- the örjan
- Medlem ●
- Stockholm
Ja det är verkligen inte lätt det här.
Det enda jag vill är ju att kunna streama min egen musik över nätet och dessutom dela musiken med andra utan att dom ska behöva ladda ner. Klienterna skall vara iPad och iPhone. (Med en dator är det ingen konst).
Då kommer vi alltså till problemet att det behövs APPAR!
En app som funkade innan de senaste uppgraderingarna var Plex. Nu funkar den bara med Wi-Fi.
Nähä, sen har vi ju gratistjänsten Box.net som gav bort 50GB i början av december. Kanon! Det tog jag.
Men nähä. Den tjänsten kan inte streama!
Så har vi Dropbox. Yes, den funkar! Men bara 2GB gratis. Fast i o f s, varför ska saker vara gratis här i världen?
Men då kommer frustrationen. Hemma har jag 4 TB SÄKER lagring i min Drobo-FS (file server).
Men deras Dashboard funkar inte och supporten hjälper inte. Jag kan inte konfigurera någonting.
Så jag har ingen sharing från den.
Jag kommer åt filerna från en Mac, med kringla-K = connect to server, men det är det enda sättet.
Safari går inte!
Och en PC fattar väl inte afp?
Och för iPad finns ingen app!
Finns det ingen simpel filläsar app för iPad?!!
Så nu är frågan. Ska jag gå och skjuta mej eller vad ska jag göra?
Kolla på Subsonic » Free Music Streamer
Kör den själv, så slipper jag bry mig om tjänster så som dropbox, box.net..
Appar finns i AppStore, jag kör med iSub, funkar suveränt för både iPhone och iPad.
Vill du ha något som inte innebär att du behöver göra något själv (ha en dator igång / köpa en tjänst) så kan du nog glömma det du vill göra.
edit: Din fråga kommer jag inte svara på då jag kanske blir skyldig till ett lagbrott, typ medhjälp till (själv)mord.
Kolla på Subsonic » Free Music Streamer
Kör den själv, så slipper jag bry mig om tjänster så som dropbox, box.net..
Appar finns i AppStore, jag kör med iSub, funkar suveränt för både iPhone och iPad.
Vill du ha något som inte innebär att du behöver göra något själv (ha en dator igång / köpa en tjänst) så kan du nog glömma det du vill göra.
edit: Din fråga kommer jag inte svara på då jag kanske blir skyldig till ett lagbrott, typ medhjälp till (själv)mord.
Tack. Ska genast testa. Dropbox funkar bra utan att man behöver ha datorn på hemma. Än så länge leder den men gratisutrymmet är snart fullt.
Jag tror inte att medhjälp till självmord är olagligt, eftersom självmord inte är olagligt.
Det finns ju liksom inget straff för självmord!
Så självmord kan man begå hur många gånger som helst.
(det här var ju ytterst svart och olämplig humor. Så'nt är kul!)
Det känns som det var väldigt många små (och ganska vaga) frågeställningar på en och samma gång.
Men på slutet kom en mer konkret fråga. Utifrån den frågan har jag nu flyttat tråden till en bättre lämpad forumdel. Jag har också ändrat trådens rubrik. Den gamla rubriken sade inte ett dugg om vad tråden handlar om.
/Mod
Funderar själv på en Drobo FS, men för att få tillgång till den utanför ditt intranet tror jag du behöver någon av dessa appar för Drobon: DroboApps for Drobo FS Series
Tyvärr kan jag inget om dom än, men borde finnas någon här som kan hjälpa dig med vilken du behöver och hur man sätter upp det hela.
Funderar själv på en Drobo FS, men för att få tillgång till den utanför ditt intranet tror jag du behöver någon av dessa appar för Drobon: DroboApps for Drobo FS Series
Tyvärr kan jag inget om dom än, men borde finnas någon här som kan hjälpa dig med vilken du behöver och hur man sätter upp det hela.
Ja, att Drobosupport hjälper till är ju det minsta man kan begära...
Men jag tappade humöret när Drobo dashboard tappade allt sitt textinnehåll och supporten gav mej en lång lista på åtgärder att kasta diverse filer i en viss ordning och sedan starta om och installera om in en viss ordning och efter det var allting som förut och supporten visste ingenting.
Den gången sköt jag mej inte, men det var nära.
Jag är alltid väldigt skeptisk mot support. Det är i bland i nivå med "är strömmen påslagen?". "Prova att boota om". "Installera om".
Jag orkar inte lyssna på dom längre.
Då föredrar jag forum som detta. Det är väl det forum är till för?
Finns det ingen simpel filläsar app för iPad?!!
Så nu är frågan. Ska jag gå och skjuta mej eller vad ska jag göra?
Nä, du ska kika på Goodreader, goodiware.com :: products :: GoodReader , och undersöka om den funkar till det du vill.
