Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jul, jul, jul...

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av GustafMA:

Men julmotiv i en hösttråd? Aja baja!

Nu firar inte jag jul då jag inte är kristen, men det är en tid som säkert kommer att framkalla (pun intended) en massa fina bilder.

Börjar med ett foto på min nya ljusstake som min fru gav mej, den lyser upp vintermörkret denna första advent.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-27 22:19

"November Rain"

(Nikon D40 + Nikkor 50/1.8D)

Här hemma var vi lite väl tidiga i år men granen och allt annat åker ut den 25:e!
(Såg just att Elsa var med på bilden, hon åker inte ut den 25:e )

Första gången jag prövar HDR;) Så be nice!

Snart är det jul igen. Stora granen på skeppsbron i Stockholm lyser sedan en vecka tillbaka.

Såg inte jul tråden. Postade denna i höst, men här passar den ju bättre

Ursprungligen av nyulrika:

...Såg inte jul tråden. Postade denna i höst, men här passar den ju bättre

Korspostning (samma inlägg i flera trådar) är inte tillåtet på forumet. Du borde tagit bort inlägget från den andra tråden (vilket jag nu har gjort).

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-28 09:48

Vad var det för fel på den befintliga tråden som jag skapade för knappt två veckor sedan?

http://www.99.se/99lounge/291393-nu-ar-det-jul-igen.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-28 10:00
Ursprungligen av zinned:

Vad var det för fel på den befintliga tråden som jag skapade för knappt två veckor sedan?

http://www.99.se/99lounge/291393-nu-ar-det-jul-igen.html

Alla medlemmar har inte tillgång till Lounge.

Ursprungligen av zinned:

Vad var det för fel på den befintliga tråden som jag skapade för knappt två veckor sedan?

De har olika syften. Den här tråden ligger i "Digitalfoto"-forumet, och är enbart till för bilder. Din tråd är en mer allmän juldiskussionstråd.

/Mod

Engalunda, får jag komma och fira jul hos er? Det ser vansinnigt mysigt ut!

Ursprungligen av CyberPet:

Engalunda, får jag komma och fira jul hos er? Det ser vansinnigt mysigt ut!

Inga barn och en tjej katt har inte samma påverkan som tre barn och två pojk katter, inte undra på att det är städat...

Jag har inga barn och tre katter, men inte fan är det städat för det.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag har inga barn och tre katter, men inte fan är det städat för det.

Jo, men du vet att skillnaden mellan en och flera katter är större än så...

När Kenny & Jimmy (mina två) haft brottningsmatch så är de 300g lättare med all päls som nu ligger lite här och där...

...fast efteråt är de ännu bättre vänner.

Hm, lite OT, med kan då tillägga att Jimmy älskar julgranen vilket stökar till det ÄNNU mer...

Hahaha... får väl be dig posta denna fina bild i husdjurstråden också!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-04 14:48

Lokala Ica hade saffran för 4:90 per 0,5 g, så det blev bullbak.

"Guldgula"

"Avsvalning"

(Nikon D40 och Nikkor 50/1.8D)

Jag är normalt sett inte mycket för inramningar, men här funkar det alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-17 21:50

Var i centrala staden med en god vän och fönstershoppade. Kameran hängde med och det exponerades en del bilder mellan butiksbesöken...

Ps. Cykelbilden är en bonusbild jag tog samma dag då jag hälsade på min kära mor. Det är hennes cykel till vänster.

Ursprungligen av Reisan:

Var i centrala staden med en god vän och fönstershoppade. Kameran hängde med och det exponerades en del bilder mellan butiksbesöken...

Ps. Cykelbilden är en bonusbild jag tog samma dag då jag hälsade på min kära mor. Det är hennes cykel till vänster.

Vad använde du för objektiv här Reisan?:D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-18 12:10
Ursprungligen av Engalunda:

Vad använde du för objektiv här Reisan?:D

Jag använde ett Canon 50mm f/1.8 USM II-objektiv.

Ursprungligen av Reisan:

Jag använde ett Canon 50mm f/1.8 USM II-objektiv.

Roligare för så lite pengar går det inte att ha!

Jag har ett och det har öppnat en annan dimension i fotolekandet!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-18 22:18
Ursprungligen av LCR:

Roligare för så lite pengar går det inte att ha!

Jag har ett och det har öppnat en annan dimension i fotolekandet!!

Ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv hade varit smidigare när man är i staden och ute bland folkmassorna. Jag fick backa en bra bit i vissa kompositioner och risken att det går folk emellan är stor. Då är det bättre med något som motsvarar 35mm. Så att man kommer närmre och hindrar folk från att gå emellan.

Då kanske min 35mm/1,8 passar sig bra till gatufotografering..:) Får hoppa in i den tråden och läsa lite!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-19 11:03
Ursprungligen av Engalunda:

Då kanske min 35mm/1,8 passar sig bra till gatufotografering..:) Får hoppa in i den tråden och läsa lite!

Stämmer om du har en D3/D3x/D3s/D700 eller en Canon 1Ds/1Ds mkII/1Ds mkIII/5D/5D mkII.

Annars behöver du 24 mm. En sån här står högst upp på min önskelista till tomten:

Nikon Nikkor AF-S 24/1,4 G ED - Objektiv - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Varför skulle man vilja ha kort skärpedjup i gatufoto? Blir det inte porträttfoto av det hela då? När jag tittar på gamla gatufotografier från förra seklets början brukar själva miljön vara minst lika intressant som förgrundsobjekten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-19 11:44
Ursprungligen av GustafMA:

Varför skulle man vilja ha kort skärpedjup i gatufoto? Blir det inte porträttfoto av det hela då? När jag tittar på gamla gatufotografier från förra seklets början brukar själva miljön vara minst lika intressant som förgrundsobjekten.

När man inte vill använda blixt, så är det bra med ljusstarka objektiv. Det korta skärpedjupet är något man får leva med eller försöka använda på ett kreativt sätt.

Ett dyrt men trevligt objektiv är Canons 17-55/2.8 IS om du har allt annat än 5D och 1D-modeller.

Inser att jag är kass på detta med jul. Har förvisso pyntat lite, men inget att "write home about" men jag tror ni skulle uppskatta mitt pepparkaksbak idag. Tagen med min iPhone.

GOD JUL!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-28 10:21

Antar att det fortfarande kan räknas som jul, jul, jul... När fotografer samlas över en fika och de dessutom har fotografiska verktyg med sig, så blir det som det blir...

Jaadå, julen varar ju ända till påska... eller i alla fall till tjugondaknut när julen dansas ut. Dvs 20 dagar efter jul.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-28 17:43
Ursprungligen av CyberPet:

Jaadå, julen varar ju ända till påska... eller i alla fall till tjugondaknut när julen dansas ut. Dvs 20 dagar efter jul.

Då ska jag nog hinna putta in lite fler bilder inom den perioden.

När jag köpte min Pentaxkopia i somras var tanken att jag skulle köpa en massa billigt glas till ett dött system. Det visade sig vara just en tanke - vill man ha billigt glas på begmarknaden ska man uppenbarligen ha Canon eller Nikon. Men för några dagar sedan lyckades jag komma över en helmanuell snabb 50:a med bländarring för priset av en familjemiddag på McD. Igår var det både solsken och skir nyfrost i Sthlmstrakten, så det bidde premiär. Jobbigt med manuell fokus, men skoj också.

Bevaka tråden