Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Battery service... Hmm, vad menas?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag när jag startade min MCP 3,1 med SL kom ett meddelande upp, där man klickar på bateriladdsymbolen i övre menyn. Den säger Service Battery. Batteriet är ganska nytt, ett halvår kanske. Behöver man verkligen lämna in datorn nu när detta meddelande kommit fram?

Citat:

Battery conditions
The battery condition tells you whether your battery is functioning normally and approximately how much charge it can hold.

Here are the possible conditions:

Normal: The battery is functioning normally.
Replace Soon: The battery is functioning normally but holds less charge than it did when it was new.
Replace Now: The battery is functioning normally but holds significantly less charge than it did when it was new. You can continue to use the battery until you replace it without harming your computer.
Service Battery: The battery isn’t functioning normally, and you may or may not notice a change in its behavior or the amount of charge it holds. Have your computer checked by an Apple Authorized Service Provider (AASP). You can continue to use your battery before it’s checked without harming your computer.

Hade samma sak på min ett nytt batteri till min MBP för några månader sen, fick ett nytt batteri på garanti, behövde inte lämna in datorn..

Väcker den här sjukt gamla tråden. Fick samma sak på min MBP idag. Till skillnad från Johan har jag dock ingen garanti kvar på min dator. Någon som vet vad det kostar, hur länge man kan köra på utan att lämna in den och så vidare?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-03 14:19

Strunta i det. Så länge man har acceptabel batteritid och att den går i vila vid ~5-10% finns det ingen anledning att bry sig. Jag har haft det länge.

Ursprungligen av planB:

Strunta i det. Så länge man har acceptabel batteritid och att den går i vila vid ~5-10% finns det ingen anledning att bry sig. Jag har haft det länge.

Så det finns ingen anledning att oroa sig för att inom en kortare period stå utan dator?

"Service battery" har dykt upp för mig nu, och jag har verkligen inte tid över till att plötsligt bli utan dator.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-12-05 01:20
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Så det finns ingen anledning att oroa sig för att inom en kortare period stå utan dator?

"Service battery" har dykt upp för mig nu, och jag har verkligen inte tid över till att plötsligt bli utan dator.

Jag har haft det i ett år nu tror jag...

Den räknar snällt ned till 5-10% innan den tvångs-vilar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-05 10:00
Ursprungligen av planB:

Jag har haft det i ett år nu tror jag...

Den räknar snällt ned till 5-10% innan den tvångs-vilar.

Jag hade något liknande, kanske tom längre än så. Inget problem här heller förutom irritationen av att se varningen

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-12-05 10:21
Ursprungligen av onnyt:

Jag hade något liknande, kanske tom längre än så. Inget problem här heller förutom irritationen av att se varningen

Det kan variera lite, men det viktigaste är att det finns en förutsägbarhet. Det värsta är när den bara stängs av utan förvarning och det är 40-50% kvar. Det har hänt ett par gånger men har lösts genom att nollställa SMC. Gör man inte det, börjar batteriet obönhörligen gå mot sin död: datorn dör knall-fall vid allt högre procent, vilket ger kortare laddning, vilket ger kortare användningstid, osv, till batteriet bara orkar med en kvart. Så var det med mina två tidigare batterier innan jag nollställde SMC omedelbart vid varje oförutsedd avstängning.

Tack PlanB! Jag blev orolig men kände att det bara handlade om att suga mer pengar!

Det kanske är läge att slå på hibernate-funktionen (deep sleep) så att RAM sparas till hårddisk när datorn sätts i vila? Utifall strömmen tar helt slut innan den går i tvångsvila.

Tar ju iofs upp lika mycket plats på HD som man har i internminne, men det kanske det kan vara värt.

Det verkar som att mitt varningsmeddelande försvann när jag lät datorn få slut på ström och laddade upp den.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-05 13:25

Kan det med andra ord vara en bra idé att en gång emellanåt nollställa SMC eller har det ingen inverkan förrän batteriet börjar att kajka ur?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-12-05 21:24
Ursprungligen av onnyt:

Kan det med andra ord vara en bra idé att en gång emellanåt nollställa SMC eller har det ingen inverkan förrän batteriet börjar att kajka ur?

Nej, vänta med det tills det är verkliga problem med batteriet = datorn stänger av sig utan förvarning.

1
Bevaka tråden