Vad jag vet är att den läser från ex. Dropbox, FTP, www mm:
"sync with iDisk, Dropbox, SugarSync and any WebDAV, FTP or SFTP server"
Gör ett försök, vettja!
Nästa gång du köper en NAS kan jag rekommendera att skippa Drobo och skaffa en Synology eller en ReadyNAS.
Lite dyrare men så värt pengarna.
Jo, min kompis har en ReadyNAS. (Netgear va?)
Och den kommer vi ju åt allihopa över nätet som har fått lösenord.
Den är säkert snabbare också.
Jag tycker det känns som att Drobons teknik med filnivå i stället för blocknivå - för att man ska kunna blanda olika storlekar - försämrar hastigheten.
Jo, var i kontakt med dom när jag köpte min Drobo 2 eller vad den kallas (FW800) 2008... svaren från supporten var som "goddag yxskaft"
Har ännu inte krånglat peppar peppar...
Skumt att FS:en som ju har erhernet inte har inbyggt stöd för div protokoll... en billig NAS har ju en massa sätt att komma åt den på, för annars gillar jag ju enkelheten med att utöka den varefter större hårdiskar blir tillgängliga och säkerheten mot kraschar...
Jag också.
Är ReadyNAS verkligen dyrare? Min polare som har en sån tyckte ju att Drobo var jättedyr!
Nu har jag hämtat en massa Droboapps. Det är mappar. Hur installerar man dom? Jag har bara lagt dom i foldern Droboapps på Drobon. Räcker det?
Det är verkligen inte användarvänligt!
index.html sidorna säger ingenting!
index.php kan inte läsas av vare sig Safari eller Pages eller Dreamweaver, vilket gjorde mej mycket förvånad!!
Nä, visst är jag besviken över att Drobo-FS verkar vara en produkt som vänder sig till webtekniker och inte till vanligt folk!
Förresten, ingår inte Apache i Lion?!
Innan Lion svarade alltid Macen "Apache är installerat på denna maskin!" när man gick in på port 80 eller 8080 (?)
Nu blir det i stället "Not Found"....
Du glider iväg på fler och fler sidospår, som har allt mindre med trådens ämne att göra.
Håll dig till trådens ämne. Om du har frågor inom andra ämnesområden - ställ dem på rätt ställe.
/Mod
Du glider iväg på fler och fler sidospår, som har allt mindre med trådens ämne att göra.
Håll dig till trådens ämne. Om du har frågor inom andra ämnesområden - ställ dem på rätt ställe.
/Mod
Men snälla Jesper Mod.
Det var ju du som ändrade på min rubrik!
Hade den fått vara i fred hade den varit relevant eftersom det handlade om kommunikation mellan Drobo-FS och iPad.
Jag vet väl själv vad jag vill prata om!
Ja, det får man ju hoppas.
Men man ska inte blanda flera helt olika frågeställningar i samma tråd. Speciellt inte när frågorna hör hemma i olika forumdelar. Var sak på sin plats. Och dessutom så kan det lätt bli lite rörigt när folk ska svara på flera helt olika saker i samma tråd.
Nu ligger den här tråden i "iTunes appar", och handlar om att hitta filläsar-app till iPad, och då håller vi oss till det.
Om du vill diskutera annat, så gör du det på den plats som är mest lämplig för just den frågan.
/Mod
Manualen till bl.a. Drobo FS: Drobo Online User Guide
Läs den...
Sedan... http://support.drobo.com/ci/fattach/get/25295/1286306491/redirect/1
Testat Personal Cloud ?
För övrigt tycker jag Drobosupporten håller hög klass. Har haft diverse Drobos i många år och har alltid fått snabb hjälp när det behövts.
Jag får väl ge dom en omgång till då. Dom svarar visserligen snabbt, men svaren har inte hjälpt!
Min Drobodashboard har inget textinnehåll, och jag har gjort som dom har sagt...
Tack Micke F.
Goodreader visade ju sig vara ett sätt att utnyttja lagringsutrymmet i iCloud eftersom den kan ladda upp saker dit!
Men är det då inte obegripligt varför Apple själva inte erbjuder en sådan lösning i sitt eget operativsystem?!!
Nu ska jag se om jag kan få kontakt med Dropbox.
Det behövs ju i o f s inte eftersom dom har en egen app för det som är utmärkt.
Apple framstår som lite slöa på den här punkten.
Man undrar varför dom erbjuder extra lagringsutrymme ö h t men inget sätt att utnyttja det?!!
Kanske detta hjälper: http://www.99.se/iphone/292330-ansluta-till-tradlos-harddisk.html#post2045692
Tack, men nej.
Det där handlade mest om hemmadelning, men jag pratar om kommunikation över internet.