Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osäker på om det är Telias fel eller fel på telefonen

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-26 06:21

Jag har varit en mycket nöjd Telia- och iPhonekund sedan Mars 2010 då jag köpte en iPhone 3GS. Jag bor i centrala Malmö och hade sällan problem med mottagningen när jag rörde mig i stan, varken med 3 eller Telia. Jag bytte till Telia för att bland annat ha täckning i stugan osv.

För ett par månader sen fick jag för första gången problem med mottagningen i mitt hem i centrala Malmö. Jag får numera se att jag har 1-2 staplar, Ingen service kan det stå i en kvart och under kvällen som passerade i över en timme. När jag avaktiverar 3G undviker jag detta problem, då förlorar jag bara mottagningen i några sekunder. Jag har kontaktat Telia via Twitter och de säger att de inte hört om problem i området men det har jag. Jag känner människor som bor i närheten och har problem med Telia, sammaträffande nog har dessa också en iPhone 3GS. Telia nämner också att det kan vara överbelastning.

Nu har jag en del funderingar:

Det kan ju vara telefonen det är fel på med tanke på att det blir värre och värre. Det kanske hade varit på sin plats med lite service?

Skumt att den inte slår över till 2G som alltid är 5 staplar, den fördrar att gå från 3G till "Ingen Service" Vad kan detta bero på?

Bor i Malmö, har Telia och en iPhone 4. Upplever precis samma problem, började för ca 2 månader sedan. Sen iOS 5 finner jag appar som spotify och srplay oanvändbara, hackar och buffrar.

Min syster och hennes pojkvän som jag delar lägenhet med upplever precis samma problem, Telia och iPhone 3Gs i deras fall.
Börjar tröttna rätt så rejält på detta.

Har samma problem men med iPhone 4. Dock har det varit så sedan jag flyttade hit. Mycket bättre mottagning med Telia i Växjö än här...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-26 17:54

Eftersom det är flera som upplever problemet kan du nog utesluta fel på telefonen. Men det kan ju finnas två fel samtidigt.
Säg till alla att kontakta Telia, så de får in fler anmälningar om samma sak!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-26 18:12

Lustigt, jag satt och retade mig på detta senast idag och gjorde slag i saken och felanmälde det till Telia. Först bråkade de en massa om att det är ett Halebop-abonnemang jag använder men till sist så hittade de mitt Refill Årskort som jag använder i iPad och felanmälde på det istället. Jag kan iaf med säkerhet säga att jag har upplevt problemet i MINST en månads tid.

Var bor ni som har problem? Själv bor jag kring Ribersborg. Vi borde gemensamt göra något för att förbättra detta, det är helt värdelöst som det är nu.

Jag märker av problemet i Hyllie där jag bor, både i Holma och Lindeborg, samt även lite varstans i Södra Innerstaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-26 20:02

Normal sätt garanterar väl operatörerna inte täckning inomhus?

Det problemet har jag med Tele2 i alla fall. Jag har i stort sett ingen täckning inomhus med Tele2, däremot hade jag i alla fall så jag kunde ta emot samtal med Telia.
Tele2 vägrar dock göra något eftersom det är inomhus.

Med Telia har jag ofta No Service på Holma, inomhus, samt ett par pinnar Edge inomhus i Lindeborg. Utomhus är det lite bättre men oftast inte tillräckligt bra.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-10-26 23:05

Jag har det senaste halvåret haft grymma problem med täckningen (har en iPhone 4 och Telianät) bor bara några hundra meter från masten i centrala Kristianstad och drabbas ständigt av "ingen service". Jag kan inte för en sekund tänka mig att det har med telefonen att göra. Kollegor med Tele2nät vittnar om samma problem. Jag misstänker att det har med 4G-utbyggnaden att göra, rätta mig gärna om jag har fel.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-27 00:20

Jag har också upplevt problem med Telia (i Stockholm) de senaste månaderna. Inte direkt med täckning, däremot drabbas jag ofta av brutna samtal och låga 3G-hastigheter.

Ursprungligen av Vassius:

Jag har också upplevt problem med Telia (i Stockholm) de senaste månaderna. Inte direkt med täckning, däremot drabbas jag ofta av brutna samtal och låga 3G-hastigheter.

Det är samma här. Bor utanför Stockholm och samtalet bryts så fort man ska ringa eller kommer fram. Hastigheterna är därmed också långsamma. Det spelar ingen större roll om man har 3G eller WiFi på.

