Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömma media till ATV från Macbook dödar nätverket

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis impulsköpt en Apple TV. Installation har gått bra, vilket jag förväntade mig. Det funkar också bra att strömma media från Internet (bilder, video och musik). Men när jag ska strömma media från min Macbook tar det stopp.

Alltid, omedelbart eller inom 10 sekunder, så avbryts uppspelningen och ATV hoppar ut i grundmenyn. Detta händer oavsett jag spelar musik eller video (via Hemmadelning). Sen tar det några minuter för ATV att återställa nätverket och så kan jag göra ett nytt försök.

Jag har uppdaterat ATV, iTunes och Macbooken till senaste programvarorna.

Vad är felet?

Är det en ATV gen 1 eller två?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det en ATV gen 1 eller två?

Hoppsan... sorry. Kanske lite fundamentalt...

Det är den nya, generation 2... den svarta, lilla pucken.

  • Medlem
  • Borås
  • 2011-11-22 15:26

Det kanske är routern som storknar?

Ursprungligen av Ola:

Det kanske är routern som storknar?

Kan vara precis som du säger.

Jag talade med Apples support och de var mycket hjälpsamma. Jag fick instruktioner om att koppla Macbooken direkt till routern via ethernet-kabel och samtidigt stänga av WiFi. Då fungerade allt precis som förväntat.

SLUTSATS:
Det är routern som spökar. Apple-killen trodde att min router, Zyxel P-320W, inte hade kapacitet att samtidigt sända och ta emot data i den mängd som krävdes. Låter väl troligt.

Borde man väl kunna räkna ut mer r***n... Har man tre komponenter (router, dator och "media-streamer") och två är märkt "Apple", så är det väl klart att den tredje är den felande länken...

FÖLJDFRÅGA:
Kan det vara någon inställning i routern som hindrar den att fungera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-23 22:49

Nej, det tror jag inte. ZyXEL skulle väl vara rätt dumma om de som default ställde ner prestandan så den knappt är användbar....

Ska man streama media trådlöst rekommenderar jag att köpa en router som stödjer N-standard.

Ursprungligen av Brandylf:

Ska man streama media trådlöst rekommenderar jag att köpa en router som stödjer N-standard.

Tack för tipset!

Du får ursäkta min okunnighet, men jag har ju en gammal Macbook från 2007. Jag tror att jag kör med standard 802.11g... Rätt va? Jag har fått för mig att även om jag har en router som kör N-standard så fungerar bara den standarden om ALLA uppkopplade enheter också har stöd för N-standard. Så om även om jag har N på routern, så kommer min Macbook att tvinga ner hela nätverket till G. Så då tänkte jag att då har jag inget behov av en N-router. Eller tänker jag helt galet här?

Streama film trådlöst funkar ens inte alltid bra med Airport Extreme.
I mitt fall har jag en gen2 och en gen4 AEBS och streamar jag film storknar det till slut på 2,4Ghz bandet.

Beror på all störning i form av grannar då vi rätt många WiFi-nät.

Ursprungligen av illerG:

Streama film trådlöst funkar ens inte alltid bra med Airport Extreme.
I mitt fall har jag en gen2 och en gen4 AEBS och streamar jag film storknar det till slut på 2,4Ghz bandet.

Beror på all störning i form av grannar då vi rätt många WiFi-nät.

Du kan ju alltid ändra frekvens. Tror du ska kunna använda iStumbler till det.

Det funkar utmärkt när jag använder 5Ghz så jag har inga dilemman.

Eftersom jag inte är så intresserad av att ha det "värsta värsta" så tänker jag mig en budgetvariant. Skulle den här routern lösa mitt problem:
Netgear Router WNR1000

Det beror på mer exakt vilken MacBook du har. De flesta klarar n, även de från 2007.

Ursprungligen av Capeman:

Det beror på mer exakt vilken MacBook du har. De flesta klarar n, även de från 2007.

Det låter ju intressant. Har du någon aning om hur/var jag kan ta reda på vad min Macbook klarar av?

Ursprungligen av iTiger:

Det låter ju intressant. Har du någon aning om hur/var jag kan ta reda på vad min Macbook klarar av?

Om man tar Systeminformation i Verktygsprogram kan du trycka på AirPort i menyn till vänster och se vilka hastigheter det stödjer.

Så här ser mitt ut:

Ursprungligen av suddgummi:

Om man tar Systeminformation i Verktygsprogram kan du trycka på AirPort i menyn till vänster och se vilka hastigheter det stödjer.

Men tusen tack... det verkar faktiskt som min gamla trotjänare faktiskt stödjer N-standarden oxå

Eller gör Ni någon annan bedömning? Så här ser det ut hos mig:

Ursprungligen av iTiger:

Men tusen tack... det verkar faktiskt som min gamla trotjänare faktiskt stödjer N-standarden oxå

Eller gör Ni någon annan bedömning? Så här ser det ut hos mig:

[ATTACH="CONFIG"]31243[/ATTACH]

Det står ju n, så det är klart den stöder n då.

Ursprungligen av Capeman:

Det står ju n, så det är klart den stöder n då.

Haha... jo, det har du rätt i... doh!

Jag tänkte att det kanske fanns någon annan faktor bland hieroglyferna som kunde sätta käppar i hjulet. Men det verkar ju inte så... dags att dra ner på Elgiganten och köpa en ny router

Vill komma med ett inlägg i den här diskussionen med att påpeka att 802.11n och 802.11n inte alltid är samma sak.

