Jo, det är det misstaget som de flesta gör. Men KKL och garanti ska inte förväxlas även om KKL stipulerar att det ska finnas en garanti på minst sex månader (har jag för mig utan att dubbelkolla). Apple (och många andra tillverkare) erbjuder ett års fabriksgaranti mot tillverkningsfel, dvs ett ursprungsfel. Det innebär att det är tillverkaren som måste bevisa att felet beror på handhavandefel och inte ursprungligt.
KKL anger att en produkt bör ha en livslängd på minst tre år och ger konsumenten helt riktigt skydd mot tillverkningsfel med den viktiga punkten att det är upp till kunden att bevisa att felet är ursprungligt efter att garantitiden har gått ut och inte ett handhavandefel. Dvs du som konsument ska bevisa att felet som uppstått är till följd av komponentfel som kan härledas till tillverkningen, ett fel som funnits i maskinen sedan dag ett men inte visat sig tidigare. Hur lätt är det att bevisa? Det Apple (och många andra) tillverkare erbjuder är en förlängd garanti där de tar på sig ansvaret mot tillverkningsfel i upp till tre år mot en extra kostnad naturligtvis.