Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV och Dlink Boxee - fördelar och nackdelar?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag behöver några ärliga svar.
Skulle köpa Mactv i dag på elgiganten, men där var det utsålt.
Säljaren provar då som vanligt pracka på mig andra saker istället, dvs. dlink boxee.

Han sa att allt var egentligen bättre med den än mactv.
Efter att ha läst runt lite så värkar det ju faktiskt så.

Skulle gärna vilja ha lite åsikter om detta, om någon vänlig själ vill dela med sig ( så ärliga svar som möjligt )

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-26 22:35

Kör du Windows och inte iTunes, så är Boxee bra. Kör du Mac och iTunes är AppleTV bra. Övriga konstellationer är det svårare att råda i.

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-26 22:38

Har du alla filmer konverterade i rätt format och i iTunes så fungerar ATV perfekt out of the box. Annars krävs en del jailbreakande men inget direkt svårt. Bra gränssnitt i båda men en något "friare" (eller krångligare?) tillvaro med BoxeeBox..

(Apple TV/ATV heter det).
Ja, det mesta är bättre rent prestandamässigt och vad som stöds med en Boxee.

Det som ATV är bra på är såklart integration med iTunes / Airplay osv..
Om du vill ha funktioner som Airplay, kunna streama från din iPhone / iPad m.m. direkt, så är Apple TV ditt enda val.

Om du däremot vill kunna använda valfri källa (t.ex. filmbibliotek på datorn) så är Boxee ett bättre val.

Så beroende på dina behov och vad som passar dig så får du välja vad du ska köpa).

Här har du mer detaljerad jämförelse med bra information:
Comparison: Apple TV vs. Roku vs. Boxee Box — Online Video News

Mer info om Boxee
Boxee Box Review

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-26 22:39

AppleTV, visst stödjer inte det 1080p?

Edit

Såg det nu i länken som Keptang posta..

Ursprungligen av Hoya:

AppleTV, visst stödjer inte det 1080p?

Korrekt, max 720p.

edit: Lite som kenjon och kim_sv skriver, har du allt i Apples värld, alla filmer i iTunes-format m.m.
Välj ATV. Annars hade iaf jag valt Boxee..

Förutom att ATV endast har stöd för 720p, så den går bort ändå (för mig).

(själv kör jag en gammal Popcorn A-100 eller vad den heter, den tar allt jag ber den spela upp, i 1080p, men det börjar bli dags att uppgradera, bara för att, kanske blir en Boxee, eller både en Boxee och ATV (bara för Airplay))

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-26 22:44

Jag är också inne på att köpa ATV, det enda som tar emot är att den just klarar 720p.. Jag har 300 gig serier på datorn, och ytterligare ca 1 tb filmer det mesta i 1080p, har inte hittat något vettigt program till Macen som kan streama det till min TV med hjälp av DLNA.

Ska goggla runt lite och kolla hur bra Boxee funkar med OSX.

Ursprungligen av Hoya:

Jag är också inne på att köpa ATV, det enda som tar emot är att den just klarar 720p.. Jag har 300 gig serier på datorn, och ytterligare ca 1 tb filmer det mesta i 1080p, har inte hittat något vettigt program till Macen som kan streama det till min TV med hjälp av DLNA.

Ska goggla runt lite och kolla hur bra Boxee funkar med OSX.

Boxee tar "allt", bara dela ut via fildelning så funkar det.

Ursprungligen av gone_golfing:

Men om jag har förstått det rätt så är det bättre upplösning på boxee, och det stödjer alla filformat utan att behöva jailbreka.
Jag har ingen Mac ännu, bara Ipad 2 & Iphone.
Visst den kostar en del mer, men ändå känns det väl kanske som man " får mera för pengarna" om ni förstår vad jag menar.
Nu är inte kostnaden något tema, utan produkten

Boxee klarar 1080p, ATV 720p.
Och jag antar att du har dina filmer/TV-serier i olika format, och inte i iTunes, välj Boxee.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-26 22:50
Ursprungligen av keptang:

Boxee tar "allt", bara dela ut via fildelning så funkar det.

Och jag antar att du har dina filmer/TV-serier i olika format, välj Boxee.

Nu kommer ju detta bli lite Off Topic, men ni som är Hardcore Apple fans och är insatta i alla deras produkter, ryktas det om en ATV 3 snart, och om så görs, när kan denna tänkas komma ut? Förmodar att den måste bara ha stöd för 1080p.

Ursprungligen av Hoya:

Nu kommer ju detta bli lite Off Topic, men ni som är Hardcore Apple fans och är insatta i alla deras produkter, ryktas det om en ATV 3 snart, och om så görs, när kan denna tänkas komma ut? Förmodar att den måste bara ha stöd för 1080p.

