Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Match, ett par frågor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-15 18:55

Nu när iTunes Match är igång, kan man då skaffa ett amerikanskt konto och köpa amerikanska gift cards att betala de $25 med? Är det någon här som testat?
Vet någon hur musiken matchas? ID3-taggarna är ju så klart för simpelt då man i så fall skulle kunna döpa en låt till en låt man vill ha och därmed få den nedladdad. Används kanske ID3-tagg + identifiering via hur ljudfilen ser ut?
Som sagt, hur görs detta? Vad tror/vet ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-15 20:26
Ursprungligen av Caouro:

Nu när iTunes Match är igång, kan man då skaffa ett amerikanskt konto och köpa amerikanska gift cards att betala de $25 med? Är det någon här som testat?
Vet någon hur musiken matchas? ID3-taggarna är ju så klart för simpelt då man i så fall skulle kunna döpa en låt till en låt man vill ha och därmed få den nedladdad. Används kanske ID3-tagg + identifiering via hur ljudfilen ser ut?
Som sagt, hur görs detta? Vad tror/vet ni?

Musiken identifieras via själv filen.

Ursprungligen av zappee:

Musiken identifieras via själv filen.

Hur går det till?

Ursprungligen av keptang:

Hur går det till?

Man gör fingeravtryck av musiken, vanligtvis en snabb fouriertransform av styckets ljudvåga och jämför med värden lagrade i en databas. Det finns databaser med miljontals fingeravtryck att köpa/hyra.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-16 16:26
Ursprungligen av keptang:

Hur går det till?

What _Henrik_ said.

Acoustic fingerprint - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-15 23:28

Ok, då undrar man om man behöver hela filen eller om det räcker med en snutt? Eller ska det bara en match för hela låten, ibland kanske låten är avklippt lite tidigt i en fade eller så. Kommer det funka undrar man ju?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 22:45

Gött, då vet jag, tack. Fouriertransformen borde inte vara jättekänslig för om det fattas en del av låten. Detta gör ju att man undrar om det går att lura iTunes Match med kortare snuttar av låtar som man spelat in på annat håll.

Om nån vet nåt om gift cards enligt första inlägget så skriv gärna, men det kanske ni hade tänkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-20 22:51

Har nu läst på annat håll att gift cards inte fungerar tyvärr. Ett amerikanskt kreditkort med en tillhörande giltig adress krävs tydligen. Säg gärna till om ni hittar något sätt att komma åt iTunes Match från Sverige på något annat sätt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-21 07:40

När jag prövar så får jag upp meddelandet att jag måste ha ett giltigt kreditkort. Men å andra sidan så har jag inte $25 kvar på mitt konto just nu. Eftersom jag för tillfället inte är intresserad av tjänsten så vill jag inte gärna testa att fylla på heller kontot med mer pengar heller.

Med andra ord så får du inget garanterat svar från mig heller inser jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-21 22:28

Men jag tackar ändå!

1
Bevaka tråden