Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MagSafe-laddare för 399 kr – någon som har provat?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som har köpt den här jättebilliga MacSafe-laddaren för 399 kr? Lurendrejeri? Värdelös kvalitet? Vad tror ni?

AC Adapter Apple MagSafe 16.5V 3.65A 60W

Funkar nog kanon, kan väl inte vara sämre kvalité än Apples egna som byts ut just nu i US.

  • Medlem
  • 2011-11-17 21:24

Vissa billiga laddare drar en del ström när de är inkopplade i elnätet även om de inte laddar något. Men man kan alltid dra ur den när man har laddat klart.

Om just denna laddaren beter sig så vet jag inte.

Bilden visar den äldre modellen med rak kontakt. Det är säkert den kinesiska fabriken som fortsatt att tillverka den eller har ett lager kvar sedan Apple desigade om kontakten (vinklad). M.a.o. är det Apples egen laddare. Det är min gissning.

Ursprungligen av Zimmerman:

...säkert den kinesiska fabriken som fortsatt att tillverka den...

Låter ju bra.

Beställer en, men ska först kolla med Macoteket om jag får en ny helt gratis eftersom min nuvarande har slutat funka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-17 22:46

svårt att se på bilden om det verkligen är ett äpple på det. Dvs. det kan vara kinesisk kopia. Jag tog en sådan från Ebay till min nu 5 år gamla Mac, funkar kanon, även om jag är ganska övertygad om att den drar mer ström när den sitter i väggen men inte är ansluten till datorn...

den har även en gråare färg, min alltså, men det kan jag leva med

Det kan ju också vara en kinesisk "kopia" som faktiskt är hjord av samma fabrik, på samma produktionsband som de andra bara att de lägger in en lite annan gjutform för skalet.

Kinesiska fabriker har inga större problem att över-producera och sedan sälja "äkta" artiklar som billigare kopior, bara att delarna lämnar fabriken genom en annan dörr genom ett annat logistik-system.

Kabeln är det jag hade kollat extra noga på.
Apple använder alltid hög kvalitet = mjuka följsamma kablar. Då tar det lång tid innan höljet spricker och kabeln måste bytas ut. Apple har själva haft problem med Övergången vid magnetkontakten och kabeln (köpte de in för billig kabel?)...

Men det är dyrt med sådan flertrådig kabel...

Så kopiorna spar pengar genom att (bland annat) välja en billigare - men stelare - kabel.

Kolla själv på Apples originalgrejor, jämför sedan med en riktigt billig USB-kabel till ngn billig pryl.

  • Medlem
  • Köpenhamn
  • 2011-11-19 20:34

Kan rekommendera den här billig och bra har själv köp 3st till jobbet alla funkar klanderfritt DX erbjuder gratis frakt också tog 14 dagar att få hem dom. ser lite annorlunda ut men gör sitt jobb. DX har även Euro kontakter för ca 8/10kr

Replacement 60W Power Supply AC Adapter for Apple Macbook - Free Shipping - DealExtreme

Ursprungligen av delux:

Kan rekommendera den här billig och bra har själv köp 3st till jobbet alla funkar klanderfritt DX erbjuder gratis frakt också tog 14 dagar att få hem dom. ser lite annorlunda ut men gör sitt jobb. DX har även Euro kontakter för ca 8/10kr

Replacement 60W Power Supply AC Adapter for Apple Macbook - Free Shipping - DealExtreme

225 :-

Verkar för bra för att vara sant. Och gratis frakt från USA?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-11-20 05:47

Tack för tipset. Valde dock 85w varianten och den var dessutom billigare av någon anledning.

Min erfarenhet är:

Fejkladdare: 4 trasiga av 4
Originalladdare: 2 trasiga av 4

Jag kommer aldrig att köpa fejk igen... Av fejkladdarna så är det bara en som har pajat på grund av kabelbrott, en slutade helt plötsligt bara att fungera och två blev överhettade (en av dem blev så varm att höljet smälte!). Av originalladdarna så lade den ena plötsligt av och den andra fick ett kabelbrott som började brinna.

Ursprungligen av Papperskatt:

...en av dem blev så varm att höljet smälte!

Verkligen sant? Låter...osannolikt.

Dealextreme skickar mycket riktigt från Hong Kong. Räkna med ~2 veckors leveranstid. För det mesta så är det billigare att handla på eBay men vissa varor är billigare på DX. Jag vet dock inte hur fallet är med Magsafe-laddare.

Ursprungligen av Nyteknik:

Verkligen sant? Låter...osannolikt.

Japp. Dock inte smälte som i att den rann ut över golvet, men höljet blev rejält deformerat.

Ursprungligen av Papperskatt:

...höljet blev rejält deformerat.

Var köpte du alltså den Magsafe-laddaren ifrån?

Ursprungligen av Nyteknik:

Var köpte du alltså den Magsafe-laddaren ifrån?

Jag köpte den av tigerteknik.se

Det låter som pest eller kolera.

Under min livstid har en adapter aldrig gått sönder, till någonting, datorer/telefoner/externa HDDs, ja, det har aldrig hänt..

