Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4S laddar bara till 97%

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I torsdags fick jag min 4S, ställde in den och lät den sitta i laddning över natten. Då var det 100% på batteristatusen.
Igår laddade jag ur den till 0% sent på kvällen. Och satte den på laddning kring 00.00-tiden.

Nu laddar den bara till 97%. Har stått still så sedan jag vaknade för 30 min sedan. Jag har provat att starta om den men ingen skillnad.
(Och nu medan jag skriver detta hoppar den ned till 96% och sedan upp till 97% efter nån minut. Fast jag hela tiden har laddaren i)

Någon som vet vad som händer och om det finns en lösning?

Det händer mig av och till på min iPad och innan på min iP4. Låt det gå några cykler.

Ok tack, håller mig lugn tills vidare.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-05 10:52

Det hände mig förra veckan att min iPhone 4 laddade till 97% och visade fullt. Jag laddade ur den helt och laddade igen så var problemet löst för mig.

Ibland slutar den ladda och visar stickproppen i batteriikonen trots att batteriet inte har 100% laddning, och det har hänt mig när min IPhone/iPad är mycket varm av någon anledning, exempelvis när jag använder den som GPS i bilen på sommaren. Andra tillfällen är om den ligger på laddning och laddar fullt och man börjar använda den utan att koppla loss laddaren. Då har det hänt mig att laddningen sjunker några procent utan att den börjar ladda upp mot 100%.

Ursprungligen av theplague:

Någon som vet vad som händer och om det finns en lösning?

Elektroniken i batteriet kalibrerar in sig efterhand, brukar lösa sig av sig självt med tiden alltså. Man kan ladda ur batteriet helt och ladda upp om man känner för det, men det är helt lugnt om man inte gör det heller eftersom man egentligen inte rättar till något "fel" på batteriet (man får bara procentsiffran att stämma bättre med verkligheten).

Ursprungligen av pmarriott:

Andra tillfällen är om den ligger på laddning och laddar fullt och man börjar använda den utan att koppla loss laddaren. Då har det hänt mig att laddningen sjunker några procent utan att den börjar ladda upp mot 100%.

Har aldrig sett det med någon av mina egna iPhones, däremot på de bärbara Macar jag haft. Det är iaf normalt det med eftersom batteriet inte ska laddas hela tiden när den är inkopplad på elnätet. Är säkert så enkelt som att iPhonen har ett lägre tröskelvärde för vad som ska kallas "100%", så att man oftast inte märker att den låter batteriet laddas ur lite.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-05 18:43

Jag hade det på min 4S idag också. Jag har för mig att det finns något på t ex Macbook Pro som liknar detta, att den endast laddar upp till 97-99% av någon anledning, alltså att det är meningen att det ska vara så. Jag minns att jag har läst anledningen till detta men jag kan inte komma ihåg vad det var.

Någon som kan upplysa oss kanske?

Edit: Såg nu att Samuel här ovanför hade skrivit något liknande, det lär vara anledningen.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-05 21:18
Ursprungligen av zinned:

Jag hade det på min 4S idag också. Jag har för mig att det finns något på t ex Macbook Pro som liknar detta, att den endast laddar upp till 97-99% av någon anledning, alltså att det är meningen att det ska vara så. Jag minns att jag har läst anledningen till detta men jag kan inte komma ihåg vad det var.

Någon som kan upplysa oss kanske?

Edit: Såg nu att Samuel här ovanför hade skrivit något liknande, det lär vara anledningen.

Här står det om varför batterier i bärbara Mac inte laddar till 100% hela tiden. Apple Portables: Battery may not show a full charge in Mac OS X

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-26 11:11

Det här hände mig för några veckor sedan (jag fick ut min 4S samma dag den släpptes), men jag reflekterade inte mycket över det då. Eller rättare sagt så brydde jag mig inte särskilt mycket. En gång är ingen gång, så att säga. Men nu i natt har det hänt igen. Telefonen har suttit på laddning i åtta timmar, men låg nu på morgonen ändå bara på 93.%. En kvart senare hade den hoppat ner till 92.%.

Jag kopplade därför ur telefonen och sen in med laddningskabeln igen, och nu efter sex - sju minuter så är den uppe i 95.% igen. Vad tycker ni? Är det något reklamationsärende, eller ska jag bara låta det gå?

Ursprungligen av Valentino:

Vad tycker ni? Är det något reklamationsärende, eller ska jag bara låta det gå?

Tycker du skall läsa sidan Joakimo länkar till.

Sedan kan du låta batteriet ladda ur helt då och då så den stänger av sig och inte bara ladda den hela tiden när det är mellan 10-40% kvar.

Ursprungligen av illerG:

Tycker du skall läsa sidan Joakimo länkar till.

Sedan kan du låta batteriet ladda ur helt då och då så den stänger av sig och inte bara ladda den hela tiden när det är mellan 10-40% kvar.

Det där är gammalt nys. Det enda som blir bättre av att ladda ur då och då är att man kalibrerar batterimätarfunktionen så att procenttalet stämmer bättre överens med verkligheten. Man förbättrar inte batteritiden på något sätt, utan batteriet förlorar kapacitet från dag 1 och med varje laddning. Jag har läst en avhandling som visar att moderna batterier mår bäst av att laddas i små "slattar". Ett modernt batteri laddas precis lika bra med 5 laddningar à 20% som 1 laddning à 100%.

Ursprungligen av pmarriott:

Det där är gammalt nys. Det enda som blir bättre av att ladda ur då och då är att man kalibrerar batterimätarfunktionen så att procenttalet stämmer bättre överens med verkligheten.

Och det var detta jag hade i åtanke då jag är nästan helt säker på att det inte är fel på hans batteri.

Men för att inte skall bli mer missförstånd så länkar vi.

http://support.apple.com/kb/ht1490

http://www.apple.com/batteries/

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-26 15:26

Jag tackar och bockar för hjälpen.

1
Bevaka tråden