Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video från extern hårddisk till Apple TV

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-10-23 13:58

Hej.

Fick idag en ATV i födelsedagspresent..

har kollat runt lite och har jag förstått det hela rätt så måste jag alltså jailbreaka den för att kunna se på serier/filmer från min dator/extern disk?

jag har en extern disk med tv-serier som jag vill dela till min ATV. Jag förstod det som att jag kan göra det genom
att ha den kopplad till min dator och strömma det genom den. Men jag hittar då inte den funktionen någonstans.
Går det inte via airplay till exempel? eller måste jag jailbreaka. Jag undviker helst jailbreak då jag har dåliga erfarenheter av det på min telefon.

Tack.

Senast redigerat 2011-10-23 14:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 14:38

Finns rätt många trådar om detta. Men okej.

Om du inte vill jailbreaka den så måste du konvertera alla dina filmer och serier så att itunes kan läsa dom, detta görs lättast med iFlicks. Då funkar det med air play. Samt att spela upp filerna direkt på din atv.

Jag skulle dock rekommendera att jailbreaka den ändå.

jag kör med HandBrake-0.9.3 och det fungerar klockrent

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 15:08
Ursprungligen av Hans hager:

jag kör med HandBrake-0.9.3 och det fungerar klockrent

Har testat båda och jag tycker handbreak är otroligt segt jämfört med iflicks.
Men absolut. Handbreak är det bästa gratis-konverterings-programtet till osx.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-10-23 21:21

Okej.
Då får jag väl ge mej på en jailbreak. För jag tänker inte konvertera 300 GB serier. Är det ungefär som att jailbreaka
iPhone? Är det lättast att kolla videos på tuben om det eller finns det trådar om det här? Finns det olika jailbreaks oxå?

Tack för svar!

Senast redigerat 2011-10-23 22:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-24 17:14
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Det vore intressant med lite info om prestanda för iFlicks jämfört med HandBrake inom DVD-konvertering. Enligt min uppfattning pinnar Handbrake på mycket bra med H.264 och high profile-inställning. På min MBP tar det ungefär 12-13 minuter att konvertera 45 minuter film från en DVD eller runt 30-45 minuter för en film med speltid på 2-3 timmar.

Vilken tid tar iFlicks?

Aha då tar det ju ungefär lika lång tid. Bara jag som fått den uppfattningen då.
Fördelen med iflicks är ju också att den importerar meta-data automatiskt. Vilket är soft.

Ursprungligen av Questa:

Okej.
Då får jag väl ge mej på en jailbreak. För jag tänker inte konvertera 300 GB serier. Är det ungefär som att jailbreaka
iPhone? Är det lättast att kolla videos på tuben om det eller finns det trådar om det här? Finns det olika jailbreaks oxå?

Tack för svar!

Här har du en otroligt bra guid som PeeMaN skrivit för att jailbraka din atv och att antingen installer XBMC eller Plex.
http://www.99.se/apple-tv/284370-guider-atv2.html
Lite knixigare än till iphone då du måste glida in i terminalen och skriva lite. Men med guiden till hjälp gick det galant för mig!

Det vore intressant med lite info om prestanda för iFlicks jämfört med HandBrake inom DVD-konvertering. Enligt min uppfattning pinnar Handbrake på mycket bra med H.264 och high profile-inställning. På min MBP tar det ungefär 12-13 minuter att konvertera 45 minuter film från en DVD eller runt 30-45 minuter för en film med speltid på 2-3 timmar.

Vilken tid tar iFlicks?

Metadata fixar man enkelt med MetaX och det fungerar mycket bra. Handbrake skickar automatiskt filmen till MetaX för taggning.

För min del har jag övergivit planerna på att jailbreaka Apple TV. Detta då jag finner det mer logiskt att rippa DVD direkt i H.264 och ha direktstöd för iTunes. Å andra sidan kan man ju kanske hoppas på Plex för ATV i en framtida uppdatering med tanke på att det finns för iOS iövrigt.

Jag förstår dock nyttan med jailbreak om man behöver stöd för xVid o.dyl format.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-25 03:10

Metadata fixar man enkelt med MetaX och det fungerar mycket bra. Handbrake skickar automatiskt filmen till MetaX för taggning.

