Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri, Apples Watson?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 10:14
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag skulle vilja se att Siri och iBooks funkade tillsammans. Läs en bok på iPaden hemma i soffan, be sedan Siri fortsätta läsa för dig när du är i bilen, eller på cykeln.

Tror du inte det hade varit jobbigt att lyssna på med den "statiska" rösten?

Ursprungligen av zinned:

Tror du inte det hade varit jobbigt att lyssna på med den "statiska" rösten?

Tidigare kunde man lyssna på DN's mobilsida och det tyckte jag fungerade riktigt bra. Skulle gärna hoppa in i bilen på morgonen och be Siri läsa de olika morgontidningarnas ledare och toppnyheterna, eller varför inte de senaste i mina rss-prenumerationer.

Och till baka till böcker
Så här funkar det på Kindle Kindle 3 - text to speech demo - YouTube

Klart det inte är lika bra som en ljudbok, men jag förväntar mig att tekniken kommer bli bättre.
Här är tex en app som redan finns.
http://www.youtube.com/watch?v=wFAPPOE1fDs

Senast redigerat 2011-10-12 11:32

Det här är riktigt kul. Bra jobbat Apple.

Siri says some weird things | This is my next...

Underbart med HAL-referensen....

Siri kommer väl utökas med plug-iner, någon som vet pluginer mot vad?

Hemskt nyfiken.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 18:18

In 2012, Siri will support additional languages, including Japanese, Chinese, Korean, Italian, and Spanish.

Apple - Siri - Frequently Asked Questions

Får hoppas det är svenska.

Har nu testat lite med Siri, det är ju grymt coolt!

Frågade henne precis var frugan är, snyggt och fint tar hon fram en karta och pekar ut platsen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-10-17 20:11
Ursprungligen av keptang:

Har nu testat lite med Siri, det är ju grymt coolt!

Frågade henne precis var frugan är, snyggt och fint tar hon fram en karta och pekar ut platsen.

Är du gift?
Eller kanske framtida frun...

Ursprungligen av mattiL:

Är du gift?
Eller kanske framtida frun...

hehe, ja vad jag vet så är jag det.
Och Siri vet var min bättre hälft befinner sig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-10-17 20:47

Vet Siri var du befinner dig också?
Danger Will..

Ursprungligen av mattiL:

Vet Siri var du befinner dig också?
Danger Will..

Nä, men hon vet var jag bor och var mitt kontor ligger.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-19 17:28
  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-10-20 12:51

Japaner har lite svårt med R
Siri vs Japanese - YouTube

  • Medlem
  • 2011-10-28 18:19
Ursprungligen av gunek:

Japaner har lite svårt med R
Siri vs Japanese - YouTube

Bra exempel på en fullständigt språkobegåvad människa.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Bra exempel på en fullständigt språkobegåvad människa.

Jag tycker att du ska försöka lära dig japanska

Skämt å sido, det är lätt att glömma att många asiasiska språk är helt olik våra västerländska i ljuduppbyggnad och att därför är svårt att lära sig "över gränserna"

  • Medlem
  • 2011-10-29 07:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker att du ska försöka lära dig japanska

Skämt å sido, det är lätt att glömma att många asiasiska språk är helt olik våra västerländska i ljuduppbyggnad och att därför är svårt att lära sig "över gränserna"

Jag är väl medveten om de ljudmässiga skillnaderna mellan asiatiska och tex germanska språk (är språkvetare i grunden). Det ursäktar dock inte personen ifråga, som inte kan skilja på walk och work. Har genom jobbet stött på både duktiga och mindre duktiga japaner, med avseende på engelska. De mindre duktiga är tidvis nästan omöjliga att förstå.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag är väl medveten om de ljudmässiga skillnaderna mellan asiatiska och tex germanska språk (är språkvetare i grunden). Det ursäktar dock inte personen ifråga, som inte kan skilja på walk och work. Har genom jobbet stött på både duktiga och mindre duktiga japaner, med avseende på engelska. De mindre duktiga är tidvis nästan omöjliga att förstå.

Jag ska erkänna att jag inte har sett videon:)

Jag har också stött på kineser via jobbet. Och det är mer eller mindre omöjligt för mig med min hörselskada. Det brukar alltid sluta med - "Bra, skicka en sammanfattning via mejl"

PS: Jag var inte ute efter att angripa dig, jag hoppas att det inte framstod på sådant vis.

