Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borttagna funktioner i iOS5?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iOS5 har många nya funktioner men varför ta bort de som fortfarande var praktiska från iOS4?

Jag känt på iOS5 med iPhone 4S och märkte snabbt två saker jag skulle sakna.

Kalender - ingen "andra påminnelse"
När man aktiverar en påminnelse får man i iOS4 möjligheten att aktivera en andra påminnelse. Jättepraktiskt när man vill t.ex. bli påmind, inte bara på samma dag, utan även kanske dagen innan.

3G nätet kan ej avaktiveras
För att spara ström är det jättepraktiskt att kunna stänga av 3G nätet. Men hur fungerar det i iOS5? Finns det en smart sparläge när man inte använder 3G? Att ha mobilen i vänteläge och bara tar emot notiser/mail m.m behövs ingen 3G enligt mig. Endast när man ska surfa.

Fyll gärna på mer om ni vet av er några. Jag kanske kommer stöta på flera ju mer tid jag har möjligheten att använda 4S

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-06 20:45

Den andra påminnelsen är inte borttagen.

Kvar är att 3G nätet inte kan avaktiveras, det finns en lång tråd om det redan.
http://www.99.se/iphone/290762-iphone-4s-gar-att-stanga-3g-manuellt.html

Tråden flyttad till rätt forumdel.

/Mod

Jag har kvar både ock efter uppdateringen

Ok det va intressant och tack för 3G länken.

Den kalenderfunktionen jag har provat var på en 4S iOS 5.01.
Där kan jag verkligen inte se någon andra påminnelse. För er som säger att det finns, har ni 4S och iOS 5.01?
Var ska den andra påminnelsen isåfall dyka upp? På min 3GS iOS 4.3 dyker den anda påminnelsen direkt under när man aktiverar den första påminnelsen.

/Tack

Att stänga av 3G-nätet har inget med iOS 5 att göra, utan iPhone 4S.

Det står nog i länken Mija klistrade in.

Inga tillfredställande svar än angående den andra påminnelsen i kalendern...
Någon med 4S som har den möjligheten?
Kanske finns den möjligheten kvar när man uppdaterar till ios5, men inte med 4s tex som har iOS5 förinstallerad.

En ny fråga

Ingen iPhoneetikett som val på telefonnummer i kontakter
På ios4 kan man välja både mobil och iphone som etikett på mobilnummer i kontaktlistan (när man skapar eller ändrar). Praktiskt om kontaktpersonen har två mobiler varav ena numret är till en iphone t.ex.
På ios4 kan man t.o.m anpassa en egen etikett.

På ios5 ser jag ingen iPhone i etikettlistan att välja och man kan ej skapa en egen etikett. Man kan inte ens välja två utav samma etikett, tex går ej att ha två mobilnummer med samma mobiletikett

Detta var verkligen svårt att söka efter information på nätet, så hur är det för er?

Ursprungligen av Siddan:

En ny fråga

På ios4 kan man välja både mobil och iphone som etikett på mobilnummer i kontaktlistan (när man skapar eller ändrar). Praktiskt om kontaktpersonen har två mobiler varav ena numret är till en iphone t.ex.

På ios5 ser jag ingen iPhone i etikettlistan att välja och man kan ej skapa en egen etikett. Man kan inte ens välja två utav samma etikett, tex går ej att ha två mobilnummer med samma mobiletikett

Detta var verkligen svårt att söka efter information på nätet, så hur är det för er?

Knackar du rätt i adressboken? Först på "ändra" (efter att du valt en kontakt) sen på etiketten, inte numret. Då kan du välja flera olika etiketter eller ändra befintliga.

Har inga val för att välja iPhone istället för mobil. Kör 5.1 på alla enheter så kan inte se hur det ser ut på en med 4.x.

Jag kan välja både mobil och iPhone som etikett utan problem. Har iOS 5.0.1 på en 4S.

Läser man på nätet så verkar vissa ha iPhone som etikett och andra inte, lite skumt.

Kan de ha att göra med hur man haft det synkat? Jag har ju läst in mina till MobileMe en gång i tiden från Adressboken.

Ursprungligen av pmarriott:

Kan de ha att göra med hur man haft det synkat? Jag har ju läst in mina till MobileMe en gång i tiden från Adressboken.

Så är det säkert.

Och för att fylla på akerstroms kommentar, det är inga problem att ha två identiska etiketter med olika innehåll för samma kontakt... Provade nyss med att skapa två iphoneetiketter

• Medlem
  • Gävle
  • 2011-12-26 13:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Och för att fylla på akerstroms kommentar, det är inga problem att ha två identiska etiketter med olika innehåll för samma kontakt... Provade nyss med att skapa två iphoneetiketter

Så länge man inte försöker synka den mot en extern källa efteråt som tex Google. Det kan bli lustiga resultat det.

Ursprungligen av Creops:

Så länge man inte försöker synka den mot en extern källa efteråt som tex Google. Det kan bli lustiga resultat det.

Jo, jag har fått Siri att säga saker som: Calling [namn] on X-dollarsign-x-mobile-x-dollarsign-phone.

