Chattade med en snubbe på Halebop-supporten tidigare idag och han kunde inte heller riktigt välja bindningstid på "Nollan till alla" om man tecknar abb utan lur. Jag fick dock en direktlänk till 12-månaders så att jag kunde välja det.
Nyss pratade jag med Telenor (som "märkligt" nog kopplade mig direkt till försäljningsavdelningen när jag sa att jag ville säga upp mitt abb). Där skulle säljaren skaka fram en lur för 170 kr/mån om jag band mig för ett Pott 199-abb i 24 månader. När jag frågade om jag fick casha ut luren fick jag veta att det gick för sig efter tre månader men då skulle jag få betala ordinarie pris, inte det subventionerade. När jag började fråga varför hörde jag hur han skruvade på sig och inte riktigt kunde bemöta mina argument.
[rant] Kalla mig gammaldags (jag är ju trots allt snart 31! ) men jag föredrar starkt att betala cash här och nu med pengar jag har idag framför en lång avbetalningsplan med de osäkerheter de innebär för bägge parter. [/rant]
Nåväl, det var en lång text om något jag ändå inte kan påverka. Summan av kardemumman är iaf att jag kan få en 16GB 4S från Telenor om två veckor för 199+170 kr/mån, dvs 4428 kr/år. Av detta får jag ringa för 2388 kr, inkl startavgifter. Fria sms (3000 st/mån) och fri surf (3 MBit/s). Totalpris (199+170)*24 = 8856 kr, varav telefon 4080 kr och ringtid 4776 kr.
Från Halebop kan jag få den i början av nästa vecka, enligt snubben på Kundtjänsten fanns det ca 40 st vita 16GB i lager. Den skulle då kosta 149,63+200 kr/mån, dvs 4195 kr/år exkl startavgifter, förmodligen ~400-500 kr/år (de senaste månaderna har jag ringt 30-50 samtal/månad). Totalpris (149,63+200)*24 = 8931 kr exkl startavgifter på ca 900kr, summa 9800kr. Med 12 månaders abb kostar det (189+100)*12+3995 = 7463 kr, varav 3468 kr att ringa för exkl startavgifter. 2 GB datatrafik i 6 MBit/s ingår (jag ligger på 1-2 GB/mån idag).
Två saker talar emot Telenor: lång bindningstid och lägre datahastighet, fördelen är billigare totalt och att det jag inte ringer för blir liggande i potten till en månad när jag behöver det. Det som talar emot Halebop är väl ffa att det blir en tusenlapp dyrare över två år. Där kan jag dock välja att betala en kontantinsats på telefonen för att sänka månadskostnaden.
Urk...:tveksam: