- 2mac
- Medlem ●
- Hörby
Hej!
Har köpt en Netgear ReadyNAS Duo RND2000 med 2+2TB. Efter att ha satt in diskarna och startat programmet så satte den igång med något jag inte visste vad? Men den kom med beskedet att diskarna var "redunderade" efter 9 timmar... Nåja, det som jag vill är att kunna använda mina 4TB, inte 2TB vilket det står att jag har som utrymme. Den säkerhetskopierar vad jag förstår från disk 1 till disk 2. Men jag vill alltså använda alla 4TB och då inte använda denna konfiguration!
Någon som känner till detta?
Jag har en ReadyNAS NV+ hemmavid så de är ganska så snarlika. Dock när jag kollar i manualen för DUOn (http://www.readynas.com/download/documentation/UM/ReadyNAS_UM_02Apr08.pdf kolla under sektionen "Understanding Volume Management") så står det att en använder sig av X-RAID per automatik vad jag förstår. Detta för att underlätta.
Men kolla under "Volumes" när du loggat in på adminsidan för NASen och se om du kan välja vilken typ den skall använda sig av, om du vill ha redundans (dvs mirroring i detta fall) eller bara nyttja allt utrymme som en stor disk. Vet inte om det alternativet finns dock.
Netgear ReadyNAS Duo RND2000 har inte stöd för det du vill ha (RAID-0/JBOD), eller något annat än deras eget påhitt X-RAID.
Det enda du kan göra är att ta bort det du har och skapa egna volymer / disk.
Så som jag har kunnat läsa mig till iaf..
Jag vet inte då jag inte har en själv.
Men med mina extrema Google-skills (http://www.google.se/search?q=rnd2000+jbod) så fick jag fram detta;
http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?p=160275#p160275
Configuring Your ReadyNAS for Flex-RAID | Bott's Thought
Det kanske hjälper.
Nu har jag lyckats att få två volymer, Volym C och D Men jag ser fortfarande att jag har 2 TB ledigt, fast nu speglar den inte allt på den ena disken till den andra.
Nästa fråga: hur kommer jag åt volym D? För det är väl det som är problemet, att jag bara ser den ena disken av de två?
Valfri D-Link / Synology / QNAP t.ex. bör klara det. Kolla så den du köper har stöd för RAID 0 / JBOD.
Jag gillar QNAP, finns en ny 2-bay här Egenskaper fr Qnap TS-212
D-Link DNS-323 är en annan som funnits på marknaden och brukar vara omtyckt.
Sen finns den gigantiska NAS-tråden här på 99 med massor av information; http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/245807-nas.html
När det pratas NASar så gäller verkligen uttrycket "you get what you pay for".
Då ska denna funka! Perfekt då byter jag bara! Där står i alla fall RAID 0 / JBOD.
Jepps.
De gick inte med på att byta Netgear NASen mot D-Link NASen och behålla diskarna, då det var ett speciellt paketpris. Så nu kan jag köpa vilken som, behöver en på 4TB... Tips på någon bra NAS där man slipper "mirroring" om man inte vill ha det!
Ja den ser ju bra ut (tror jag) fattar inte allt om dessa här NASen men som jag skrev så vill jag ha de TB tillgängliga som jag satt i utan en massa besvär. Det här med "mirroring" är ju säkert bra men man ska ju inte vara tvungen att använda det. Men som "keptang" skrev så ska det i så fall finnas RAID 0 / JBOD och det har ju denna... Hur vet man att den funkar som den ska med "Lion"? Det står 10.3 och framåt...
Såg någonstans här på forumet en diskussion där "keptang" skrev att om man körde med JBOD så var det inte speciellt "säkert" han menade "är du inte mer rädd om dina data" så kör på! Alltså det skulle inte vara rekommenderat... Är det så?
Ja den har vi diskuterat, ser bra ut!
JBOD = Just a Bunch Of Disks- Alltså "ser" datorn den bara som en enda disk med ett utrymme som motsvarar summan av de enskilda diskarna. Problemet är bara att om en går disk sönder kan du inte läsa något öht! Allt är putz weck. Det finns inget osäkrare sätt att lagra data på hårddiskar! Backup är ett måste! Hela tiden! (Ja, det blir många utropstecken här men vi måste ju se till att du inte gör något du ångrar... )Du kan läsa mer på wikipedia m fl ställen. Samt NAS-tråden som länkas till ovan.
Om du skaffar en NAS med fler diskplatser (typ 4-5 stycken) kan du BÅDE äta kakan och ha den kvar - med lämpligt antal tillräckligt stora diskar får du 4 GB som dessutom är speglade. Drobo är (lite) dyrare men bra på det sättet att de är lätta att sätta upp och administrera, samt förutom alla vanliga RAID/JBOD-konfigurationer, även har ett eget system som speglar med valfritt antal diskar av valfri individuell storlek. Här på kontoret har vi en Drobo FS med för tillfället 3 diskar. Speglat och klart. Kan byggas ut efterhand med ytterligare ett par diskar i samma kabinett utan att omkonfigureras eller omformateras.
Tillägg: Ser att keptang hann före!
JBOD = Just a Bunch Of Disks... Haha kul namn! Ok, jag förstår att det är säkrare att köra mirroring men har man inte plats till det så är det svårt. Kanske kan ha råd med 4 diskar i den här Synology-disken och då köra mirroring ändå! Eftersom jag nu blivit lite uppskrämd med JBOD...
Det beror ju helt vad du skall ha utrymmet till. Har du NASen kopplad till en mediespelare och bara behöver den för att tillfälligt spara DVD/HD-långfilmer man ändå har på skiva? Ja, då kanske JBOD kan funka.