Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve till andra operativsystem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har en Xserve 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon med 6GB RAM.

I dagsläget kör jag OS X Lion och VMWare Fusion med ett par FreeBSD-gäster.

Egentligen har jag bara användning av FreeBSD-gästerna och skulle helst vilja köra dem som Jails i en FreeBSD-miljö.

Nu har jag försökt dammsuga nätet efter bra lösningar. Tydligen skall det gå att boota operativsystem som stöder ESI, men jag hittar ingen bra guide för FreeBSD (som enligt utsago har stöd för detta).

Om jag inte kan få in en bareboned FreeBSD så skulle jag uppskatta alla tips om hur jag bygger en så optimal maskin som möjligt för att drifta FreeBSD-maskiner.

Går det exempelvis att installera OS X och ta bort allt utom Darwin för att reducera memfootprint osv.

Behöver alla tips jag kan få på hur jag kan utnyttja min Xserve istället för att sälja

Det borde gå att installera VMware vShpere och köra dina FreeBSD.

Om du bara ska köra FreeBSD så ska det normalt inte krävas mer än att du startar från DVD- eller USB-installationsmediat (eller nätinstallation om du har det) och installerar som vanligt, det har i alla fall fungerat för mig när jag har gjort det på en tidigare Xserve. De har väl inte gjort något som hindrar det?

Hmm, efter att ha tänkt efter ett tag så var det PowerPC på den, så då fungerade det ju förstås.

Senast redigerat 2011-11-13 07:19

Xserve har inte stöd för Bootcamp. Av den anledningen kan man bara installera OS med stöd för EFI. Linux har stöd för EFI, men jag har inte hittat något bra stöd för EFI till FreeBSD eller andra OS utom Windows 7 (men det var aldrig ett alternativ).

Det går därför inte att boota direkt från någon installationsskiva. Jag har inte heller hittat någon Linuxdist med stöd för EFI på installationsskivan.

Nu sålde jag servern till 99.se som gärna kör OS X Server så jag har inte längre det problemet.

1
Bevaka tråden