Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Harddrive update för G4 maskiner som kör OS 9

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har släppt en ny firmware-uppdatering. Läs för sjuttsingen all text innan ni testar detta. Kan radera hela biddevitten i värsta fall!

Uppdateringen ska öka livslängden på hårddiskarna. Mer info ges inte.

Mer info här

• Oregistrerad
  • 2003-06-23 12:04

Har någon installerat denna uppdatering än. vi har en hel del maskiner här och jag har ingen större lust att backa upp 4 terrabyte om det inte är helt nödvändigt.
Verkar enligt Apple som det inte är alla hdd som behöver uppdateras. Är det någon som har testat vilka maskiner eller hdd som behöver uppdateringen??

Har nu kollat lite och det verkar som om det först och främst gäller IBM hårddiskar.
Det är en stor prestanda skillnad efter att man installerat den vad det gäller uppstart, ska filer och uppstart av program.

Senast redigerat 2003-06-23 12:21
  • Oregistrerad
  • 2003-06-23 14:10

Jag sitter och backar upp min ena disk just nu för att våga köra uppdateringen.

Min G4/466 (DA) kom med en 30GB 5400rpm disk från IBM (40GV?), i efterhand har jag stoppat in en 60GB IBM 60GXP.

Testade i morse att koppla ur den nya disken, boota i OS 9 och starta firmwareuppdateringen. Jepp, den ville uppdatera min 30GB disk. Tryckte sedan raskt på Cancel och började säkerhetskopiera disken.

Jag vet nästan ingenting om vilka diskar som berörs och vad som sker efter uppdateringen. Min teori är att det är den tungt olycksdrabbade generationen 40GV/75GXP från IBM som berörs. Har tidigare läst att lagret i 75GXP-modellen kan gå torrt och ta skada om disken står stilla länge. IBMs firmwareuppdatering för dessa diskar ser till att disken roteras lite även i vila.
Tobias rapport om ökad prestanda talar emot att detta är hela sanningen.
Någon som vet mer?

• Avstängd
  • 2003-06-23 14:43

Jag körde denna update och X vägrar nu starta. Skivverktyg ser disken men kan inte uppdatera drivern längre. Verkar som om disken är oanvändbar i X. Diskwarrior kan inte byta ut filkatalogen på den heller. Undrar om det finns nåt sätt att nedgradera tillbaka? Suck.

• Oregistrerad
  • 2003-06-23 17:05

Nu är min originaldisk uppdaterad. Allt funkade bara fint.
Bootade datorn i 9.2.2 från min nyare IBM-disk och körde uppdateringen på den gamla (slave-kopplade) disken.

1
Bevaka tråden