Jag gillar inte SVT's filosofi. De väljer lösningar som kräver att man har ständig koppling till nätet. Ibland skulle jag vilja ladda ner ett program och se det på flyget, tåget eller bussen där det inte finns internet eller för lågt prestanda…
Podcast är en lösning som fungerar utmärkt.
Jag mailade till SVT om varför de tog bort podcast och de svarade "Det är inte hållbart, både sett till förvaltning och ekonomiskt, att vidareutveckla och lösa rättigheter för dessa tjänster parallellt så vårt val är fokus på ytterligare anpassning och funktionsutveckling av mobil.svt.se."
Är inte poängen med mobil.svt.se att kunna se SVT's program på mobila produkter utan att behöva ha internetuppkoppling? De faller ju på eget grepp!
Dessutom verkar många ha problem med att se SVT från utlandet, så att man måste ha VPN.
OM SVT har rättighetsproblem så är det lika illa med den lösning de har nu för lösningen har inget skydd mot kopiering.
SVT kunde ha kvar apparna och att man strömmar eller laddar ner programmen (beroende på om man vill ha strömmad eller sparad) i krypterad form som spelas fint upp i SVT appen.
Dessutom blir det ju inget merarbete: bara att spara skripter och köra i batch mode, så får man flera anpassade varianter av filmer med minimalt arbete.