Jag kan välja både mobil och iPhone som etikett utan problem. Har iOS 5.0.1 på en 4S.

Intressant. Vore mer intressant om det finns fler?
Jag har provat 3st iPhone 4s iOS 5, alla liknande utan någon iPhone etikett eller kunna namnge en egen ny etikett.

Inga kontaktlistor har blivit synkade. Kontakter fylldes i manuellt.

Ursprungligen av akerstrom:

Knackar du rätt i adressboken? Först på "ändra" (efter att du valt en kontakt) sen på etiketten, inte numret. Då kan du välja flera olika etiketter eller ändra befintliga.

Tack, men jag vet hur man väljer etikett
Vilken modell och version på iOS har du, eftersom det ser ut att vara ok för dig?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det kan jag också i iOS 4 på en iPhone 3GS, men inte på iPhone 4S. Ingen kontakt kan ha två av samma mobil etikett, finns inte ens att välja andra gången

Två utav 3 fågor är fortfarande aktuella

När man aktiverar en påminnelse får man i iOS4 möjligheten att aktivera en andra påminnelse. Jättepraktiskt när man vill t.ex. bli påmind, inte bara på samma dag, utan även kanske dagen innan.

På ios5 ser jag ingen iPhone i etikettlistan att välja och man kan ej skapa en egen etikett. Man kan inte ens välja två utav samma etikett, tex går ej att ha två mobilnummer med samma "mobil" etikett

Angående möjligheten att stänga av 3G verkar det finnas nu i beta versionen
iOS 5.1 Beta 3 – Brings Back Ability to Turn Off 3G

Ursprungligen av Siddan:

Fungerar hos mig. iPhone4S, senaste uppdatering.

På ios5 ser jag ingen iPhone i etikettlistan att välja och man kan ej skapa en egen etikett. Man kan inte ens välja två utav samma etikett, tex går ej att ha två mobilnummer med samma "mobil" etikett

Fungerar hos mig. iPhone4S, senaste uppdatering.

Angående möjligheten att stänga av 3G verkar det finnas nu i beta versionen
iOS 5.1 Beta 3 – Brings Back Ability to Turn Off 3G

La in svar ovan. Funkar båda två hos mig "tyvärr".

Jag har en 4s och har fortfarande inga problem på dubblerade etiketter. Läge för en ominstallation?

Ok, då ska jag försöka göra en ominstallation på den ena.
Några vägledningar vad jag skall inte skall göra?

Första gången initierades mobilen utan någon dator med hjälp av iCloud.
Så nu tänker jag inte alls blanda in iCloud och använda datorn istället för starta upp den.
Antar det bara finns dessa två olika alternativ....

Ok

Efter en egen utförd experiment kan jag nu bekräfta att användarna pmarriott och Creops var på rätt spår- Synkroniseringen påverkar telefonetiketterna.

Det är syncning via Microsoft Exchange som gav upphov till mina "bugganmärkningar" med både telefonetiketter och kalenderns andra påminnelse.
Syncar man kalendern via Gmail så åtgärdar det kalenderns andra påminnelse, dock finns det inget val att synca kontakter.

Problemet med telefonetiketterna och syncning av kontakter via Exchange - Gmail konto har tydligen varit ett problem sedan iPhone först kunde synkronisera kontakter, ca 2009.

IOS 5 är härmed rentvådd från mina bugganmärkningar.

Användning - Samtalstid

Nu har det dykt upp en ny frågeställning. Tänkte först starta en ny tråd men provar först denna då det känns som en fortsättning.
Var kan man se samtalstid för aktuell period?

På iOS 4.x finns denna statistik under Inställningar > Användning. Jag kan inte se något liknande på iOS 5.0.1

Det är skitsvårt att söka på detta då man bara får fakta om hur många timmars samtalstid batteriet håller etc.

Ursprungligen av Siddan:

Användning - Samtalstid

Nu har det dykt upp en ny frågeställning. Tänkte först starta en ny tråd men provar först denna då det känns som en fortsättning.
Var kan man se samtalstid för aktuell period?

På iOS 4.x finns denna statistik under Inställningar > Användning. Jag kan inte se något liknande på iOS 5.0.1

Det är skitsvårt att söka på detta då man bara får fakta om hur många timmars samtalstid batteriet håller etc.

Menar du Settings - General - Usage - Cellular usage?

Ursprungligen av Capeman:

Menar du Settings - General - Usage - Cellular usage?

Eller om man kör svenskt system:
Inställningar --> Allmänt --> Användning --> Mobilnätsanvändning

Ursprungligen av Siddan:

[...kan inte se något liknande på iOS 5.0.1...

Nyfiken fråga: Varför kör du 5.0.1, och inte 5.1?

Hehe , jag kan nästen svära på att när jag sist kollade på mobildata såg jag bara användningen i nedladdad datamängd. Jag måste ha upplevt en synvilla O:-)
Det visas två olika samtalstider och vill gärna ha det bekräftat om det första visar alla utgående samtalstid och det andra för all samtalstid, både utgående och inkommande?

Varför inte uppdaterat till 5.1. Jag antar det inte finns något jailbreak än. Det är väl den största anledningen

1
Bevaka tråden