- Vassius
- Medlem ●
- Sollentuna
Det är det jag säger...systemet är ruttet.
Varför ska jag stå och betala för handlarens framtida förluster ifall han inte kan köpa in hårdiskar pga brist?
Återigen: Huh, vad pratar du om? Vad för framtida förluster? Ska återförsäljarna idka välgörenhet menar du?
Återigen: Huh, vad pratar du om? Vad för framtida förluster? Ska återförsäljarna idka välgörenhet menar du?
Välgörenhet? Hur kan det bli välgörenhet ifall han säljer dom hdd han har på lagret med samma marginal som tidigare.
Vad är det för extra kostnader han får för att det är en brist på hdd? Minskad försäljning? Ja då är det den förväntade vinsten som jag ska stå och betala för att han inte kan sälja samma kvantitet.
Men visst stå och betala en hhd som kostar 200% mer än tidigare om du tycker det är rätt.
Sen om det är en "normal" markands ekonomi enligt dig skiter jag fullständigt i för det är ett ruttet system.
Som i slutändan kommer gå över styr men det är en annan sak.
Välgörenhet? Hur kan det bli välgörenhet ifall han säljer dom hdd han har på lagret med samma marginal som tidigare.
Vad är det för extra kostnader han får för att det är en brist på hdd? Minskad försäljning? Ja då är det den förväntade vinsten som jag ska stå och betala för att han inte kan sälja samma kvantitet.
Men visst stå och betala en hhd som kostar 200% mer än tidigare om du tycker det är rätt.
Sen om det är en "normal" markands ekonomi enligt dig skiter jag fullständigt i för det är ett ruttet system.
Det argumentet borde ju gälla alla högmarginalprodukter i så fall. För att inte tala om auktioner! Varför ska jag betala mer för en pryl på Tradera bara för att det är flera som vill ha den, liksom?
Om något så är det bra att de höjer priserna. Det sänker efterfrågan, så att när du verkligen behöver en hårddisk så finns det att köpa. Om de fortsätter med samma priser kommer alla att hamstra såpass att det är tomt på hyllan hela tiden. Vad gör t.ex. ditt företag då om ni behöver byta en trasig disk i ett kritiskt system?
And here we go..
Marknadsekonomi är en kul, trevlig och underbar del av samhället. Om efterfrågan ligger högre än tillgången så är det självklart att återförsäljarna ökar priset till slutkunden. Priset på en hårddisk eller annat motsvarar oftast vad människor är beredda att betala. I det här fallet så finns det en global brist på hårddiskar (på grund av naturkatastrofer), och då finns det en grupp av individer och företag som gärna betalar extra för att få tillgång till mer lagringsutrymme. Det är varken konstigt eller ruttet.
För övrigt så har du ingen självklar rätt att köpa en hårddisk till din dator. Är du inte beredd att betala utifrån vad återförsäljarna kräver, så ska du nog heller inte köpa en ny hårddisk. Det handlar inte om att du får betala "den förväntade vinsten".
And here we go..
Marknadsekonomi är en kul, trevlig och underbar del av samhället. Om efterfrågan ligger högre än tillgången så är det självklart att återförsäljarna ökar priset till slutkunden. Priset på en hårddisk eller annat motsvarar oftast vad människor är beredda att betala. I det här fallet så finns det en global brist på hårddiskar (på grund av naturkatastrofer), och då finns det en grupp av individer och företag som gärna betalar extra för att få tillgång till mer lagringsutrymme. Det är varken konstigt eller ruttet.
Nej det där är inte sant utan säg istället att det är behovet som styr kan jag hålla med.
Sen om det är ett verkligt behov eller ett påhittat behov av smart marknadsföring.
Finns det inget behov finns det inga köpare således rasar priset.
Måste bara erkänna att jag fullständigt håller med Vassius i denna diskussion, förstår inte riktigt din argumentation, lappen71...
Du behöver inte förstå eller hålla med mig utan det är det som är det fina med att ha olika åsikter.
Det var ju samma med minnen för ett par år sedan, det brann i en limfabrik....
Limmet användes till att limma fast minnes-chippet i resten av kretsen så att man kunde ytmontera den på en
pertinax-platta med guldkontakt... ja ni fattar.
I samma ögonblick som gick ut nyheter om att fabriken stod i ljusan låga så
märkte varenda handlare om sina minnen med faktor 25%, ett par dagar senare gjorde de samma sak igen.
Att tro att handlaren skall vänta tills han har slut i sin lilla hylla för att sedan höja priset när han
beställer hem nya är väl bra naivt.
handlaren vet att han kanske inte kan få några minnen och därför garderar han upp en framtida förlust
genom att ta bra betalt idag.
Han höjer också priset för att han kan.
Att sedan lägga ngn slags domedagsprofetia över en hel världs handelssystem för att man inte gillar läget.