Tror DealExtreme skickar från Hong Kong precis som många andra liknande siter.
Beställde därifrån för något år sen och har för mig det kom från Hong Kong.

Håll er till ämnet, tack. Ett inlägg raderat.

/Mod

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-11-26 16:12

Verkar vara så. jag beställde för 5 dagar sedan och jag fick ett trackingnummer som kom från postverket kina någontingO:-)

Hej! Här kommer jag och hoppas återuppliva den här tråden. Magsafe-adaptern (85W) till Macbook Pro 15'' har börjat supermegaglappa och det är bara en tidsfråga innan den ger upp. Sladdarna sticker upp ur eluttags-klumpen. Så, har någon erfarenheter av tredjepartstillverkade eladaptrar eller är det bara att köpa en apple-adapter för 800 spänn? Om det GÅR att undvika gör jag det gärna.
Bor i Stockholm. Tack på förhand.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-08-02 10:17

Köp en orginal så räcker den längre och du har helt plötsligt en billigare laddare/år

Ska du köpa det billigaste så är Acer och Packard Bell ett tips med Windows starter

Nu havererade laddaren totalt - men tur i oturen, jag fick låna min ateljékamrats laddare som hör till hans havererade macbook av samma modell. Så jag ska hålla ut tills den här dyker upp med posten:
Laddare Macbook Pro Magsafe 85W

300 spänn (frakt 50 spänn) är en aning mindre saftigt. Skulle den dö efter ett år lovar jag att köpa en riktig apple-laddare!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-08-02 11:11

Jag tror jag har en över. Skickar PM om det är så. Annars tror jag att original-adaptern är det som gäller, tredjepart KAN vara bra men det är rätt sällan det är så, och det är svårt att veta innan vilken som är bra och vilken som är skit...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-03 07:41

Nu dog min laddare till MBP 15" late 2008. jag hittar dock inte en likadan på Apples hemsida bara den här. Skulle den fungera tro?

Den jag hade är på 85w och det är den på bilden med. Jag har däremot den med T-anslutning därför jag undrar.

  • Medlem
  • Köpenhamn
  • 2013-03-03 11:33
Ursprungligen av onnyt:

Nu dog min laddare till MBP 15" late 2008. jag hittar dock inte en likadan på Apples hemsida bara den här. Skulle den fungera tro?

http://store.storeimages.cdn-apple.com/2945/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/MC556?wid=326&hei=326&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp&.v=1270847163173

Den jag hade är på 85w och det är den på bilden med. Jag har däremot den med T-anslutning därför jag undrar.

Köp en ny 85W original laddare har kört igenom 3 piratladdare så det är inget alternativ som jag kan rekommendera detta är rätt laddare till din maskin precis som datorerna så har laddarna fått ny standard och designen har ändrats ett par ggr genom åren.

http://store.apple.com/se/product/MC556Z/B/ap...

Ursprungligen av Goflorp:

Kabeln är det jag hade kollat extra noga på.
Apple använder alltid hög kvalitet = mjuka följsamma kablar. Då tar det lång tid innan höljet spricker och kabeln måste bytas ut. Apple har själva haft problem med Övergången vid magnetkontakten och kabeln (köpte de in för billig kabel?)...

Men det är dyrt med sådan flertrådig kabel...

Så kopiorna spar pengar genom att (bland annat) välja en billigare - men stelare - kabel.

Kolla själv på Apples originalgrejor, jämför sedan med en riktigt billig USB-kabel till ngn billig pryl.

Jag håller inte med om Apples kvatet på kablarna. Jag har avverkat 3 originalladdare där sladden gått sönder och det har blivit kortslutning. Två var den gamla typen med rak kontakt. Speciell när man har datorn i knät i soffan så är det lätt att böja sladden. Kopior är kanske ännu sämre?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-03 14:51
Ursprungligen av delux:

Köp en ny 85W original laddare har kört igenom 3 piratladdare så det är inget alternativ som jag kan rekommendera detta är rätt laddare till din maskin precis som datorerna så har laddarna fått ny standard och designen har ändrats ett par ggr genom åren.

http://store.apple.com/se/product/MC556Z/B/ap...

Tack då vet jag. Det var precis den jag kollat på. Den gamla verkar ha utgått ur sortimentet verkar det som.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-03 14:54
Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag håller inte med om Apples kvatet på kablarna. Jag har avverkat 3 originalladdare där sladden gått sönder och det har blivit kortslutning. Två var den gamla typen med rak kontakt. Speciell när man har datorn i knät i soffan så är det lätt att böja sladden. Kopior är kanske ännu sämre?

Håller med om kvalitén. Detta blir min tredje laddare från Apple till just den här maskinen. Har även haft en piratladdare emellan och den har också lagt av. Min gamla MacBook rullar dock på fortfarande (ta i trä). Är dessutom inne på mitt fjärde batteri.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-03 16:45

Det visar väl bara på att det är kvalitét i datorerna... de överlever allt, batterier, laddare....

Bevaka tråden