Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto tomt, 90 000 bilder borta

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-11 07:46

Jag fixade lite i iPhoto igår. Valde att den skulle gå igenom alla bilder för ansiktsigenkänning. Efter ett tag var hela iPhoto tomt. Helt tomt. Jag hade ca 90 000 bilder. Dock väger själva library-filen över 70 gb. Så det finns ju ngt där helt klart. Har startat om, försök läsa in på nytt, installerat om iPhoto, valt reparera bibliotek, valt bygg om bibliotek etc. etc. etc.

laddade hem iphoto library manager. den visar samma sak. dock alla mappar jag hade gjort. men allt är tomt. det finns nu endast bildströmmen.
inget funkar.

nån som har ngt tips?

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-11 08:10

Mina bilder forsvann i Aperture för ett tag sedan. Efter att ha startat om datorn kom de tillbaka.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-11 08:19

Återställ med TimeMachine och försök med ansiktsigenkänning igen. Det lär vara det lättaste sättet.

Det finns program som extraherar alla bildfilerna ur iphoto-klumpen.. det var jag tvungen att göra för ca 1 år sedan då mitt bibliotek på 25gb blev korrupt.

Gillar 99% av Apples tänk och program, men iPhoto ger mig kalla kårar. Numera importerar jag bilderna på gammalt hederligt vis till en mapp på datorn..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-11 09:15
Ursprungligen av mattewik:

Det finns program som extraherar alla bildfilerna ur iphoto-klumpen.. det var jag tvungen att göra för ca 1 år sedan då mitt bibliotek på 25gb blev korrupt.

Gillar 99% av Apples tänk och program, men iPhoto ger mig kalla kårar. Numera importerar jag bilderna på gammalt hederligt vis till en mapp på datorn..

Tack. Tips på program?

Behövs inget program.

Bara högerklicka på biblioteket och välj "show package content."

I masters-mappen ligger bilderna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-11 11:38

Tack för alla svar. Tog ett säkerhetskopierat bibliotek som jag backade upp i förra veckan. La den på plats och nu funkar allt igen.

Men fortfarande.. Är det inte SJUKT konstigt att detta händer? Steve Jobs mular, och helt plötsligt skiter sig iPhoto. Dagen EFTER 11-11-11... Ser ni sambandet?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-11 12:06
Ursprungligen av martenj:

Tack för alla svar. Tog ett säkerhetskopierat bibliotek som jag backade upp i förra veckan. La den på plats och nu funkar allt igen.

Jag sade ju det.

Mitt iPhoto-bibliotek gick också åt pipan en gång. Hade bara thumbnails. När man skulle klicka på en bild blev det bara en gul varningsskylt. Då krympte också mitt bibliotek med typ 97%. Blev TimeMachine-återställning.

Hur man än löser importen bör man ta sig en tänkare på hur man löser backupen...

Time Machine är bra, men är egentligen ett versionshanteringssystem.

Mitt förslag är backup till Molnet; Backblaze.com, 30kr / månan.

Då kan huste brinna ner, datorn bli stulen eller kåken svämmas över....

Spara på en hårddisk brevid varje fredag t ex är bara det ofta ett framsteg.

1
Bevaka tråden