Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 eventuellt stulen, vågar jag stöldanmäla?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hoppas att jag har glömt min iPhone i en hyrbil, men risken finns att den blivit stulen. Jag har pratat med hyrbilsbolaget, som ska försöka lokalisera den men frågan är nu: om jag stöldanmäler den blockas väl IMEI-numret? Och om den då återfinns - vad kan jag göra då? Jag menar, jag vill inte behöva köpa en ny om den återfinns, men samtidigt vill jag ju såklart stöldanmäla den ifall jag behöver ta det med försäkringsbolaget.

Vad gör man? Kan man häva IMEI-blocken om den återfinns?

(Vänligen håll god ton i tråden. Jag har inte för avsikt att starta en "hur lurar jag försäkringsbolaget"-tråd!)

Ja, du kan häva blockeringen (men med lite reservation för att olika operatörer har olika rutiner).

Den operatör jag har erfarenhet av är Telenor. När ena dotterns telefon blev stulen, så spärrade vi den hos Telenor. Då fick man uppge en fyrsiffrig kod, som de lade in i sitt system tillsammans med spärren. Den koden kunde man sedan använda för att häva spärren om man fick tillbaka telefonen.

Vi fick aldrig tillbaka telefonen, så jag fick aldrig använda koden.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2011-11-01 08:17

Har du aktiverat Find my iPhone?

• Medlem
  • 2011-11-01 13:33

Hoppas du inte möts av samma skepsis som många andra, vilket jag läste en artikel om härom dagen. Antalet ärenden om stöldanmälda och "tappade" telefoner ökar markant hos försäkringsbolagen när det kommer nya modeller.

I dag går många mobiler sönder - Digitalt & teknik - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Min fru tappade sin telefon ( den hittades sedan några dagar senare ).. Har du telia kan du själv via mina sidor spärra sim kortet så det ej går att ringa ( ej imei spärr ), nästa steg var att vi gjorde IMEI spärr hos telia ( kräver polisanmälan som du gör på nätet ). Jag fick uppge diarienumret på polisanmälan när jag spärrade, när vi sedan hittade telefonen ringde jag telia igen och uppgav samma diarie nummer, då tog de bort imei låsningen.

Har nu aktiverat find my iphone... så förhoppningsvis går det snabbare att hitta telefonen om den tappas bort igen.

Okej. Tack för svaren. Hade inte aktiverat find my iPhone. Tyvärr Men det löser sig nog! Har en försäkring som täcker stöld också, utöver allmänt drullande. Men jag vill ju inte gärna använda den, för då känner jag på mig att jag kommer tappa telefonen direkt efter :P.

1
Bevaka tråden