Man lär sig så mycket nytt!
Om det nu skickas över automatiskt till MetaX så känns ju 150kr för iFlicks rätt dummt.
shame on me

Ja, man bara ställer in "Send file to MetaX" i HandBrake och så skickas filmen automatiskt dit för taggning och överföring till iTunes-biblioteket så fort rippen är klar.

MetaX fungerar bra, däremot får man tömma cachen regelbundet för att den skall klara av att ladda ner ny info från nätet. Det är enkelt att göra, klicka på Archive och töm listan.

Det finns helt enkelt ingen anledning att betala för iFlicks och andra program av den typen när dessa freeware-verktyg sköter jobbet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-25 21:18

Det finns helt enkelt ingen anledning att betala för iFlicks och andra program av den typen när dessa freeware-verktyg sköter jobbet.

Jo, man får ett paket som sköter allt snyggt och smidigt. Du behöver inte göra massa egen handpåläggning eller installera flera olika program.

Det finns knappast anledning att betala 150 kronor för iFlicks när man enkelt drar in Handbrake och MetaX i programmappen och kör dessa.

På området videokonvertering är det vanligt med diverse betalprogram (inte minst på Windows) som inte tillför något jämfört med etablerade verktyg som Handbrake och VLC Media Player o.dyl. Problemet är också att betalprogrammen inte klarar av att erbjuda högre kvalitet på t.ex videokonverteringen i detta fall, i.a.f har jag inte sett något sådant.

Efter att ha provat olika lösningar har jag kommit fram till att Handbrake vinner, ihop med MetaX.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-25 22:10

Det finns knappast anledning att betala 150 kronor för iFlicks när man enkelt drar in Handbrake och MetaX i programmappen och kör dessa.

För min del vinner iFlicks på batch-funktionen. I Handbrake måste man lägga till en fil i taget manuellt i kön, medan man kan klicka-dra flera filer eller en hel mapp till iFlicks och alla läggs till i kön med metadata och rubbet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-25 22:09

Jag har inget ont att säga om Handbrake, ett suveränt program, men jags ställer mig tveksam till om du över huvud taget har testat iFlicks.

Jag har inte upplevt någon som helst kvalitetsförlust i de filer jag har kört genom iFlicks utan de håller exakt lika hög kvalitet som de filer jag matar iFlicks med.

Jag skulle säga att det handlar om var filmerna kommer från. För min del laddar jag ej ner (tro det eller ej men så är det) och det innebär att jag rippar från DVD och lägger in. Min uppfattning att Handbrake vinner baseras på denna användning.

För DVD-rippande är Handbrake/MetaX-kombon mycket bra och rekommenderas.

Talar vi däremot transkodning från ett format till ett annat då filmerna redan ligger i en mapp - då är naturligtvis iFlicks enklare med nämnda batchfunktion.

Däremot ser jag som sagt ingen anledning att köpa ett program för användningsområdet "rippa DVD-samlingen till iTunes" då just den uppgiften sköts exemplariskt av Handbrake/MetaX.

Nu håller jag på och lägger in Star Trek: The Next Generation 20th Anniversery Collection och det kräver manuellt arbete med taggarna, korrekt info är dock enkelt att lägga in.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-10-28 12:30

Talar vi däremot transkodning från ett format till ett annat då filmerna redan ligger i en mapp - då är naturligtvis iFlicks enklare med nämnda batchfunktion.

Det finns "Batch plugins" eller vad man nu ska kalla dom till Handbrake också, jag brukar använda ett som heter just Handbrake Batch som är väldigt enkelt att använda. Dra och släpp filerna du vill konvertera och välj sedan vilken profil du vill använda och vart konverterade filer ska landa, smidigt och enkelt.

• Medlem
  • Borås
  • 2011-10-26 11:13

En variant på lösning är att starta filmerna/serierna med Air VIdeo på en iPhone/iPad och sedan skicka över den till Apple TV:n. Inte optimalt men det fungerar.

1
Bevaka tråden