Jag skulle nog vilja påstå att det är lika illa överallt. Lund märker jag det ofta i där jag kör mycket bil i jobbet, spotify fungerar inte alls t.ex.
Min teori är att datanätet är extremt överbelastat, wordfeud t.ex. Och att det säljs så sjukt mycket smartphones med gratis spotify osv. Jag tror inte 3G-nätet har byggts ut så mycket den senaste tiden, men det är så extremt många fler som belastar det idag.

Det dök upp en artikel om Telia och Tele2 som delar 3G nät i September.

Telia och Tele2 tagna på sängen av mobilsurfandet | Feber / Mobil

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-27 16:15

Jag delar samma erfarenheter som andra beskrivit här bor vid Värnhem i Malmö

Verkar många som har problem inom samma område, kanske passar bra i Telia-tråden?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-27 17:57

Jag bor på Segevång och jobbar i östra hamnen. Inga problem, aldrig någonsin, full täckning.

Tills idag...

Jag cyklade inåt stan, pratade mig igenom ett lång samtal under en köprunda på Malmborgs Caroli City. När jag kom ut på gatan igen försvann alla pinnarna och ingen service skrattade åt mig, nätet var sen försvunnet i flera minuter. Det måste ju vara nätet i dom centrala delarna av staden som är kacka.

Jag bor i södra delen av Hisingen, Göteborg, och jag upplever också en försämring av Telia-täckningen på min Iphone 4 (iOS5). Visserligen har jag haft dålig täckning sedan jag köpte Iphonen förra sommaren, men jag har ändå märkt att "No Service"-symbolen dyker upp betydligt nu oftare efter iOS5-installationen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-07 18:49

Det är ruskigt dålig täckning på södra delen av Hisingen, speciellt runt Eriksberg och bort mot Backaplan. Mycket i problematiken bottnar i att TeliaSonera och Bostadsbolaget/Poseidon har haft en tvist under längre tid, och inga nya anläggningar fått byggas på kommunala hus.

Hej!

Generellt ser vi att surfexplosionen har varit enorm, inte minst tack vare användandet av smartphones som överträffat alla operatörers förväntningar.

Vi är många som vill dela med sig av upplevelser i rörlig bild i mobilen och som även är uppkopplade med allt fler prylar hemma, i stugan eller på resa. Med den här kraftiga ökningen fortsätter vi självklart att jobba med kraftfulla kapacitets- och täckningsförstärkningar av vårt nät. Vi gör därför en extra satsning på alla våra nät. Vi har ökat tempot i vår 4G-utbyggnad och vi kommer även förstärka kapaciteten i vårt befintliga 3G-nät till att börja med i tättbefolkade områden som varit högt belastade samt turistområden inför vinter-och sommarsäsongen.

Ni kan läsa mer om vårt beslut att kapacitetsförstärka nätet här:
Extra kapacitetsförstärkningar av 3G-nätet | Telia Nyheter

Här kan ni se var vi planerar att bygga ut härnäst:
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-11 04:34

Jag tappar täckningen mer sällan om jag inte nuddar den understa delen av telefonen med handen, funderar lite mer på om det ändå kan vara fel på telefonen också. Jag har en spricka som börjar vid dockporten och går en bit upp om det möjligtvis kan påverka. Jag förlorar dessutom WiFi-mottagningen samtidigt som kontakten med masten ryker. Vad tror ni om detta? har som sagt slagit av 3G och det hjälper också men så här ska det inte behöva fortsätta.

Fortfarande ingen annan som provat att inaktivera 3G och märkt en förbättring?

Väldigt konstigt tycker jag att morsan inte har problem med sin HTC när alla med iPhones i hushållet upplever samma problem.

Funderar på om det skulle kunna gå att avsluta mitt Telia-abbonemang och flytta numret till annan operatör, vill ha det jag betalar för. Skandalöst att man inte kan ringa med sin telefon

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-11 08:14
Ursprungligen av DLP:

Jag tappar täckningen mer sällan om jag inte nuddar den understa delen av telefonen med handen, funderar lite mer på om det ändå kan vara fel på telefonen också. Jag har en spricka som börjar vid dockporten och går en bit upp om det möjligtvis kan påverka. Jag förlorar dessutom WiFi-mottagningen samtidigt som kontakten med masten ryker. Vad tror ni om detta? har som sagt slagit av 3G och det hjälper också men så här ska det inte behöva fortsätta.

Fortfarande ingen annan som provat att inaktivera 3G och märkt en förbättring?

Väldigt konstigt tycker jag att morsan inte har problem med sin HTC när alla med iPhones i hushållet upplever samma problem.

