Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallation + Backup, råd?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Håller just på och ser över min Macbook Pro. Skaffat lite nya hårddiskar, ett fungerande backup system med mera.

Tänkte att det är bra att blåsa rent den interna hårddisken och till slut installera OS X Lion. Jag vill egentligen ominstallera alltihop men behålla allt som är viktigt. Det mesta under hem-mappen. Behålla alla mail utan att behöva ladda ner dom igen, dokument, adressboken osv osv.

Vad finns det för bra backuplösningar. Vill som sagt inte backupa allt men vill på något enkelt sätt senare välja vad jag vill "restora". Några tips?

EDIT: Just nu kör jag Snow Leopard.

Tack!
/Felix

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-11-16 19:40

Time Machine är en bra start.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-25 23:09

Jag skall rebasa hela datorn, trots att dne är ett krutpaket känns den riktigt slö, snart inne på 3e året utan rebase (formattering).

Kan jag välja att endast backa upp iTunes, iPhoto och min dokumentmapp, eller måste man köra allt eller inget med Time Machine?

Tack på förhand

Ursprungligen av Benelli:

Jag skall rebasa hela datorn, trots att dne är ett krutpaket känns den riktigt slö, snart inne på 3e året utan rebase (formattering).

Kan jag välja att endast backa upp iTunes, iPhoto och min dokumentmapp, eller måste man köra allt eller inget med Time Machine?

Tack på förhand

Du kan välja vilka mappar TM inte ska säkerhetskopiera, men klart du kan ju lägga över iTunes, iPhoto och dokument mappen på extern hårddisk och formatera datorn, då får du ju en helt ny dator, inga gamla inställningar osv. Bara och lägga över iTunes iPhoto och dokument mapparna till datorn igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-26 17:32

Det stämmer, men vad gäller playlists och album i iTunes resp iPhoto, kan man se till att synka dem? Har en massa kataloger och spellistor som vore väldigt smidigt att "behålla" istället för att göra om allt och gå igenom Xtusen bilder och låtar..

Jag skulle kört en klon på hela disken. Även om externa hårddiskar gått upp i pris är en klon guld värd om man missat att det låg information till ett program utanför hemma-mappen. Om någon programinstallation går fel för då kan man vara säker på att just det programmet får man akut behov av för något. Att kunna starta upp från klonen och köra på har sparat många timmar för mig

Jag tycket som Macwitty och Mattem.

Antingen använder du Time Machine eller så klonar du bara disken rakt av.

1
Bevaka tråden