Tja, då är det väl bara plan B eller C då
B) Gå i tibetanskt kloster (fast man kanske måste betala dig in?!)
C) Ta livet av sig - då slipper man allt. Dessutom får man valuta för all begravningsavgift man betalt genom åren.
Att sedan lägga ngn slags domedagsprofetia över en hel världs handelssystem för att man inte gillar läget.
Tja, då är det väl bara plan B eller C då
C) Ta livet av sig - då slipper man allt. Dessutom får man valuta för all begravningsavgift man betalt genom åren.
D) Flytta till Nordkorea och njut av en härlig icke-rutten planekonomi!
Ser att du missuppfattat Buddismen något...
Edit: (för att hålla mej on-topic) Glad att jag köpte ett gäng hårddiskar (som jag inte ens ännu öppnat) precis innan CopySwed höjningen.
Ser att du missuppfattat Buddismen något...
Edit: (för att hålla mej on-topic) Glad att jag köpte ett gäng hårddiskar (som jag inte ens ännu öppnat) precis innan CopySwed höjningen.
Men var verkligen den så hög?
Nu är min NAS full så är heller inte i "behov" av flera men rasar en blir det inte kul.
Men var verkligen den så hög?
Nu är min NAS full så är heller inte i "behov" av flera men rasar en blir det inte kul.
Om en rasar har du ju garanti på den, förhoppningsvis tömmer inte leverantörerna sina RMA-lager.
När det sedan blir full tillverkning av hårddiskar igen, och lagren blir överfulla, vill du inte då att de ska sänka priset? Eller ska du betala högt pris för att det var högt när handlaren köpte in dem? Då får han inte sålt en enda. Utan han får ta förlusten och kanske sälja dem billigare än vad han köpte in dem för (för att kunna behålla sina kunder).
När det sedan blir full tillverkning av hårddiskar igen, och lagren blir överfulla, vill du inte då att de ska sänka priset? Eller ska du betala högt pris för att det var högt när handlaren köpte in dem? Då får han inte sålt en enda. Utan han får ta förlusten och kanske sälja dem billigare än vad han köpte in dem för (för att kunna behålla sina kunder).
Din frågeställning kan jag inte svara på eftersom jag är emot prishöjningen från början.
Betvivlar starkt att en handlare säljer med en förlust men ni hävdar väl motsatsen naturligtvis
Men det är intressant att folk accepterar prishöjningen utan att ifrågasätta....
Okej, även om jag själv eldat på diskussionen och personligen tycker mycket om den, så är det väl mycket off topic nu och mycket nära en politisk diskussion, vilket vi inte tillåter ens i Loungen. Så kan vi släppa den bollen och återgå till en mindre politiskt laddad diskussion?
/Mod
Tyvärr bara att gilla läget.
Skita i att köpa en disk eller köpa den. Samma sak sker ju när priset på oljan går upp. Direkt så stiger priset på bensinen på macken som har haft bensinen liggandes under jord i flera veckor. Och tro inte att priset går ner lika fort. Nej. Det gör det när sista droppen åker ut ur rå olje fatet.
1TB för 800-1000 :- är det dyrt då?
2 TB ligger väl runt 1100:-
3TB för 1400-1500:-
2TB Western Digital Caviar Green, ligger på rea på INET just nu 1039:- har blivit 959:- ...
Vem kan tycka det är dyrt?
De som vet att man kunde köpa externa 2TB USB-diskar för 600 kronor för något år sedan. Att prishöjningen är ett resultat av monopol och kartellfasoner är ju inte heller så snyggt.
2TB Western Digital Caviar Green, ligger på rea på INET just nu 1039:- har blivit 959:- ...
Innan översvämningarna i Thailand köpte jag en 2TB Western Digital Caviar Green för 650:- på INET.
Allt är relativt men med fortfarande 30% högre pris tycker jag det är onödigt dyrt.
Hörde på en Podcast där dom snackade om att hdd tillverkarna är misstänkta för kartell bildning i syfte att hålla upp priserna.
Ja. Jag betalde 645 för 2 TB (WD grön caviar) för knappt ett år sedan.
Det är väl bara köpa dem på nån tysk variant av INET/Dustin/etc... då eller ngt liknande ställe.
Så slipper man klåfingriga politikers fingrar.
Vad har klåfingriga politiker med höjda hårddiskpriser att göra? De drastiska prishöjningarna beror ju främst på kartellfasoner.
Vad har klåfingriga politiker med höjda hårddiskpriser att göra? De drastiska prishöjningarna beror ju främst på kartellfasoner.
Vaar det inte frågan om någon kopieringsavgift eller "kassettskatt" som uppdaterades till att gälla hårddiskar?
Vaar det inte frågan om någon kopieringsavgift eller "kassettskatt" som uppdaterades till att gälla hårddiskar?
Nej anledningen till den höga prisuppgången är översvämmningarna