  • Medlem
  • 2011-10-30 00:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ska erkänna att jag inte har sett videon:)

Jag har också stött på kineser via jobbet. Och det är mer eller mindre omöjligt för mig med min hörselskada. Det brukar alltid sluta med - "Bra, skicka en sammanfattning via mejl"

PS: Jag var inte ute efter att angripa dig, jag hoppas att det inte framstod på sådant vis.

Absolut inte, och här har vi inte vare sig tid, intresse eller utrymme för några hard feelings. Om jag minns rätt var även många sydamerikaner och portugiser ganska svåra att förstå emellanåt. Vissa modersmål ger upphov till riktigt jobbig brytning, påverkandes det engelska uttalet i skumma riktningar.

Nu är jag lite småful men samtidigt så är det nu som Siri kommer ut bredare här i Sverige. Är det någon som har några tips på hur jag får Siri att förstå mig?

Jag fattar inte riktigt hur mitt uttal av "Call Eva" blir Call Ludde Iresund...

Och några andra småklurigheter

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-28 23:07

Sen kommer den där dagen då Siri tröttnar på alla dumma frågor… DOGHOUSE | Siri

Siri börjar imponera mer och mer på mig. Bara för att prova så lyckades jag idag skicka ett sms samtidigt som jag fickparkerade och då förstod jag styrkan.

Men min engelska... den verkar lämna en hel del övrigt att önska.. Jag kan fortfarande inte få till "Sture" så att den begriper det så det slutade med att jag fick ge min kompis ett smeknamn för att kunna säga namnet:)

Och hur "Cancel" kan bli "Call Folke" funderar jag fortfarande över...

Ursprungligen av BlackSmp:

Siri börjar imponera mer och mer på mig. Bara för att prova så lyckades jag idag skicka ett sms samtidigt som jag fickparkerade och då förstod jag styrkan.

Men min engelska... den verkar lämna en hel del övrigt att önska.. Jag kan fortfarande inte få till "Sture" så att den begriper det så det slutade med att jag fick ge min kompis ett smeknamn för att kunna säga namnet:)

Och hur "Cancel" kan bli "Call Folke" funderar jag fortfarande över...

Som Morgenthaler säger, Siri lär sig hela tiden, det här är en fantastisk implementation av Apple, och bättre kommer det att bli.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-29 19:33

Den har det inte helt lätt med svenska namn må jag säga. När Siri kommer på svenska blir den grym.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-10-29 22:59

Kan bara inflika att Siri uppfattade både min frus (Karina) och min dotters (Evelina) namn korrekt direkt, trots min skånska engelska. Jag tror egentligen att den brittiska "siri" är ett bättre val för oss i Sverige. Men jag är grymt imponerad av siri än så länge. Det jag kan tycka är synd, är att hon (eller han) inte klarar av att skapa kontakter. Men jag antar att det bara är en tidsfråga. Ett annat exempel är att hon gav mig vädret utan att tveka för Halmstad. När siri kommer på svenska kommer det att bli sjukt bra.

  • Medlem
  • 2011-10-30 00:43
Ursprungligen av Jeppe_E:

Kan bara inflika att Siri uppfattade både min frus (Karina) och min dotters (Evelina) namn korrekt direkt, trots min skånska engelska. Jag tror egentligen att den brittiska "siri" är ett bättre val för oss i Sverige. Men jag är grymt imponerad av siri än så länge. Det jag kan tycka är synd, är att hon (eller han) inte klarar av att skapa kontakter. Men jag antar att det bara är en tidsfråga. Ett annat exempel är att hon gav mig vädret utan att tveka för Halmstad. När siri kommer på svenska kommer det att bli sjukt bra.

Men i Ängelholm pratar ni väl riktig skånska?! Ni säger väl inte hünd och küdde som man gör i tex Hbg?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-10-30 08:02
Ursprungligen av Korsriddaren:

Men i Ängelholm pratar ni väl riktig skånska?! Ni säger väl inte hünd och küdde som man gör i tex Hbg?

Det är värre än så, då jag är född i Landskrona, därefter Malmö i några år och därefter NV Skåne. Så jag är redigt grötig

Men om man artikulerar så går det bra, känns dock fortfarande lite skumt att prata till sin telefon

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-10-31 15:13

Jag blir helt knäckt alltså.. Siri lyckades med Lars-Göran idag.. Även om jag fick tricksa till det med Lars-Goeöran. (ja, prova själv och säga ett tilltalsnamn med OE istället för Ö. Det är skitsvårt att utelämna ö:et )

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-27 23:59
  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-30 18:35

Se här, en rolig sajt med ett spekulativt inlägg i debatten om Siri på svenska:

Bevaka tråden