Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur säkerställer man att en nätverksmapp alltid monteras på samma ställe?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-11-13 21:54

Har installerat en SSD i min Mac och tvingades på grund av platsbrist flytta över musiken i iTunes-biblioteket till en NAS. På Macen har jag två olika användarkonton som behöver kunna komma åt musiken på NAS:en.

Problemet är att musikmappen monteras på olika platser beroende på vilket OS X-konto som monterar först, /Volumes/Music eller /Volumes/Music-1 .

Detta gör att sökvägen hela tiden riskerar att vara olika, varpå iTunes inte hittar musikfilerna från det ena OS X-kontot. Även om jag loggar in med samma användaruppgifter på NAS:en så monteras musikmappen upp separat för varje OS X-konto, /Volumes/Music och /Volumes/Music-1 .

Hur löser man detta?

Datorn är en iMac med Lion som ansluter via AFP till en Synology DS411.

Förlåt en fråga som inte löser ditt problem, men – är inte Synologyn primärt gjord för SMB? Var det enkelt att ställa om den till AFP? Och har du inga av de netatalk-problem med Lion som många andra NAS-servrar haft?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-11-14 15:50

Jag vet inte vad den primärt är gjord för, men stöd för AFP finns direkt i mjukvaran och är lika lätt att aktivera som SMB eller NFS. Bara att kryssa i en ruta i administrationsgränssnittet.

Vet inte vilka problem andra NAS:ar har, men för mig fungerar allt bra förutom ovanstående problem (som troligen beror på OS X snarare än NAS:en). Inhandlade NAS:en så sent som förra veckan, så det är förstås möjligt att det finns problem som jag ännu inte stött på eller upptäckt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-11-15 14:11

Löste det hela genom att vid varje inloggning helt enkelt köra ett litet bash-script för att montera musikkatalogen med fasta sökvägar för respektive OS X-konto.

Kanske inte den snyggaste lösningen, men det verkar fungera.

1
Bevaka tråden