Funderar på om det skulle kunna gå att avsluta mitt Telia-abbonemang och flytta numret till annan operatör, vill ha det jag betalar för. Skandalöst att man inte kan ringa med sin telefon

Varför lämnar du inte in den?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-13 04:56
Ursprungligen av zappee:

Varför lämnar du inte in den?

Garantin har gått ut och då kostar det pengar, pengar som jag inte har. Hade känts extra jobbigt att punga ut felsökningsavgift och sen bara få tillbaka den.

Får väl hitta ett sätt att lösa det på, med tanke på att Wi-Fi:n slocknar så känns det som att det är telefonen också.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-13 12:16
Ursprungligen av DLP:

Garantin har gått ut och då kostar det pengar, pengar som jag inte har. Hade känts extra jobbigt att punga ut felsökningsavgift och sen bara få tillbaka den.Får väl hitta ett sätt att lösa det på, med tanke på att Wi-Fi:n slocknar så känns det som att det är telefonen också.

Du har dock 3 år på dig att reklamera fel.

Ursprungligen av zappee:

Du har dock 3 år på dig att reklamera fel.

Då är det väl lika bra att hänvisa till denna tråd som borde fånga upp alla abrovinker kring reklamattioner av äldre produkter
http://www.99.se/garantier-service/291182-reklamation-iphone-3gs.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-02 15:31
Ursprungligen av zappee:

Du har dock 3 år på dig att reklamera fel.

Svårt att bevisa att felet har varit där från början men jag ska nog lämna in den men vet inte var. Kan jag vända mig till Lan-Master eller ska jag knalla till min Teliabutik?

Har nog glömt att nämna att det är en utbyteslur jag haft sen maj.. lite klantigt

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-13 03:10

Hej Susanne!

När bedömmer ni från Telias sida att förtätningen av 3G-nätet kan vara klar, och gäller det ökade tempot både 4G på 2600Mhz och 800Mhz?

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Generellt ser vi att surfexplosionen har varit enorm, inte minst tack vare användandet av smartphones som överträffat alla operatörers förväntningar.

Vi är många som vill dela med sig av upplevelser i rörlig bild i mobilen och som även är uppkopplade med allt fler prylar hemma, i stugan eller på resa. Med den här kraftiga ökningen fortsätter vi självklart att jobba med kraftfulla kapacitets- och täckningsförstärkningar av vårt nät. Vi gör därför en extra satsning på alla våra nät. Vi har ökat tempot i vår 4G-utbyggnad och vi kommer även förstärka kapaciteten i vårt befintliga 3G-nät till att börja med i tättbefolkade områden som varit högt belastade samt turistområden inför vinter-och sommarsäsongen.

Ni kan läsa mer om vårt beslut att kapacitetsförstärka nätet här:
Extra kapacitetsförstärkningar av 3G-nätet | Telia Nyheter

Här kan ni se var vi planerar att bygga ut härnäst:
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-10-28 00:31

Instämmer med tidigare inlägg. Har sen dryga halvåret tillbaka märkt att täckningen hoppar upp och ner av, till synes, outgrundlig anledning. Har aldrig tidigare behövt starta om telefonen (iPhone 3GS, Telia), men nu är det den snabbaste lösningen när nätet försvinner. Ska kontakta Telia i dagarna. Bor i trakten kring Övik och upplever även detta i andra städer/orter. Någon representant från Telia i forumet?

Tror inte detta är specifikt för Malmö-området, utan tror att det är likadant i områden där många enheter använder nätet. Blev riktigt förbannad när jag stod i livsmedelsbutiken idag, skulle bara googla fram ett recept men efter flera minuters väntan (trots tre staplar i 3G) fick jag gå upp till lägenheten för att få fram ett recept.
Jag upplever att accestiden är helt uppåt väggarna, förr i tiden kunde jag använda spotify trots att min datamängd var förbrukad och jag endast hade en stapel av Edge, idag räcker inte ens alla staplar i 3G.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-28 01:30

Jag bor vid Nobeltorget, har problem här, Sofielund, Rosengård osv. Vi borde ringa Telia allihop.

Är det någon mer än jag som provat att inaktivera 3G? Det gör susen för mig iallafall, blir bara sekunders avbrott istället för upp till en timme, visst går det betydligt långsammare när jag inte har tillgång till Wi-Fi menmen...

Min Mamma har Telia men använder en HTC och känner inte alls igen problemen jag upplever, skum situation detta

Jag delar samma erfarenheter som andra beskrivit här. Jag bor vid Kirseberg i Malmö.

Bevaka tråden