Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes-bibliotek på NAS till Apple TV, tar filmen omvägen via Macen?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-27 15:09

Hej!

Konstig fråga kanske, men jag funderar lite på hur strömmandet av media till Apple TV fungerar. Ponera att jag har mitt iTunes-bibliotek på en NAS eller en hårddisk ansluten till en AirPort Extreme. När jag då tittar på en film i Apple TV:n från mitt iTunes-bibliotek, kommer då strömmen direkt från NAS:en eller går den omvägen via min Mac som måste köra iTunes? Pekar iTunes ut källan på NAS:en och Apple TV:n hämtar därifrån eller måste filmen hämtas till min Mac först?

Jag är väl medveten om möjligheten till jailbreak med XBMC osv. Det behöver vi inte diskutera. Det intressanta är om strömmen måste gå dubbla vägar i nätverket, och därmed kunna skapa problem, med en originallösning som ovan.

Trevlig första advent på er. /Kim

Senast redigerat 2011-11-28 16:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-27 16:51

Stänger du av din iMac och försöker streama från ditt iTunes-bilbiotek som ligger på NAS:en så går det inte, då sluter jag mig till att iTunes-appen på din iMac är moderkakan/moderskeppet/alltings helbrägdagörare

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-27 17:56
Ursprungligen av FreddeB:

Stänger du av din iMac och försöker streama från ditt iTunes-bilbiotek som ligger på NAS:en så går det inte, då sluter jag mig till att iTunes-appen på din iMac är moderkakan/moderskeppet/alltings helbrägdagörare

Jo det är nog tyvärr så. Önsketänket var ju att det inte skulle behövas strömmas två ggr. Jag tänkte att den bara "kollade med iTunes" var den ligger och sen kanske hämtar den direkt därifrån. Men riktigt så smart är kanske inte den lilla svarta..

Så fungerar det, som sagt, inte. Jag antar att det är teoretiskt möjligt att plita ihop någon slags NAS-lösning som kan användas på det sättet, men då skulle den ju behöva prata samma protokoll som iTunes använder gentemot ATV:n så att den känns igen och beter sig som ett iTunes-bibliotek. ATV har i sig inget stöd för att montera och komma åt enheter via de vanliga fildelningsprotokollen.

  • Avstängd
  • 2011-11-27 19:53

Nyare DVD-/Blu Ray-/TV-apparater har ju oftast DLNA inbyggt liksom mina, så jag har allt på min NAS... så kan jag köra som jag vill sas.

Ursprungligen av LaHe:

Nyare DVD-/Blu Ray-/TV-apparater har ju oftast DLNA inbyggt liksom mina, så jag har allt på min NAS... så kan jag köra som jag vill sas.

Problemet är väl bara att de har gränssnitt som får en att vilja hälla bensin över händerna och tända på. Min TV har DLNA inbyggt, och när jag försökte göra ett seriöst försök att faktiskt använda det stod jag ut ungefär en halvtimme innan jag gav upp.

  • Avstängd
  • 2011-11-28 14:50
Ursprungligen av Samuel K:

Problemet är väl bara att de har gränssnitt som får en att vilja hälla bensin över händerna och tända på. Min TV har DLNA inbyggt, och när jag försökte göra ett seriöst försök att faktiskt använda det stod jag ut ungefär en halvtimme innan jag gav upp.

Hmmm... tycker det fungerar utmärkt om man bara lägger upp i mappar med struktur, med bra namn mm så man slipper få allt i en hög och också bra namn på filmer och bilder, musik klarar sig ändå men din DLNA kanske inte kan jobba med mappar?

Ursprungligen av LaHe:

Hmmm... tycker det fungerar utmärkt om man bara lägger upp i mappar med struktur, med bra namn mm så man slipper få allt i en hög och också bra namn på filmer och bilder, musik klarar sig ändå men din DLNA kanske inte kan jobba med mappar?

Njae, är väl snarare att jag inte tycker folk ska behöva göra sånt där på den här sidan av 2000.

Min kan absolut jobba med mappar och har väl egentligen en av de bättre DLNA-implementationerna, men användarupplevelsen är ju som vanligt närmare detta än en Apple-produkt.

  • Avstängd
  • 2011-11-29 21:33

Även på 2000 måste man väl vara lite organiserad???

Den där Sony prytteln funka ju inte alls verka det som... fast roligt var det

Jag förstår bara inte riktigt ditt problem...

Bilder har jag i mappar beroende på innehåll, typ bilder/natur/macro.. ...folk/vänner ...ovänner etc

Musiken ligger i en map och blir auto uppdelat på artister, album etc.

