Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone mjukvarubugg - urkass batteritid

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-15 11:36

Har problem med batteritiden (igen) i min iphone 4. Laddar jag telefonen fullt så drar batteriet slut på några timmar (utan att jag rör telefonen). Telefonen laddade tidigare fullt på .. ca 1h? På samma tid nu så laddar den ca 20%.

Alltså: Det går väldigt mycket snabbare att ladda ur batteriet. Det tar väldigt mycket längre tid att ladda upp batteriet.

Det är inget som skett i samband med någon uppdatering av iOS då jag fortfarande kör iOS 4.3.3. Fick samma problem för ca 1 år sedan och om jag då nollställde telefonen och syncade om så kom felet tillbaka. Om jag däremot nollställde utan att synca tillbaka alla appar, bilder m.m. så kom INTE batteriproblemet tillbaka.

Lösningen blev att inte synca tillbaka, börja på ny kula, lägga in app för app. Har klarat mig fint i ca 1 år men nu är problemen tillbaka. Och det värsta är att jag inte vet vad jag gjorde för att få tillbaka felet. Har inte lagt till någon NY app på flera veckor (felet kom för någon dag sedan) däremot tror jag att jag uppdaterade 7-8st appar nyligen via app store.

Någon som känner igen det här problemet?
Skapligt övertygad om att det INTE är hårdvarufel, dvs att batteriet skulle vara slutkört, då en sådan sak inte sker över natt. Och jag dessutom haft precis den här "buggen" tidigare med samma telefon. Min teori är att det är någon app som spårar ur i hur den syncar/pollar mot sin server? Min huvudmisstänkte nu är chess.com-appen som jag uppdaterade precis nyligen.

Tips? Förslag? Idéer?
Tänkte prova vid tillfälle att sätta "Flightmode" och se om den ÄNDÅ drar slut på batteriet lika snabbt. Om så är fallet, vad kan det då vara?

Om det verkligen inte löser sig så ska jag prova nollställa om telefonen vilket alltså fungerade sist men det är en väldigt omständig och trist lösning på problemet.

/ frustrerad

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-15 13:20

Kollat så att du inte har GPS eller VOIP program som Skype, TomTom etc som kör i bakgrunden? De kan döda batterier ganska snabbt. Om det är chess.com som du misstanker så kan du ju prova att stänga av det helt och hållet (tryck två gånger på hemknappen, leta upp appen i listan och tryck på den en sekund eller två tills du kan ta bort den). Annars är det bara att fortsätta att stänga appar i den listan tills du har hittat den som orsakar problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-15 14:41

En möjlig bov annars är mailen med exchange?? Hmmmmm, grrrrrr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-15 14:40

Hej!

GPS/VOIP syns de som symboler uppe i hörnet (en sån där pil) ? För en sådan symbol visas ej.

Ska prova stänga av alla program och se hur telefonen beter sig

VoIP har inga symboler som syns.

Du har kört uppdateringen som just släppts också? Det stod där att de fixat något batteriproblem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-15 15:34

Cyberpet, läs mitt inlägg igen

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-15 17:28
Ursprungligen av ivar:

Cyberpet, läs mitt inlägg igen

Jag ser inte att du har skrivit någon anledning till att inte uppgradera till 5.0.1.

Eller är jag blind?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 15:25
Ursprungligen av zappee:

Jag ser inte att du har skrivit någon anledning till att inte uppgradera till 5.0.1.

Eller är jag blind?

Lite blind? Hon frågar om jag uppdaterat eftersom det var batteriproblem i uppdateringen. Jag kör 4.3.3 så det är inte relaterat till batteribuggen i 5.0.

MEN! Glada nyheter, verkar ha identifierat buggen. Stängde av push-notifieringar och plötsligt räcker batteriet HUR länge som helst. Underligt att man kört med push sedan alltid.. har inte uppgraderat ett skit på ett år, men för 2:a gången så helt plötsligt går batteriet slut typ 10ggr snabbare. Men nu verkar det alltså avvärjt!

Ursprungligen av ivar:

Lite blind? Hon frågar om jag uppdaterat eftersom det var batteriproblem i uppdateringen. Jag kör 4.3.3 så det är inte relaterat till batteribuggen i 5.0.

MEN! Glada nyheter, verkar ha identifierat buggen. Stängde av push-notifieringar och plötsligt räcker batteriet HUR länge som helst. Underligt att man kört med push sedan alltid.. har inte uppgraderat ett skit på ett år, men för 2:a gången så helt plötsligt går batteriet slut typ 10ggr snabbare. Men nu verkar det alltså avvärjt!

Zappee ställer väl frågan för han undrar varför du inte uppdaterat till 5.0.1?

Men ang din åtgärd, stängde du av Notiser helt, eller stängde du av och slog igång dem igen?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-16 16:09
Ursprungligen av ivar:

Lite blind? Hon frågar om jag uppdaterat eftersom det var batteriproblem i uppdateringen. Jag kör 4.3.3 så det är inte relaterat till batteribuggen i 5.0.

MEN! Glada nyheter, verkar ha identifierat buggen. Stängde av push-notifieringar och plötsligt räcker batteriet HUR länge som helst. Underligt att man kört med push sedan alltid.. har inte uppgraderat ett skit på ett år, men för 2:a gången så helt plötsligt går batteriet slut typ 10ggr snabbare. Men nu verkar det alltså avvärjt!

Jag förstår, jag bara undrade varför du inte körde 5.0.1 då det förmodligen är mer än bara specifika iOS5-batteribuggar som är lösta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 10:58
Ursprungligen av zappee:

Jag förstår, jag bara undrade varför du inte körde 5.0.1 då det förmodligen är mer än bara specifika iOS5-batteribuggar som är lösta

Ska uppgradera till iOS 5.0.1 så snart jag kan. iMacen dog värmedöden nyss så är utan mac. När det är löst så blir det 5.0.1 pronto

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 16:06

Ok, kanske var det han frågade.

Igår morse stängde jag av notiser helt, verkade inte avhjälpa. Sedan på eftermiddagen provade jag slå av push och då verkade det direkt bli skillnad. Slog på push igen utan direkta problem men bestämde mig för att prova med push av en längre testperiod. Nu har jag haft 38% batteri sedan innan lunch, dvs telefonen beter sig som om den vore ny igen

Ursprungligen av ivar:

Ok, kanske var det han frågade.

Igår morse stängde jag av notiser helt, verkade inte avhjälpa. Sedan på eftermiddagen provade jag slå av push och då verkade det direkt bli skillnad. Slog på push igen utan direkta problem men bestämde mig för att prova med push av en längre testperiod. Nu har jag haft 38% batteri sedan innan lunch, dvs telefonen beter sig som om den vore ny igen

Ok, innan skrev du att det var Pushnotifieringar du slagit av, men det var alltså Pushmail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 18:28

Ok, kanske var det han frågade.

Stängde av notiser helt.Märkte inte någon direkt skillnad men när jag stängde av push så hände det grejer minsann.

Ursprungligen av ivar:

Ok, kanske var det han frågade.

Stängde av notiser helt.Märkte inte någon direkt skillnad men när jag stängde av push så hände det grejer minsann.

Jag frågar igen:
Stängde du av Pushmail eller Pushnotiser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 10:56

Ursäkta, mitt meddelande såg inte ut att ha postats så jag skrev det igen därav mitt "dubbelsvar".

Stängde av pushmail.

Tack!

1
Bevaka tråden