Det finns en tråd om det.
http://www.99.se/aktuella-rykten/290218-traden-om-apple-tv-3-spekulationer-rykten.html

Då blir det nog en boxee, ja.
Tack för all info.

Men om jag har förstått det rätt så är det bättre upplösning på boxee, och det stödjer alla filformat utan att behöva jailbreka.
Jag har ingen Mac ännu, bara Ipad 2 & Iphone.
Visst den kostar en del mer, men ändå känns det väl kanske som man " får mera för pengarna" om ni förstår vad jag menar.
Nu är inte kostnaden något tema, utan produkten

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-27 01:57

Personligen valde jag Apple TV2 mest för AirPlay. Inbillade mig även att jag skulle konvertera hela mitt mediabibliotek (3,5 TB+) till -vänligt format och sedan leva ett väldigt enkelt liv med min MacBook Pro och mina iPrylar (ATV, iPad, iPhone osv.) i symbios. Tanken var god, men det är ett hästjobb att ta sig igenom alla dessa GB. Har väl kommit halvvägs och önskar att jag hade en extra Mac Pro enbart dedikerad till konverteringen. Men med Handbrake, Subler och iFlicks så går det vägen. Hoppas jag…

Jag nöjer mig än så länge med 720p och har i princip inget material i högre upplösning, men så har jag heller ingen TV som visar 1080p.

BoxeeBox är nog en grym produkt den med. Egentligen är de väldigt långt ifrån varandra, fyller helt klart olika behov.

Lycka till och låt oss veta hur den fungerar.

PS. Såg nu att även BoxeeBox stöder AirPlay till viss mån.. DS.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-27 12:29

Ingen har diskuterat möjligheten att hyra/köpa film (kanske är det inte relevant för TS). Jag kan inte så mycket om Boxee och dess utbud på den fronten. Men jag har en ATV för att det är så lätt att få tag i film/serier lagligt.

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-27 13:42
Ursprungligen av andas:

Ingen har diskuterat möjligheten att hyra/köpa film (kanske är det inte relevant för TS). Jag kan inte så mycket om Boxee och dess utbud på den fronten. Men jag har en ATV för att det är så lätt att få tag i film/serier lagligt.

Absolut, på den fronten är AppleTv klart, bättre även om BoxeeBox har stöd för Headweb. Skaffa ett amerikanskt iTunes-konto (eller kör det svenska) och följ den här guiden för att skaffa Netflix i Sverige så har man ett relativt komplett utbud till ett, enligt mig, överkomligt pris. Dock har Headweb ett bättre utbud av svenskt material.

• Avstängd
  • 2011-11-27 13:40

Har både aTV, 1 och 2 + en Boxee.

Boxeen har nästan allt och tvärtemot vad som nämns här även AirPlay för musik och film...
Strömma från iPhone, iPad, NAS, Macdator (med TVMOBiLi som gör datorn till NAS), eller i-net via tex Navi-X som har det mesta i film och serier...
Kan hänga sig ibland och lite krångligare att handha men som sagt klarar nästan allt, tom 3D Div-X filmer med 5.1 ljud om man har sådan utrustning, har dessutom 2 USB-portar för hårdiskar eller stickor...

Edit: Största nackdelen är att den läser inte ExFAT formatet men det kommer väl... Köpte Paragons NTFS för MacOS och kör nu med NTFS istället på dom Externa hårdiskarna...

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-27 13:46
Ursprungligen av LaHe:

Boxeen har nästan allt och tvärtemot vad som nämns här även AirPlay för musik och film...
Strömma från iPhone, iPad, NAS, Macdator (med TVMOBiLi som gör datorn till NAS), eller i-net via tex Navi-X som har det mesta i film och serier...
Kan hänga sig ibland och lite krångligare att handha men som sagt klarar nästan allt, tom 3D Div-X filmer med 5.1 ljud om man har sådan utrustning, har dessutom 2 USB-portar för hårdiskar eller stickor...

Är AirPlay på BoxeeBox något som stöds av Apple eller är det ett hack? Menar inte att vara näsvis, är bara nyfiken. Eller är det bara AirPlay med ljud som är släppt fritt av Apple?

• Avstängd
  • 2011-11-27 13:50
Ursprungligen av kim_sv:

Är AirPlay på BoxeeBox något som stöds av Apple eller är det ett hack? Menar inte att vara näsvis, är bara nyfiken. Eller är det bara AirPlay med ljud som är släppt fritt av Apple?

Ingen aning, fanns där när jag köpte den ny och funkar gör det...

