Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama via hemmadelning i iTunes från NAS till ATV

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är ganska så grön på Mac, har kört Mac i ett år nu. Har börjat bli lite frälst i enkelheten. Jag vill utforska hur längt jag kan ta min hemmiljö med hjälp av Apples olika produkter.

Jag har en NAS (unRaid) med en massa bilder, filmer och dokument på. En HTPC (Windows 7) kopplad till denna över nätverket. Kör XBMC på den, fungerar så väntat, jättebra!
Sonos streamar musik i huset, tar musiken från NASen samt Spotify.

Tänkte Apple-produkter:
Imac
Ipad
Iphone

Jag vill inte flytta över allt media till min Imac. Hur kan jag göra mediat tillgängligt via Itunes och hemmadelning?
Hur kan jag göra mina bilder tillgängliga utan att lägga in alla bilderna på min Imac?
Jag får inte ens min Ipad och Iphone att synka bilder längre för de vill inte tanka ur bilderna till min Imac utan att synka alla bilder på min Imac. Resultatet nu är att Itunes säger att det är för lite utrymme i min Iphone...

Kort och gott, hur kan jag göra min media-hantering lite mera Mac-vänlig? Skulle vilja utforska möjligheterna till att göra film och foto tillgängligt i alla mina I-devices...

Hopp om hjälp!

Ursprungligen av shootking:

Tänkte Apple-produkter:
Imac
Ipad
Iphone

Vad menar du med "tänkte Apple-produkter"? Vadå "tänkte"? Är detta produkter du äger, eller produkter du funderar på att köpa, eller vad?

Och vad har iPaden och iPhonen för koppling till frågeställningen?

...Hur kan jag göra mediat tillgängligt via Itunes och hemmadelning?
Hur kan jag göra mina bilder tillgängliga utan att lägga in alla bilderna på min Imac?...

Tillgängliga för vadå? Varifrån vill du kunna komma åt filerna?

Du har lagt tråden i Apple TV-forumet, och du nämner Apple TV i trådens rubrik - men ingenstans i själva inlägget nämner du Apple TV.

Jag är kanske lite för trött just nu, men jag förstår inte vad frågan egentligen gäller...

Var nog lika trött när jag skrev tråden kanske...

Målet är att ersätta den PC-baserade HTPC:n jag kör XBMC på idag.
Vill köra nå all media från ATV:n istället. Sen vill jag även kunna nyttja all media på de övriga IOS-enheterna: Ipad, Iphone, PowerBook, Imac för att kunna titta på film, lyssna på musik, kolla på foton...

Sorry om det blev lite förvirrat inlägg!

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-12-01 00:22

Var nog lika trött när jag skrev tråden kanske...

Målet är att ersätta den PC-baserade HTPC:n jag kör XBMC på idag.
Vill köra nå all media från ATV:n istället. Sen vill jag även kunna nyttja all media på de övriga IOS-enheterna: Ipad, Iphone, PowerBook, Imac för att kunna titta på film, lyssna på musik, kolla på foton...

Sorry om det blev lite förvirrat inlägg!

Du kan köpa en AppleTV2, jailbreaka och köra XBMC även på den, då kan du hämta mediat direkt från NAS:en. Precis som du gör idag. Tyvärr finns det i dagsläget inget sätt att köra allt media "the Apple way" direkt från en NAS till en ATV2, utan du måste samtidigt ha en dator med iTunes igång som agerar mellanhand. Det är väldigt synd, jag skulle själv vilja ha den lösningen.

Kolla om din NAS kan köra Air Video Server. Då kan du nå alla filmer i NAS:en med iOS-enheter.

Om du vill använda iTunes och hemmadelning mot AppleTV måste alla filmer vara i rätt format.

Om du använder iPhoto, eller liknande program med egen bibliotekshantering, kan du låta biblioteket ligga på NAS:en och bara peka programmet dit. Håll i alt när du startar iPhoto och välj att skapa nytt bibliotek.

Om man nu ska ge hemmadelning en chans och testa lite, finns det någon som har kört 1000+ filmer via detta? Funkar det i ATV, Ipadm Iphone vid bläddring i ett så stort bibliotek?

Vidare så undrar jag om jag måste ha samma film i olika format på min Itunes-dator? Dvs måste jag ha den i ATV, Ipad och Iphone-format för att det ska fungera? Eller konverterar Itunes "on-the-fly"???

Ska kika lite mer på Air Video Server. Det ska stödjas av min NAS...

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-01 10:18

Jag har inte testat med 1000+ filmer men däremot med ca 160 st plus kanske 300 avsnitt från diverse tv-serier. Inga problem.

Gällande formatet så konverterar iTunes ingenting, den bara levererar som mellanhand. Om du använder Air Video så ställer du i den in vilken kvalité du vill använda dig av och sedan konverterar den det åt dig när den streamar ut det.

• Medlem
  • 2011-12-01 11:22

Jag har 74 filmer och ca 1050 avsnitt fördelat på 85 program, det funkar klockrent på min ATV2, nått enstaka program kan falla bort ibland bara.

På ipaden så måste man låta den läsa in alla avsnitt innan man börjar scrolla för annars så börjar programmen byta omslag med varandra vilket kan bli lite förrvirrande.

Men det är ju ingen biggie, det tar inte mer än 10-15 sekunder.

Min itunessever är en gammal G5:a som står och puttrar i garderoben, så jag vet inte om det skulle vara samma "problem" med nått modernare?

Sen kan man ju diskutera om det är nödvändigt att ha tusen avsnitt inlagda på en gång;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-01 10:57

kan bara rek. jailbreak + XBMC på ATV2. fungerar grymt med NAS

Plex med myPlex är väldigt enkelt och användarvänligt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-03 18:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Plex med myPlex är väldigt enkelt och användarvänligt.

Inte ett dugg om man jämför med hemmadelning.

Ursprungligen av zinned:

Inte ett dugg om man jämför med hemmadelning.

Håller inte med pga formatstödet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-05 08:19

Det är ju subjektivt men jag tycker det är bra mycket enklare att ändra filformatet på median de få gånger det behövs än att hålla på att trixa med jailbreak och installation av tredjepartsapplikationer på jailbreakad enhet, med allt vad det innebär.

Det är, i mitt tycke, långt ifrån användarvänligt.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju subjektivt men jag tycker det är bra mycket enklare att ändra filformatet på median de få gånger det behövs än att hålla på att trixa med jailbreak och installation av tredjepartsapplikationer på jailbreakad enhet, med allt vad det innebär.

Det är, i mitt tycke, långt ifrån användarvänligt.

Håller med, det är absolut subjektivt. Jag tycker det är krångligare att alltid ändra filformatet än att jailbreaka etc.

Nog om detta

1
Bevaka tråden