Kul att någon annan var runt och klämde på spegellösa under mässan. Jag förstår nog inte riktigt vitsen med att kalla Pannys nya för GX-1 - den borde ha hetat GF-4, för det är vad den är. Håller med om att den är bra, men personligen skulle jag inte köpa en kamera utan inbyggd sökare för något annat än turiständamål, speciellt inte om kamerans storlek är viktig - så fort man monterar externa sökare förvandlas både Olympus PEN och Pannys GF/X-serier - annars mycket smidiga och fina maskiner - till distinkt fickovänliga prylar. Och att hålla på att ta av och på sökaren varje gång den ska ner i fickan går bort.
NEX7 visar hur en idealisk spellös kamerakropp ska se ut: inbyggd sökare, liten, massor med externa kontroller. Det är beklagligt att Sony helt har misslyckats med objektiven och att NEX-paketen ur stoppa-ner-i-fickan-synpunkt är mer att jämföra med DSLR:er än med andra spegellösa. Det kan inte bara vara sensorn, för Samsung visar ju att det går alldeles utmärkt att skapa en hel uppsättning minimala pannkakor och zoomar för APS-C...
Om jag var tvungen att välja spegellös idag skulle valet antagligen faktiskt stå mellan Nikon V1 och Panny G3. G3:an är lite för stor, men har allt man vill ha. V1:an är liten (om än inte fullt så liten som den "borde") och frågan är egentligen bara om 1"-sensorn håller måttet.
Annars väntar jag Fujis utlovade spegellösa systemkamera - blir det något i stil med X100/10 kan den bli fantastisk, på att Samsung, Olympus eller Panny ska släppa ett NEX7-liknande mätsökaraktigt hus till sina redan nu utmärkta objektivserier, eller att Sony ska kunna matcha Samsung med åtminstone några objektiv i rimlig storlek för NEX7. Så fort något av det inträffar tänker jag slå till på det system som kommer först till skott.