Edit: http://dlink-me.com/askmike/?p=138

Senast redigerat 2011-11-27 14:00
Ursprungligen av LaHe:

Edit: Största nackdelen är att den läser inte ExFAT formatet men det kommer väl... Köpte Paragons NTFS för MacOS och kör nu med NTFS istället på dom Externa hårdiskarna...

Boxee stöder alltså inte HFS+? Vet att Seagate och LaCie brukar göra det i sina mediaspelare.

• Avstängd
  • 2011-12-04 11:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Boxee stöder alltså inte HFS+? Vet att Seagate och LaCie brukar göra det i sina mediaspelare.

Var har du fått det ifrån? Boxeen stöder HFS+ annars hade jag skrivit det.

Att jag skrev att den inte stöder ExFAT är ju det som Mac stöder och kan formatera till utan 3:e parts program, och det är få prylar som stöder HFS idag.
ExFAT är ju ett filsystem som stöder filer över 4GB liksom NTFS och stöds av dom flesta andra prylar, förutom Boxee då, atm.

Impulsköpte en Boxee Box efter jag såg det om Airplay, funkar klockrent från iPhone 4/4S iPad 1/2!

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-12-03 17:39

Impulsköpte en Boxee Box efter jag såg det om Airplay, funkar klockrent från iPhone 4/4S iPad 1/2!

Alltid kul med Impulsköp.. Fungerar skärmdelning över AirPlay från iPhone 4S eller iPad 2?

Ursprungligen av kim_sv:

Alltid kul med Impulsköp.. Fungerar skärmdelning över AirPlay från iPhone 4S eller iPad 2?

Skärmdelning (alltså visa på både iPhone/iPad och Airplay) stöds inte (än). Men skicka ljud och/eller bild fungerar utmärkt.

Som beskrivs i länken LaHe gav, How to Enable AirPlay with Boxee Box | Ask Mike | D-Link MEA

Boxee verkar intressant, men hur gör jag som är bortskämd med PLEX fina postergränssnitt på ATV2? För mig är det visuella rätt viktigt...

Ursprungligen av Brandylf:

Boxee verkar intressant, men hur gör jag som är bortskämd med PLEX fina postergränssnitt på ATV2? För mig är det visuella rätt viktigt...

Boxee har också fint interface, här är en video som visar lite: Boxee 1.1.2.19250 Firmware (D-Link Boxee Box) - YouTube
Visserligen några månader på nacken den videon men ger ett hum iallafall.

Jag är mycket nöjd med min.

Boxee har också fint interface, här är en video som visar lite: Boxee 1.1.2.19250 Firmware (D-Link Boxee Box) - YouTube
Visserligen några månader på nacken den videon men ger ett hum iallafall.

Jag är mycket nöjd med min.

Jisses den snubben, fick ju mute'a ljudet efter 30 sekunder för att inte gå bananas.

Men hämtar boxee själv all metadata och liknande eller måste jag köra XBMC istället för Plex?

Edit: Förmodligen finns den informationen redan om jag googlar lite men det vore kul att höra hur Mac-användare löst sina streaming och Airplay-behov på Boxee

Ursprungligen av Brandylf:

Jisses den snubben, fick ju mute'a ljudet efter 30 sekunder för att inte gå bananas.

Men hämtar boxee själv all metadata och liknande eller måste jag köra XBMC istället för Plex?

Edit: Förmodligen finns den informationen redan om jag googlar lite men det vore kul att höra hur Mac-användare löst sina streaming och Airplay-behov på Boxee

Ja, han var hemsk.
Yep, den hämtar automatiskt metadata för filmer / TV-serier. Dela ut ditt filmbibliotek och Boxee sköter resten med att hämta all data om filmer/TV-serier.

Som skrivits tidigare i tråden, funkar utmärkt att köra Airplay från dator (Mac OS X och Windows) / iPhone / iPad m.m.

Ja, han var hemsk.
Yep, den hämtar automatiskt metadata för filmer / TV-serier. Dela ut ditt filmbibliotek och Boxee sköter resten med att hämta all data om filmer/TV-serier.

Som skrivits tidigare i tråden, funkar utmärkt att köra Airplay från dator (Mac OS X och Windows) / iPhone / iPad m.m.

Låter som att jag bör investera då, är lite less på att inte kunna ha DTS och på att Plex för ATV fortfarande känns ganska ofärdigt. Jag kommer på mig själv med att tänka "Jaha, få se om det här flyter som det ska nu då" varje gång jag drar igång en hd-film. Det jag däremot gillar med Plex är möjligheten att välja coverart och att skriva in olika metadata för visning och sortering. Vissa trilogier och quadrologier som sorteras fel efter ren bokstavsordning.

1
Bevaka tråden