Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osäker på om det är Telias fel eller fel på telefonen

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Åhh, så jag är inte ensam? Telia har blivit värdelöst i Lund!

En kollega här i Stockholmsområdet ringde idag Telia för att fråga om det var något fel på deras nät då han tappar täckning sporadiskt och ofta under samtal. Han sitter på en iPhone 4 och fick rådet av Telia att köpa ny mobil, men det verkar vara oroväckande många i den här tråden som har problem med Telia.

Ursprungligen av mendezzz:

En kollega här i Stockholmsområdet ringde idag Telia för att fråga om det var något fel på deras nät då han tappar täckning sporadiskt och ofta under samtal. Han sitter på en iPhone 4 och fick rådet av Telia att köpa ny mobil, men det verkar vara oroväckande många i den här tråden som har problem med Telia.

Telia är väl den störste spelaren, det innebär ju att kanske 50% av de telefoner som springer runt i centrum är just Teliatelefoner.

Lite som blodgrupp, "jag behöver inte lämna blod för min blodgrupp är så vanlig..." Nähe, men om en buss åker i diket, 50 skadade, så har 40 din blodgrupp...

Ursprungligen av Goflorp:

Telia är väl den störste spelaren, det innebär ju att kanske 50% av de telefoner som springer runt i centrum är just Teliatelefoner.

Lite som blodgrupp, "jag behöver inte lämna blod för min blodgrupp är så vanlig..." Nähe, men om en buss åker i diket, 50 skadade, så har 40 din blodgrupp...

Kan väl lägga till att kollegan mestadels rör sig i trakterna Huddinge-Botkyrka, så det är inte centrum.
Iphonen är hans privata med ett Telia privat-abb, han har även en jobbtelefon(SE(android)) med Telia och där upplever han inte problemen.
Kan det vara så att Telia prioriterar företags-abb?
Själv sitter jag på en 3gs privat med Telenor och upplever inga problem.

Jag skulle kunna komma med en kvalificerad gissning att det är "net congestion" som gäller.
Det finna bara en viss mängd datakapacitet och t ex i Brunnsparken i GBG måste dte vara över tusen pers som pratar i telefon.

En "bra" dag går väl all 3G kapacitet åt för att förmedla samtal (som torde prioriteras framför datatrafik) och i det läget blir datatrafiken lidande (märker det på min ipad som tvärdör vid centralaste Götet - Brunnsparken).
Det som händer näst är att en lur som "vill in" på nätet men har lite sämre signalstyrka - alltså en bit bort, eller skymd.
Den luren blir inte "insläppt" utan hakar då på en annan antenn som inte är lika ansträngd - eftersom denna ligger en bit bort blir det jobbigare få bra signal (därav få staplar), det blir lättare tappa bort kontakten med denna.

Så enkelt uttryckt, nätet är så fullt med tjötare att tjötet går igenom, datatrafik tappas och är man inte 100m från masten så hamnar man på mast långt bort.

Sätta upp fler master vete tusan om det hjälper då det ju alltid finns en begränsning i hur mkt trafik som kan hanteras digitalt i ett trådlöst nät totalt.

Klarar ett nät om 10 master av 1GB trafik så får man inte tiodubbla genom att tiodubbla antalet master... eftersom "kanalerna" är begränsade till antalet. Kapacitetsökningen består till stor del i att varje masts cell kan göras mindre och varje cell kan utnyttja att luren sänder svagare signal och att den lilla masten även den sänder en ytterst svag signal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-03 22:40

Goflorp, kom inte med sådana där potentiella korrekta analyser som inte är bra för oss kunder/användare

Ursprungligen av zinned:

Goflorp, kom inte med sådana där potentiella korrekta analyser som inte är bra för oss kunder/användare

Förlåt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-08 14:08

Hej Susanne,

Vad gör ni åt de problemen som man upplever vad det gäller utebliven täckning och ingen möjlighet till samtal under denna tiden?

Det låter som att "Sälj" lovat och sålt lite för mycket.
Detta är inte helt ovanligt i IT-branchen.
Betänk att Telia 2010 var Sveriges 4e största annonsör(Enligt Sifo reklammätningar), man är alltså en av Sveriges mest aggressiva säljare.
Antagligen har folket som har hand om bandbredd och nät varnat för att de inte har kapacitet att koppla in fler smartphones, plattor etc etc.. Men sälj har inte lyssnat på det örat utan pumpat ut marknadsföring för att sälja mer och mer.
"Surfexplosionenen" hade Telia antagligen kunnat stävja genom att inte marknadsföra så hårt för att plocka marknadsandelar.

Har i dag fått min 4S, tidigare hade jag en 3G.
Nu på östra delen av Kungsholmen i Stockholm har jag drabbats av "Ingen Service" ett par gånger på ett par timmar. Det hände nästan aldrig med min 3G...