En rekommendation till dig som ska köpa en router är att läsa Anandtechs mycket genomgående test av Airport Extreme. Testet påvisar skillnader mellan olika produkter som samtliga kallas 802.11n.

I testet framkommer att om man har höga krav på sin konsumentrouter så finns det egentligen bara ett fåtal alternativ som är lämpliga att köpa över huvud taget - där Apples alternativ både är bäst och billigast.

Hela testet finner du här: AnandTech - Airport Extreme (5th Gen) and Time Capsule (4th Gen) Review - Faster WiFi

Jag tänker inte klaga på Airport Extreme BS gen 5 som är en bra router men att den är bäst kan jag tyvärr inte hålla med om.
Den duger till mycket men det finns faktiskt en hel del bättre alternativ på marknaden. Det enda de andra märkena har är att det inte integreras lika snyggt som en Apple router.

Router Charts - WAN to LAN Throughput - SmallNetBuilder
Oberoende vilken benchmark du tittar på så ligger Apple en bit ner.

Ursprungligen av illerG:

Jag tänker inte klaga på Airport Extreme BS gen 5 som är en bra router men att den är bäst kan jag tyvärr inte hålla med om.
Den duger till mycket men det finns faktiskt en hel del bättre alternativ på marknaden. Det enda de andra märkena har är att det inte integreras lika snyggt som en Apple router.

Router Charts - WAN to LAN Throughput - SmallNetBuilder
Oberoende vilken benchmark du tittar på så ligger Apple en bit ner.

När det gäller Anandtechs test så handlar det om mycket mer än bara throughput när de menar att AE är ett av de bättre alternativen. Om throughputsiffran är det enda värde som definierar hur bra en router är så har du rätt, men givetvis är det mycket mer än så som spelar in.

Ursprungligen av Capeman:

När det gäller Anandtechs test så handlar det om mycket mer än bara throughput när de menar att AE är ett av de bättre alternativen. Om throughputsiffran är det enda värde som definierar hur bra en router är så har du rätt, men givetvis är det mycket mer än så som spelar in.

Du fokuserar på namnet i länken fastän jag skrev "Oberoende vilken benchmark du tittar på så ligger Apple en bit ner".

Viktigast för mig är simultana anslutningar och där ligger Apple även efter.

Men tänker då inte klaga. Sitter med Airport extreme BS gen 4 och har ännu färre simultana anslutningar och det funkar iaf för stunden.

Ursprungligen av illerG:

Du fokuserar på namnet i länken fastän jag skrev "Oberoende vilken benchmark du tittar på så ligger Apple en bit ner".

Viktigast för mig är simultana anslutningar och där ligger Apple även efter.

Men tänker då inte klaga. Sitter med Airport extreme BS gen 4 och har ännu färre simultana anslutningar och det funkar iaf för stunden.

Tänker även på saker som kraschbenägenhet, användarvänlighet etc. Med det sagt äger jag inte själv en AE...

Ursprungligen av illerG:

Jag tänker inte klaga på Airport Extreme BS gen 5 som är en bra router men att den är bäst kan jag tyvärr inte hålla med om.
Den duger till mycket men det finns faktiskt en hel del bättre alternativ på marknaden. Det enda de andra märkena har är att det inte integreras lika snyggt som en Apple router.

Router Charts - WAN to LAN Throughput - SmallNetBuilder
Oberoende vilken benchmark du tittar på så ligger Apple en bit ner.

Om du kollar smallnetbuilder.com:s test anger de max 50.4 Mbit/s i downlink över 5GHz-nätet för AE. Anandtech anger 311 MBit/s. Netgearen som är bäst enligt smallnetbuilder.com får de ut 59.6 Mbit/s av.

Sett till hur testen är utförda väljer jag nog att gå på Anandtechs tester. De använder flera nätverkskort, två olika stationer och granskar t o m komponenterna på insidan. Site med bättre rykte och nogrannare elektroniktester får man leta efter.

Länkar här in smallnetbuilder.com:s test som referens: Apple Airport Extreme Gen 5 Reviewed - SmallNetBuilder

edit: Här är för övrigt ett test från Anandtech, där syftet förvisso är att testa ett nätverkskort, där de också testar sju stycken olika nätverkskort mot Cisco E4200 som är AEs största konkurrent (och presterar bättre enligt smallnetbuilder). Max-throughput på 5 GHz-nätet är ca 247 Mbit/s med det bästa nätverkskortet. Detta är lägre än AEs 311 Mbit/s.

Nu är som sagt inte throughput allt men att säga att AE inte presterar i höjd med eller bättre än sina konkurrenter är klart felaktigt.

http://www.anandtech.com/show/4590/bigfoots-killern-1102-wireless-networking-vs-the-world/5

Senast redigerat 2011-12-01 00:48
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-30 11:55

En av de absolut viktigaste sakerna för mej är att den kan köra både 2,4 och 5 GHz samtidigt. Annars blir det som skrivits ovan, den "sämsta" enheten drar ner hastigheten för alla andra.

Jag drog ner på Expert och köpte en Netgear WNR 3500L. Jag har testat strömma lite olika media från min Macbook och det verkar fungera fint.

Vad som däremot inte fungerade var att man skulle kunna plugga in en USB-sticka eller hårddisk i routern och tillgång till innehållet över nätverket. Did not work! Prövade med tre olika hårddiskar och ett USB-minne men det funkar inte ändå...

Någon som har en idé kring det felet?

  • Medlem
  • 2011-12-01 10:58

Vad jag kan läsa mig till så verkar det som att stickan eller hårddisken måste vara formaterad i Fat16/32 eller NTFS. Är dom det?

1
Bevaka tråden