Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tweets i notiscenter

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-08 22:42

Bytte nyss från ZTE Blade (android) till 3GS (fick en) och saknar vissa delar av android, mestadels hur notifikationer fungerar. Antog att i och med iOS5 så skulle det funka bra men det gör det inte riktigt. Antar att felet ligger i de appar som finns nu och inte iOS i sig. Jag skulle vilja ha en twitter app som om det finns nya tweets att läsa ska vibrera telefonen samt att det kommer upp en text i notifikations centret att "You have 3 undread tweets" eller nåt, självklart skall den inte vibrera för varje tweet utan endast vid övergången ifrån alla lästa till att det finns nån oläst. Finns det någon app ute i dagslägget som uppfyller detta eller något liknande?

Undrar också orelaterat till detta om det går att ställa in så att facebook auto uppdaterar sitt innehåll var 10-15 minut eller så så man slipper uppdatera det första man gör när man öppnar appen, känns onödigt att behöva vänta 3-5 sekunder.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-11-09 00:27
Ursprungligen av alzorz:

Undrar också orelaterat till detta om det går att ställa in så att facebook auto uppdaterar sitt innehåll var 10-15 minut eller så så man slipper uppdatera det första man gör när man öppnar appen, känns onödigt att behöva vänta 3-5 sekunder.

Nej det gör det inte och frågan är om det vore så smart med tanke på bandbredd och batteriets livslängd.
Multitasking i Android och iOS fungerar inte på samma sätt utan programmen i iOS ligger i vila/dvala.
Så när du inte använder FB så gör det ingenting utan det är först när du åter öppnar det som det uppdateras.
Det har klagats så mycket på batteritid och att ett program ligger och uppdaterar hela tiden i bakgrunden skulle inte förbättra den direkt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-09 00:44

De har ju sina för och nackdelar, telefonen borde la hålla lite över en dag även om man skulle ha de på antar jag (eftersom android moibler klarar det bra). Inga tips om twitter saken :>?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 01:11

Kolla på appen Boxcar, den kan notifiera om det mesta, bl.a. Twitter.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-11-09 01:12

Som sagt Android och iOS är är helt olika så vad som fungerade på vice versa kan man inte för vänta att det ska fungera på den andra.
Twitter använder jag inte så det kan jag inte svara på

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-09 11:51

Tack ska testa Boxcar.

Citat:

Som sagt Android och iOS är är helt olika så vad som fungerade på vice versa kan man inte för vänta att det ska fungera på den andra.

Visst är de olika system i grunden men just den funktionaliteten finns faktiskt. Den inbyggda mail applikation kan ställas in på uppdaterings intervall (varför man nu skulle vilja ha de på mail av allt?). Dock kanske denna funktion endast är tillåten för apple appar.

Ursprungligen av alzorz:

Tack ska testa Boxcar.

Visst är de olika system i grunden men just den funktionaliteten finns faktiskt. Den inbyggda mail applikation kan ställas in på uppdaterings intervall (varför man nu skulle vilja ha de på mail av allt?). Dock kanske denna funktion endast är tillåten för apple appar.

Ett skäl till att undvika push är att spara batteri.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-09 12:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Ett skäl till att undvika push är att spara batteri.

Drar push mer batteri än vad regelbundna uppdateringar säg var 15e minut gör?

Citat:

Hade jag fått en "notification" varje gång någon jag följde tweetade så hade jag blivit helt vansinnig. DM, RT och mentions räcker och blir över...

Väldigt personligt, om man som jag endast följer kanske 5-10 personer så är det inte så mycket. Samt att jag vill endast få en notification när jag går från inga ny att läsa till nya. Så om jag inte väljer att läsa så kommer det inte komma några mer vibreringar etc utan bara vara en rad som står i notifikation center som kalendern gör att jag har olästa tweets.

Ursprungligen av alzorz:

Japp! Det drar mycket mer batteri att ständigt ligga på än att koppla upp några sekunder var 15:e minut.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-11-09 12:44
Ursprungligen av alzorz:

Tack ska testa Boxcar.

Bingo

Hade jag fått en "notification" varje gång någon jag följde tweetade så hade jag blivit helt vansinnig. DM, RT och mentions räcker och blir över...

alzorz:
Men, i den officiella Twitterappen finns det väl en sådan följainställning? Om man går in på en användares profil så finns det längst ned "More", där under finns "Notification Options". Följer man inte alla tweets om man aktiverar det?

Om du bara följer 10 st är det snabbt gjort på dessa.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-09 13:55
Ursprungligen av theplague:

alzorz:
Men, i den officiella Twitterappen finns det väl en sådan följainställning? Om man går in på en användares profil så finns det längst ned "More", där under finns "Notification Options". Följer man inte alla tweets om man aktiverar det?

visste inte om det, tackar, ska kolla på de

alzorz:

Den inställningen hittar inte jag, åtminstone inte på min iPad. På iPhone kör jag en annan Twitterklient.

Ursprungligen av Capeman:

Den inställningen hittar inte jag, åtminstone inte på min iPad. På iPhone kör jag en annan Twitterklient.

Nej du, på iPadappen finns inte den inställningen.

Nej du, på iPadappen finns inte den inställningen.