Ursprungligen av Nils D:

Har i dag fått min 4S, tidigare hade jag en 3G.
Nu på östra delen av Kungsholmen i Stockholm har jag drabbats av "Ingen Service" ett par gånger på ett par timmar. Det hände nästan aldrig med min 3G...

Kolla så att SIM-kortets PIN-kod inte är på. Det är någon bugg i 4S som gör att den inte lirar bra med en del europeiska SIM-kort (svenska och tyska?) med PIN-kod. Min betedde sig precis likadant men det löste sig helt när jag stängde av koden.

Ursprungligen av Samuel K:

Kolla så att SIM-kortets PIN-kod inte är på. Det är någon bugg i 4S som gör att den inte lirar bra med en del europeiska SIM-kort (svenska och tyska?) med PIN-kod. Min betedde sig precis likadant men det löste sig helt när jag stängde av koden.

Testade det men det gav inget omedelbart resultat.
Efter midnatt verkade det komma igång igen. Men när jag var uppe på sjunde våningen i huset där jag jobbar nu i natt, och gjorde en uppdatering på fejsbok, så var befann jag mig enligt platstjänster i Johanneshov...!?!

Ursprungligen av Nils D:

Testade det men det gav inget omedelbart resultat.
Efter midnatt verkade det komma igång igen. Men när jag var uppe på sjunde våningen i huset där jag jobbar nu i natt, och gjorde en uppdatering på fejsbok, så var befann jag mig enligt platstjänster i Johanneshov...!?!

Min tror att jag är i en by en mil utanför stan när jag kör Facebook inifrån sjukhuset. Vet inte riktigt vad det beror på, men jag antar att det är mobilnätet och inte gps:en som står för den sortens kirurgiska precision

Ursprungligen av Samuel K:

Min tror att jag är i en by en mil utanför stan när jag kör Facebook inifrån sjukhuset. Vet inte riktigt vad det beror på, men jag antar att det är mobilnätet och inte gps:en som står för den sortens kirurgiska precision

Nja, jag skulle inte skylla på mobilnätet, det är nog Iphonen som gör lokaliseringen utifrån bästa möjliga mätpunkter. Och om du är inomhus så är det troligen så att du inte har någon GPS mottagning på telefonen och den försöker då använda WLAN och basstationer från mobilnäten för att bilda sig en uppfattning om var du är.

Jag har problem i Kalmar stad.
Gjort mätningar via Bredbandskollen över 3G, men ibland orkar den inte ens med att göra testet.
Hastigheten är det inget fel på, men det är ingen stabil uppkoppling om man säger så.
Detta påverkar min Mail och även iMessage!
Otroligt irriterande!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-10 13:19

iPhone 4, för 2 månader sedan fick jag dålig mottagning i Telias nät. Bytte precis till en 4S och nu är det horribelt. Helt otroligt....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-11 09:19

Jag bytte till Tre för en vecka sedan, alla problem i centrala Malmö försvann.

Stoppar jag in Telia-kortet så börjar telefonen direkt hoppa mellan fullt antal pinnar på 3G och ingen service. Telia har väl helt enkelt överfullt i cellerna.

Ursprungligen av Mija:

Jag bytte till Tre för en vecka sedan, alla problem i centrala Malmö försvann.

Stoppar jag in Telia-kortet så börjar telefonen direkt hoppa mellan fullt antal pinnar på 3G och ingen service. Telia har väl helt enkelt överfullt i cellerna.

Jag står också i begrepp att byta till Tre. Trist med Telia, har haft dem i flera år nu.

Här uppe i ödemarken så fungerar Telia bra fortfarade:)

Tar och byter operatör jag också inom det snaraste. Har försökt få iväg ett SMS i 25 minuter nu men får bara ingen service.
Trist att betala för tjänster som inte fungerar. En smartphone är värdelös utan ett fungerande datanät, tur att man inte har någon bindningstid kvar.

Ursprungligen av radaradam:

Tar och byter operatör jag också inom det snaraste. Har försökt få iväg ett SMS i 25 minuter nu men får bara ingen service.
Trist att betala för tjänster som inte fungerar. En smartphone är värdelös utan ett fungerande datanät, tur att man inte har någon bindningstid kvar.

Läs på konsumentköplagen innan du ringer, skriv ner vad du vill anför - gärna i punktform. Lätt missa ngt annars.
Var lugn och snäll, men bestämd. ...

Ursprungligen av Goflorp:

Läs på konsumentköplagen innan du ringer, skriv ner vad du vill anför - gärna i punktform. Lätt missa ngt annars.
Var lugn och snäll, men bestämd. ...

Har man ingen bindningstid så är det väl bara att ringa och avsluta abbet.

Ursprungligen av keptang:

Har man ingen bindningstid så är det väl bara att ringa och avsluta abbet.

OK, trodde det gällde det vanliga kivet med Tele2 och 4S och att inget funkar...
Men så är nog inte fallet, lite tlött ....

Bevaka tråden