganska djup i DSP träsket och algoritmer hör till min vardag .. i början så tyckte jag att det var rena grekiskan ..

vadå out[n] = in[n] - (out[n-1] * v); .. fatta noll ... men med tiden såfattar man och idag är det inget märkvärdigt ..

fråga inte hur svårt eller lätt något är .. för svaret på den frågan kommer bara sätta upp en mental blockad ...

- just do it ... eller som någon sa .. "you will be suprised how much you can do .. if you just sit down and do it"

sedan sa Steve Jobs en annan sak .. å det är att påminna oss själva att vi faktist kommer dö inom en viss tid .. om det så är några få år eller att vi må bli 90 år gammla så kommer vi ändå försvinna från denna värld .. livet är kort .. väldigt kort .. och vill du göra en app så gör det ...

Citat:

“Remembering that I’ll be dead soon is the most important tool I’ve ever encountered to help me make the big choices in life. Because almost everything — all external expectations, all pride, all fear of embarrassment or failure – these things just fall away in the face of death, leaving only what is truly important. Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart.”

Ursprungligen av the örjan:

Hur lätt är det att göra en egen app om man varken kan Java eller C++?
Jag kan Basic och Pascal och har "datorgröna fingrar" om man säger så, så jag anser mej vara lättlärd.
Det finns ju SDKs, men dom kräver kunskaper i C har jag för mej.
Vad finns det för hjälpmedel?
Kan man komma någon vart över huvud taget?

JA, det kan man.

Kan du Pascal så kan du fråga mig. Jag har byggt ett iOS-ramverk i FPC. Funkar rätt bra tycker jag även om det finns mycket man kan vilja lägga till. Och så har jag en hel bunt iOS-demos för FPC, om man vill jobba direkt mot Cocoa. FPC är trevligt, man kommer ifrån ObjC's fula dubbelsyntax (där ObjC försöker vara två olika språk på samma gång) och får mycket finesser på köpet som ObjC inte har. Det är en del nyheter från gammaldags Pascaldialekter men det tycker jag att jag mest bara njuter av.

Bevaka tråden