Filmer ligger i mappar tex
Film
../Egna
../Lågupplöst
../TV-serier
..../Serie
....../Säsong
../Rippat/
..../DVD
..../BDHD
....../3D

Om ens DLNA klarar det kan man också namnge sina tex serier med namnS01E01, där SO1 är säsong och EO1 är avsnitt så sorteras det också rätt...
Kan också användas på filmer tex AlienS01E01...AlienS01E04 istället för 4km långa namn...

Struktuera tar ju bara någon minut jmfrt med att rippa allt man har som tar veckor och längre...

Ursprungligen av LaHe:

Även på 2000 måste man väl vara lite organiserad???

Den där Sony prytteln funka ju inte alls verka det som... fast roligt var det

Jag förstår bara inte riktigt ditt problem...

Bilder har jag i mappar beroende på innehåll, typ bilder/natur/macro.. ...folk/vänner ...ovänner etc

Musiken ligger i en map och blir auto uppdelat på artister, album etc.

Filmer ligger i mappar tex
Film
../Egna
../Lågupplöst
../TV-serier
..../Serie
....../Säsong
../Rippat/
..../DVD
..../BDHD
....../3D

Om ens DLNA klarar det kan man också namnge sina tex serier med namnS01E01, där SO1 är säsong och EO1 är avsnitt så sorteras det också rätt...
Kan också användas på filmer tex AlienS01E01...AlienS01E04 istället för 4km långa namn...

Struktuera tar ju bara någon minut jmfrt med att rippa allt man har som tar veckor och längre...

Fast jämför man med att ha en databas som sköter allt det där åt en, så känns ovanstående otroligt mycket 90-tal. Sortera i mappar...?!

  • Avstängd
  • 2011-11-30 09:50
Ursprungligen av Capeman:

Fast jämför man med att ha en databas som sköter allt det där åt en, så känns ovanstående otroligt mycket 90-tal. Sortera i mappar...?!

En databas är ju absolut det bästa Men vad för databas använder man på en NAS som även funkar mot DLNA, över internet och mot iPrylarna?

Ursprungligen av LaHe:

En databas är ju absolut det bästa Men vad för databas använder man på en NAS som även funkar mot DLNA, över internet och mot iPrylarna?

Ja det är ju frågan. Men precis som Samuel K ovan har jag försökt använda mig av streaming med DLNA (i mitt fall till en PS3), men bortskämd som man varit med Apples grejer får man ju total härdsmälta av hur vedervärdigt det ser ut och fungerar...

  • Avstängd
  • 2011-11-30 10:10
Ursprungligen av Capeman:

Ja det är ju frågan. Men precis som Samuel K ovan har jag försökt använda mig av streaming med DLNA (i mitt fall till en PS3), men bortskämd som man varit med Apples grejer får man ju total härdsmälta av hur vedervärdigt det ser ut och fungerar...

Precis.
Ja, inte blir det lika snyggt som aTV och iTunes om man inte kör med NAS:ens inbyggda iTunes-server (om den nu har en sådan).
Nä, så för mig som är från forntiden funkar det bäst med mappstrukturer både på en vanlig extern HDD och NAS:en... lätt att skyffla emellan etc.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-27 23:52

Om ändå Apple kunde släppa en iTunes-server (igen) för NAS, som klarar både bild och ljud. Kommer väl aldrig hända tyvärr då framtiden ligger i molnet…

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-28 22:39

Det finns Nas som har inbyggd itunes server, tex Qnap som jag kör på, har dock inte använt den funktionen eftersom jag kör atv flash black på min apple tv, men naset borde kunna streama till apple tvn utan att behöva köra omväg via en dator.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-28 22:41
Ursprungligen av kev0n:

Det finns Nas som har inbyggd itunes server, tex Qnap som jag kör på, har dock inte använt den funktionen eftersom jag kör atv flash black på min apple tv, men naset borde kunna streama till apple tvn utan att behöva köra omväg via en dator.

Tyvärr är den iTunes-server som finns till NAS idag en gammal version som går under ett annat protokoll och bara strömmar musik, ej film. Tror inte ens Apple stödjer den längre i och med iTunes 10.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-29 09:12

Det är ett open source-bygge till iTunes-server som finns i dagens NAS'ar, om jag minns rätt heter den FireFly. Den fungerar bra men stödjer som sagt endast ljud, inte video.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-30 16:41

Plex...

1
Bevaka tråden