Läser du inte svaren vi kommer med eller?
Ta reda på vad din modell heter, kolla på macfixit.com vad som behöver bytas.
Den del du behöver kan finnas som en generell del att köpa från ngn tillverkare etc.
Det kan också bli som så att du är tvungen att leta på eBay efter en trasig dator av samma
modell (eller annorlunda modell - bara skärmen stämmer).
Du är alltså tvungen att LÄRA dig en massa saker.
Vad du behöver, hur, kostar, hur beställa etc etc.
Har du istället pengar kan du bara betala och få den lagad....
Vill du köpa NY finns det olika vägar här med. AppleStore, Apple återförsäljare,
begagnad på Blocket (vilket jag avråder från om du är så lite intresserad).
MacBook Air som föreslås är en jättebra burk, men den har genomgått flera
reinkarnationer - de första är med dagens mått rätt trötta.
(Det är därför bl a jag avråder från beg på blocket.se)
"Grundprogrammet" heter OSX i allihop, men det kommer i olika versioner, det spelar
ingen större roll här och nu.
Vill du veta vad din modell "heter", kolla under Äpplemenyn "Om den här datorn",Där kan du se vilken version av OSX du har, hur mkt minne etc, sånt kan vara bra i diskussioner här, klickar man på "mer info"
får man veta väldigt mycket; min egen dator heter t ex "iMac 11,1"
Det är sådana saker du behöver "rusta dig med" för att kunna hitta delar.
Vill du köra extern skärm till din maskin - så förstår jag inte hur Samuels råd skall kunna bli tydligare än:
"Om du i stället vill fortsätta med en extern skärm behöver du en adapter mini-DVI till DVI (finns för en billig penning på dustinhome.se) och valfri skärm med DVI-kontakt - behöver inte kosta särskilt mycket alls, sånt finns från en tusenlapp och uppåt numera."
Eftersom Appleskärmar inte finns för tusenlappen är det alltså en "PC skärm" vi pratar om.
Kontakten som kalllas mini-DVI sitter i baken på Macen, men eftersom skärmar använder (oftast) den större DVI-kontakten behöver du en ADAPTER däremellan.