Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT väljer bort appar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SVT väljer att satsa på webben istället för en app till varje enskild plattform.

SVT skippar apparna - Mobil.se

Jag tycker det är intressant, i och med att Steve Jobs aldrig var intresserad av appar, han ville ju först att alla appar skulle byggas med HTML5.

Personligen är jag så trött på att behöva ha en massa olika appar, jag föredrar att hellre ha en favorit till en webbsida som är mobilanpassad.

Helt rätt tycker jag. Använder ju SVT Plays hemsida på iPad idag och det fungerar helt tillfredsställande.

• Avstängd
  • 2011-12-16 10:57
Ursprungligen av Capeman:

Helt rätt tycker jag. Använder ju SVT Plays hemsida på iPad idag och det fungerar helt tillfredsställande.

Håller i princip med, men i natt då jag skulle titta på "Dag" och hittade den inte på appen utan följde svt:s förslag om att använda webben så fick jag att serien inte stödde den här typen av dator (iPad) ???

Ursprungligen av LaHe:

Håller i princip med, men i natt då jag skulle titta på "Dag" och hittade den inte på appen utan följde svt:s förslag om att använda webben så fick jag att serien inte stödde den här typen av dator (iPad) ???

Jag har också fått det en gång. Misstänker att i åtminstone mitt fall var avsnittet väldigt färskt. Konverteringen till HTML5 (eller hur det där nu fungerar) var kanske inte klar...

Jag har också fått det en gång. Misstänker att i åtminstone mitt fall var avsnittet väldigt färskt. Konverteringen till HTML5 (eller hur det där nu fungerar) var kanske inte klar...

Jag har mailat dom om just det en gång, och det är precis så.

För mej har det hänt ganska många gånger faktiskt. Det är segt att man aldrig vet att det kommer att funka och därför väljer jag tyvärr oftast laptopen ändå..

Själv så tycker jag det är bra att fler börjar använda HTML5 på sina sajter. Sedan tycker jag det är smidigt man kan ha program för saker och ting. Tex. på datorn så använder mail så slipper man logga in på nätet för att läsa mailen. Visst kan man skapa genväg till sajten på hemskärmen på iPhone och iPad.

Jag gillar inte SVT's filosofi. De väljer lösningar som kräver att man har ständig koppling till nätet. Ibland skulle jag vilja ladda ner ett program och se det på flyget, tåget eller bussen där det inte finns internet eller för lågt prestanda…

Podcast är en lösning som fungerar utmärkt.

Jag mailade till SVT om varför de tog bort podcast och de svarade "Det är inte hållbart, både sett till förvaltning och ekonomiskt, att vidareutveckla och lösa rättigheter för dessa tjänster parallellt så vårt val är fokus på ytterligare anpassning och funktionsutveckling av mobil.svt.se."

Är inte poängen med mobil.svt.se att kunna se SVT's program på mobila produkter utan att behöva ha internetuppkoppling? De faller ju på eget grepp!

Dessutom verkar många ha problem med att se SVT från utlandet, så att man måste ha VPN.

OM SVT har rättighetsproblem så är det lika illa med den lösning de har nu för lösningen har inget skydd mot kopiering.

SVT kunde ha kvar apparna och att man strömmar eller laddar ner programmen (beroende på om man vill ha strömmad eller sparad) i krypterad form som spelas fint upp i SVT appen.

Dessutom blir det ju inget merarbete: bara att spara skripter och köra i batch mode, så får man flera anpassade varianter av filmer med minimalt arbete.

Ursprungligen av The Real Viking:

Är inte poängen med mobil.svt.se att kunna se SVT's program på mobila produkter utan att behöva ha internetuppkoppling? De faller ju på eget grepp!

.

Nja, jag är tveksam till att SvT har sett detta som poängen med SvT Play.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, jag är tveksam till att SvT har sett detta som poängen med SvT Play.

I såfall borde de ta bort ordet mobilt och ersätta det med webb. Då blir det tydligt.

• Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-11 21:58

Håller med om att det blivit alldeles för mkt fokus på att allt ska finnas som app. De flesta appar hade gjort sig lika bra som en mobil-/surfplatteanpassad hemsida. Att växla mellan tabbar i en browser är mkt snabbare och bekvämare än att växla med multitasking. Därmed inte sagt att det finns appar som aldrig skulle gjorts rättvisa som hemsida. SVT gör ändå helt rätt i mina ögon.

Det finns dock ett problem. Video som streamas över AirPlay från Safari stoppas om du byter program/tab. Det sker inte i SVTs app. Är detta något som enbart kan lösas genom en app?

1
Bevaka tråden