Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jahve:

Att använda halogenlampor som ersättning för vanliga glödlampor är inte alls dumt. Visserligen inte samma energibesparing (men fortfarande ca 30 %, inte oväsentligt). Åtminstone tycker jag att känns som samma värme i ljuset (dock utan att ha jämfört noggrant).

Ja, halogenlampor är helt okej och jag använder faktiskt en del sådana själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-27 19:26

Och halogenlampor är inte förbjudna så ser inte problematiken?
Tekniken går framåt och när man kommit ikapp den idag avancerade LED tekniken och kan göra billig bra LED så är allt frid och fröjd. Se det såhär. Vi får leva ett par år i ovisshet för att det sedan i sluten skall återgå till det "tidigare normala".

  • Medlem
  • 2011-11-27 19:27

Säsongens sista Formel 1 är avklarad. Nu är det 3 månader innan nästa säsong drar igång.

Ursprungligen av Dalle:

Säsongens sista Formel 1 är avklarad. Nu är det 3 månader innan nästa säsong drar igång.

Och MotoGP, och WSBK, och BSB, och Speedway GP o.s.v.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-27 22:58

Myndigheter hotar omhänderta barn i lågkolhydratfamilj - Österbottens Tidning

Det är tur att det inte(?) finns några inuiter i Finland. Ont om kolhydrater i arktis. Mycket fett och kött blir det...

  • Avstängd
  • 2011-11-27 23:04
Ursprungligen av planB:

Myndigheter hotar omhänderta barn i lågkolhydratfamilj - Österbottens Tidning

Det är tur att det inte(?) finns några inuiter i Finland. Ont om kolhydrater i arktis. Mycket fett och kött blir det...

Synd att det finns "vet bäst" myndigheter överallt... även i arktis... undrar hur dom stackars eskimåerna/inuiterna överlevde förr?

Jag är sur för att "extremt väder - gå inte ut för då dör du" har lett till oanad förödelse. Min skottkärra (eller rullebör som det heter här) hade flyttat sig 2 meter och en granne har blivit av med en takpanna. Jag hade stormsäkrat och så blev det en lätt bris.

  • Avstängd
  • 2011-11-28 11:00
Ursprungligen av pmarriott:

Jag är sur för att "extremt väder - gå inte ut för då dör du" har lett till oanad förödelse. Min skottkärra (eller rullebör som det heter här) hade flyttat sig 2 meter och en granne har blivit av med en takpanna. Jag hade stormsäkrat och så blev det en lätt bris.

Jo, men hade du gått ut så hade skottkärran slagit omkull dig och så hade du fått tegelpannan i skallen ju...

Ursprungligen av LaHe:

Jo, men hade du gått ut så hade skottkärran...

Rullebör heter det! (iaf om man är född i Skåne).

Hur många här vet vad en surk är...

Senast redigerat 2011-11-28 22:38

Tycker det är irriterande att vädret var bättre idag än i helgen.

Ursprungligen av LCR:

Hur många här vet vad en surk är...

Du är en surk om än en ordentligt äldre

Ursprungligen av illerG:

Tycker det är irriterande att vädret var bättre idag än i helgen.

Japp! Håller med!

Ursprungligen av illerG:

Du är en surk om än en ordentligt äldre

Huh?!

Surk = Fis, fjärt.

Ursprungligen av LCR:

Huh?!
Surk = Fis, fjärt.

Surk på skånska betyder påg eller för riksvenskan skull pojke. Det är ett ord vi delar med gotlänningar som kallar en pojke för det snarlika sork.

Ursprungligen av illerG:

Surk på skånska betyder påg eller för riksvenskan skull pojke. Det är ett ord vi delar med gotlänningar som kallar en pojke för det snarlika sork.

Hm, farsan har en Skånsk-Svensk ordbok och i den står det så, något vi läste när jag var liten, men ser här Sknsk ordlista med ljudexempel att du har rätt och jag har fel.

Får kolla med honom...

Tänkte säga att nu blev jag sur, men jag bryr mej inte speciellt.

  • Medlem
  • 2011-11-29 23:23
Ursprungligen av illerG:

Surk på skånska betyder påg eller för riksvenskan skull pojke. Det är ett ord vi delar med gotlänningar som kallar en pojke för det snarlika sork.

