Jag gissar att du stött på patrull när det gäller att summera olika utgifter eller kanske tom olika utgifter av olika typer.
En metod är att göra ett statistikfält som heter tex summa, skapa en ny layout och lägga in det i en layoutdel av typen "Avslutande statistik".
En annan är att skapa en relation mellan två fält i samma register (självrelation) och sedan skapa ett beräkningsfält som innehåller funktionen Summa(fältetsnamn). Men eftersom den metoden ger dig lite krångel med att göra ett urval (alla relaterade poster syns ju i summan) så är det inte att rekommendera.
Här är en kort beskrivning:
Skapa ett nytt register...
Lägg till fälten enligt följande:
* Datum (datum-fält)
* Belopp (numerisk fält)
* Beskrivning (text fält)
* Typ (text fält)
Lägg sedan till ett statistikfält som du döper till "Summa":
* Summa (statistik fält - summa av fältet belopp)
Tryck på "Klar" i fältdefinitionsdialogen.
Nu får du en stadardlayout med sidhuvud, huvuddel och sidfot.
Dubbelklicka på den lilla fliken för "Sidfot" och välj sedan "Avslutade statistik". Då ändras layoutdelen från att vara av typen sidfot till att bli avslutande statistik.
Flytta fältet "Summa" från layoutdelen huvuddel till layoutdelen avslutande statistik.
Byt till bearbeta-läge, skapa lite poster.
Välj "Visa som lista" i menyn "Visa".
Fältet summa kommer sedan alltid att innehålla summan av visade poster. Det är mycket bra, för om du vill få reda på utgifter under en viss tid eller av en viss typ är det bara att byta till sökläge och skriva din sökning. Förresten det är endast fält av typen datum (och numeriska fält) som man kan göra sökningar på intervall, tex 2003-12-01...2003-12-31.
Lycka till!
/Ola