Trist- och märkligt! Det är ju en universell app, inte två appar. Nåja, den funktionen är inte så viktig att jag överväger byta från den Twitterklient jag har på iPhone idag. Men tack för tipset, hoppas det kommer till iPad också! Finns en eller två twittrare vars tweets jag skulle vilja få notifications på.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-09 17:15

alzorz:

Nej, den inställningen finns inte i den officiella Twitter-appen på iPhone heller. Där ser det ut så här :

Ursprungligen av zinned:

Nej, den inställningen finns inte i den officiella Twitter-appen på iPhone heller. Där ser det ut så här :

Men, det står att du är inne i "My Profile", du ska väl inte följa dig själv?!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-09 14:36

Fan, jag trodde push fungerade som sms osv att man inte kollar själv utan nån säger till att nåt har hänt. Tackar för informationen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 14:53
Ursprungligen av pmarriott:
Ursprungligen av alzorz:

Japp! Det drar mycket mer batteri att ständigt ligga på än att koppla upp några sekunder var 15:e minut.

Det där stämmer inte alls. Med push 'ligger inte telefonen ständigt på', telefonen accepterar en uppkoppling när det finns ett nytt mail och servern upprättar en uppkoppling. Med fetch upprättar telefonen en uppkoppling var 15 minut eller vad du nu ställt in det på oavsett om det finns nya mail eller inte. Så förutom om man får VÄLDIGT många mail, så att de pushas ut konstant, möjligtvis DÅ drar push mer än fetch mail... Annars är det nog ganska hugget som stucket, beroende på hur många mail man får på en dag.

Ursprungligen av tooobe:

Det där stämmer inte alls. Med push 'ligger inte telefonen ständigt på', telefonen accepterar en uppkoppling när det finns ett nytt mail och servern upprättar en uppkoppling. Med fetch upprättar telefonen en uppkoppling var 15 minut eller vad du nu ställt in det på oavsett om det finns nya mail eller inte. Så förutom om man får VÄLDIGT många mail, så att de pushas ut konstant, möjligtvis DÅ drar push mer än fetch mail... Annars är det nog ganska hugget som stucket, beroende på hur många mail man får på en dag.

Så här står det på Apple's hemsida om att optimera batteritiden på iPhone (http://www.apple.com/batteries/iphone.html):

Turn off push mail: If you have a push mail account such as Yahoo! or Microsoft Exchange, turn off push when you don’t need it. Go to Settings > Mail, Contacts, Calendars > Fetch New Data and set Push to Off. Messages sent to your push email accounts will now be received on your phone based on the global Fetch setting rather than as they arrive.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 14:57

Du menar på Apples batteritips-sida? Bra fråga. Det är möjligt att det sparar batteri att använda fetch istället för push, det säger jag ingenting om. Men att telefonen skulle ligga och ha en konstant uppkoppling till servern stämmer inte med Exchange push iaf, så vitt jag vet... Det är liksom hela tanken med push tekniken från början...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 15:11

Så här fungerar Exchange push:
"The versions of EAS supported in Exchange Server 2003 Service Pack 2 and Exchange 2007 use a significantly different technology called Direct Push (Figure 1). Direct Push, which is supported by Windows Mobile 5 with MSFP (or later) and a number of EAS licensees, uses a client-created HTTPS connection to the server. The mobile device creates a connection and keeps it open for a duration known as the heartbeat interval, sending an initial synchronization request when the connection is opened. The server will then take several actions:
• When the device makes an initial connection, it may send the heartbeat interval and a list of subscribed folders to the server. If the server receives these items, it stores them in an XML file in the user’s mailbox; if it doesn’t receive them, it retrieves them from the mailbox.
• The server will ask the mailbox server for notification of changes to items in the list of subscribed folders from the device.
• If there are unsynchronized changes on the server, the server immediately returns a status code that tells the client that changes are available; the client will then initiate synchronization and pull the new changes.
• If there are no changes since the last synchronization, the server does nothing.
• When the heartbeat interval expires, the server sends a notification to the client, which can then re-establish the connection."

Mobilen skickar alltså en signal till servern då och då (hur ofta har jag inte koll på, men det är inte speciellt ofta, och absolut inte konstant!) för att visa att den fortfarande lever. Om det finns nya mail skickar servern ett meddelande till mobilen som säger åt den att hämta mail.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 15:22

Oj är det så ofta som var 15:e minut så kan jag absolut förstå och hålla med om att push borde dra mer batteri än fetch. Bra att vi rett ut det!

Ursprungligen av tooobe:

Oj är det så ofta som var 15:e minut så kan jag absolut förstå och hålla med om att push borde dra mer batteri än fetch. Bra att vi rett ut det!

Det drar dock mindre data än fetch, så det går säkert jämt ut.
Push är framtiden, inte fetch, så jag använder push.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 15:25

Sant. Som sagt, förmodligen hugget som stucket mellan fetch var 15:e minut, och mer beroende på användningsmönster, dvs hur många mail man får under en dag. Sätter man på längre fetch intervall så sparar det säkerligen batteri...

Edit: Ursäkta förresten för att jag hakade på sidospåret från trådens ämne! :">

1
Bevaka tråden