Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort operatörslås med jailbreak?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-09 11:10

Ja, då sitter man här.
Har beställt en ny 4s och porterat nummer men då Telenor inte kan leverera telefoner i tid så tänkte jag att f-n, jag kan ju köra med min 3Gs från 3 tills den andra kommer... Ja men just det efter mycket om och men, den är ju OP.låst

Nu skulle jag behöva låsa upp den så jag kan ha den fram till den andra kommer.

Jag har kört in "redSnow" och där med fått in cydia... sen har jag (tror jag) aktiverat "ultraSnow" vilket jag uppfattar som att det är det som ska låsa upp telefonen, men det står fortfarande "Ingen Service" när jag sätter i det nya Telenor kortet.

Vad gör jag för fel? Vad ska jag göra för att kunna låsa upp? Jag vill bara kunna nyttja telefonen tills den nya kommer och... nä köpa en kod för att låsa upp är för tillfället inte aktuellt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-09 11:41

Verkar inte som att mitt baseband inte är möjligt att låsa upp

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-09 16:08
Ursprungligen av Falkens:

Verkar inte som att mitt baseband inte är möjligt att låsa upp

Om du skriver vilket baseband du har så blir det lättare att kolla upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 20:59

@Falkens: mata in serienumret här https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do för att kontrollera om du du kan låsa upp den legalt. (Omfattas den inte av garantin så är det fritt fram)

@FreddaB hur menar du nu? jag har köpt en iphone 4 som är låst till tre (vilket jag upptäckte när jag kom hem dumt nog) jag ringde tre men dem menar på att jag måste vänta tills den som köpte telefonen först, att dennes abonnemang går ut dvs om 36mån?! helt absurt i min mening.

Ursprungligen av Patrik.L:

@FreddaB hur menar du nu? jag har köpt en iphone 4 som är låst till tre (vilket jag upptäckte när jag kom hem dumt nog) jag ringde tre men dem menar på att jag måste vänta tills den som köpte telefonen först, att dennes abonnemang går ut dvs om 36mån?! helt absurt i min mening.

Då har den du pratat med pratat i nattmössan. Telefonerna är i regel låsta i 12 månader, sen kan de låsas upp. Knalla in i en 3-butik och köp en upplåsning. Om den är minst 12 månader gammal ska det inte vara något problem. Är den såld med kontantkort så ska det gå att låsa upp oavsett ålder.

Ursprungligen av pmarriott:

Då har den du pratat med pratat i nattmössan. Telefonerna är i regel låsta i 12 månader, sen kan de låsas upp. Knalla in i en 3-butik och köp en upplåsning. Om den är minst 12 månader gammal ska det inte vara något problem. Är den såld med kontantkort så ska det gå att låsa upp oavsett ålder.

Finns det någon info om detta jag kan ta med mig in för att verkligen bevisa det?
/MVH
patrik

Enligt tre.se så säger reglerna såhär: "Är du kund hos oss idag kan du beställa koden via kundservice. Kom ihåg att för att få låsa upp en telefon behöver bindningstiden på abonnemanget som telefonen köptes med ha löpt ut och det får inte finnas några obetalda fakturor kopplade till ditt kundkonto. Har du köpt telefonen kontant behöver vi att du skickar en kopia på inköpskvittot till oss.Är du inte kund hos oss idag är du välkommen att besöka en 3Butik för att beställa koden.
En operatörskod kostar 350 kr och avgiften läggs på din kommande faktura."

Dock vet jag inte om jag ska "trycka på" att jag inte är kund hos dem kanske?

Senast redigerat 2011-11-21 16:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-21 20:38

Patrik, mata in serienumret här https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

Visar det sig att telefonen inte omfattas av rätt till reparationer och service är den 12 månader eller äldre, dvs då erbjuder operatören upplåsning mot en skälig kostnad. Varierar mellan 300-350:- beroende på operatör.

Ser det ut som nedan, ja då är det bara att hålla ut eller vänta in en fulupplåsning (som nog aldrig kommer)

Rätt till reparationer och service: Aktiv

Produkten omfattas av kvalificerad reparation och service av maskinvara under Apples begränsade garanti.
Beräknat utgångsdatum: 02 maj 2012
Läs om Apples täckningsinformation för din produkt

  • Medlem
  • 2011-11-21 21:27

Jag är kund hos tre och min bindningstid går ut första januari. Då är mobilen 2 år gammal. Ringde till kundservice idag och undrade om det gick låsa upp telefonen men jag var tvungen att vänta tills bindningstiden gick ut:(

Ursprungligen av Spata:

Jag är kund hos tre och min bindningstid går ut första januari. Då är mobilen 2 år gammal. Ringde till kundservice idag och undrade om det gick låsa upp telefonen men jag var tvungen att vänta tills bindningstiden gick ut:(

Gå till en 3-butik så lär det lösa sig. Finns anda trådar om det där kundtjänst via telefon inte har vett om/velat gjort något, men funkar direkt då man går till en butik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-21 21:43

Spata, ok jag kanske skulle ha lagt till bindningstid som en faktor men detta är rätt givet eftersom det står i avtalet att telefonen är operatörlåst under hela bindningstiden

  • Medlem
  • 2011-11-21 21:53

Aha..Synd bara att det blir 10 mil tur och retur för närmaste tre-affär.Men det kan det ju vara värt. Annars, tror ni det är större chans att man får den upplåst om man begär en slutfaktura?
Tänkte mest på "det får inte finnas några obetalda fakturor kopplade till ditt kundkonto" som Patrik L skriver om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-22 00:12

Då är nog 3 ensamma om att ha längre tid än 1 år. Ytterligare ett skäl att välja en annan operatör...

3 är riktigt trevliga...inte
Har fortsatt min mail konversation med kundservice och det de indirekt säger är att har jag köpt en telefon begagnad (tex. att jag blir tredje ägaren) och inte vet vem som är första ägaren så kommer jag aldrig kunna låsa upp telefonen.
Vet någon om jag kan anmäla detta till någon sorts granskning tex ARN?
De har ju fortfarande kvar första ägaren som kund och får in pengar från denne varje månad och jag är beredd att pröjsa dem för att låsa upp min telefon, vad har de att förlora på det?

Senast redigerat 2011-11-23 10:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-23 07:29

Snälla, sluta skriva dem istället för de - och sluta prata med kundtjänst via mail. Lös det genom att spatsera in i en Tre-butik och tala med en fysisk person, kanske krävs det ett par besök i olika butiker men om telefonens bindningstid gått ut räcker det med att du har IMEI-numret tillgängligt

Ursprungligen av FreddeB:

Snälla, sluta skriva dem istället för de - och sluta prata med kundtjänst via mail. Lös det genom att spatsera in i en Tre-butik och tala med en fysisk person, kanske krävs det ett par besök i olika butiker men om telefonens bindningstid gått ut räcker det med att du har IMEI-numret tillgängligt

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev DEM istället för DE!
Varför ägnar ni ens tid åt att svara om ni inte har något vettigt att komma med?

Håller med FreddeB. Sluta debattera. Beställ upplåsning helt enkelt eller knalla in i en butik och köp det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-23 10:35

Det FreddeB skrev var väl snarare det motsatta, alltså verkligen något vettigt...?

My two cents.

1
Bevaka tråden