Surk på skånska??? Det har jag då aldrig hört, men så har jag bara bott här i 36 år...

  • Avstängd
  • 2011-11-28 22:03
Ursprungligen av LCR:

Rullbör heter det! (iaf om man är född i Skåne).

Hur många här vet vad en surk är...

Jag vet... men tycker personligen det låter som en dansk fylletratt

Och om surk säger jag från södermanland, som han från dalarna... har jag aldrig hört förr... dvs ingen aning

Ursprungligen av LaHe:

Jag vet... men tycker personligen det låter som en dansk fylletratt

Var det inte vad jag sa?!...

  • Medlem
  • 2011-11-28 22:37
Ursprungligen av LCR:

Rullbör heter det! (iaf om man är född i Skåne).

Hur många här vet vad en surk är...

Nej, det heter rullebör, eller trillebör. Det har vi fått direkt från danskan.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Nej, det heter rullebör, eller trillebör. Det har vi fått direkt från danskan.

Stavfel, jag redigerade mitt inlägg, självklart ska det vara rullebör!!

Hink, va fan är det? Spann heter det!!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-11-29 22:43
Ursprungligen av LCR:

Hink, va fan är det? Spann heter det!!

Trams och åter trams. Det heter ämbar, efter det finska ordet ämpäri.

  • Medlem
  • 2011-11-29 23:22
Ursprungligen av MacJake:

Trams och åter trams. Det heter ämbar, efter det finska ordet ämpäri.

Möjligtvis om man är lapp, från tundran norr om Eslöv, annars inte!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Möjligtvis om man är lapp, från tundran norr om Eslöv, annars inte!

Försök inte, du måste norr om mig också...

Ursprungligen av BlackSmp:

Försök inte, du måste norr om mig också...

En gång skulle vi på semester i Norrland, men det var så räligt där att vi vände i Hässleholm.

  • Medlem
  • 2011-11-30 22:56
Ursprungligen av pmarriott:

En gång skulle vi på semester i Norrland, men det var så räligt där att vi vände i Hässleholm.

Du vet att du just saboterade den vitsen rätt bra va? ;=)

DHL.

Behöver jag säga mer?

Dax för första snöskottningen, är nere i källaren för att hämta vinterhandskar o passar då på att ta en titt på min cykel. Ser då att nån jävla korkad människa flyttat min cykel för att ställa sin egen på dess plats.

Den som flyttade min cykel hade vit färg på handflatan som smetats över på min nya cykelsadel, jag blir så jävla förbannad, det fullkomligt brinner några säkringar, att jag går upp till min lägenhet o skriver en arg lapp som jag sedan sätter på min cykel(undertecknad med mitt namn)

Om ingen hör av sig innan senast nästa styrelsemöte kommer jag se till att efterlysningen av denna klåpare hamnar i föreningens nyhetsbrev

Blir så arg!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-28 21:03

Ordet surk har jag aldrig hört talas om här i mitten av Dalarna.

Jag är riktigt sur för att jag aldrig är så där jävla glad längre att jag kan skriva i den tråden utan att vara offtopic...

Härlig vecka. Igår blev man varslad, idag kollar man runt lite och inser att typ alla företag i hela jävla stan varslar. Det blir kul å söka jobb om varslet går igenom...

Ursprungligen av PeeMaN:

Härlig vecka. Igår blev man varslad, idag kollar man runt lite och inser att typ alla företag i hela jävla stan varslar. Det blir kul å söka jobb om varslet går igenom...

Jag har aldrig blivit varslad, bara pang på uppsagd pga arbetsbrist.

Mitt tips är att inte göra det misstaget jag gjorde och ta det lugnt bara för att jag fått lång uppsägningstid utan arbetskrav, ut direkt, redan NU och kolla, skriv ihop ett bra (uppdaterat CV) men också en bra personlig presentation som gör CVt till en formalitet.

Lycka till!

Ursprungligen av PeeMaN:

Härlig vecka. Igår blev man varslad, idag kollar man runt lite och inser att typ alla företag i hela jävla stan varslar. Det blir kul å söka jobb om varslet går igenom...

Ta dig bort ifrån tillverkningsindustri om du är i den...

Jag är i fastigheter - de flyttar inte till Långtbortistan för minsta lilla..... PM:a mig om du vill ha lite idéer.

Bevaka tråden