- kenjon
- Medlem ●
- Karlskoga
Som jag skrev tidigare i tråden. När jag vart utomlands och stängt av datatrafik så har jag inte fått svar på mina sms alls förens jag kom till ett wifi. Och då har personen svarat på mitt sms= mitt telenummer.
Som jag skrev tidigare i tråden. När jag vart utomlands och stängt av datatrafik så har jag inte fått svar på mina sms alls förens jag kom till ett wifi. Och då har personen svarat på mitt sms= mitt telenummer.
Det är roaming du skall se till är inaktiverat.
Datatrafik används av mms och som vi vet kommer mycket sms som mms när iphone buggar.
Det är roaming du skall se till är inaktiverat.
Datatrafik används av mms och som vi vet kommer mycket sms som mms när iphone buggar.
Jag skrev fel. Självklart är det data-roaming jag slår av när jag är utomlands.
men oavsett om man slår av datatrafiken eller dataroamingen så blir konsekvenserna samma utomlands. Ingen datatrafik och inga MMS. SMS borde iofs fungera men det kanske är som iller skrev - att en del SMS skickas som MMS för iPhone. Fick faktiskt ett SMS som MMS så sent som häromdagen från min son.
Jag har 2 Iphone en 3gs och en 4a med samma apple id. Jag kan skicka iMessage till andra med iPhone från min 4a och 3a men inte skicka från 4 an till min 3gs men omvänt går det skicka från 3an till 4an.
mvh/nierw
Förlåt men jag förstår inte riktigt, om jag stänger av dataroaming, mobildata och 3G nu när jag ska utomlands och om någon skulle skicka ett meddelande till mig som annars skulle bli ett Message blir det ett sms? Jag vill få reda på hur det ligger till så man inte kommande faktura blir väldigt tråkig att betala.
Ja, det blir ett sms om du inte har någon datauppkoppling.
Fast det har jag vart med om att det inte händer. I italien tex så fick jag 24 h gamla medelanden som skickats som iMessage när jag kom åt WiFi.
Fast det har jag vart med om att det inte händer. I italien tex så fick jag 24 h gamla medelanden som skickats som iMessage när jag kom åt WiFi.
Ja, det verkar inte som Apple tänkt igenom iMessage 100%, precis som iMessage som går iväg till fel telefon som man läst om (användare bytt telefon).
men det blirnog bättre vartefter.
Ja, eller så är man inte intresserad av att skicka SMS alls? Är det inte så det funkar? Meddelanden skickas bara till någon som de alls har iMessage. Så tolkar jag det.
Så ligger det säkert till. Om man då som skickare inte har uppkoppling kan man inte skicka alls.
Korkat att stänga av dock, eller så förutsätter man som skickare att alla alltid har uppkoppling.
När jag skickar ett iMessage från min nya ipad så har jag en katt som symbol. Hur byter jag denna? ( Hatar katter, älskar hundar) Dett har jag inte på tex min laptop.
Kan man på något sätt lösenordskydda så ingen kan öppna imessage på datorn? Folk älskar ju en "facerape" så imessage ligger illa till tycker jag.
När jag skickar ett iMessage från min nya ipad så har jag en katt som symbol. Hur byter jag denna? ( Hatar katter, älskar hundar) Dett har jag inte på tex min laptop.
Kan man på något sätt lösenordskydda så ingen kan öppna imessage på datorn? Folk älskar ju en "facerape" så imessage ligger illa till tycker jag.
Använda lösenord på datorn kan vara en idé. Alt att ta bort appen.
Jag vet inte om det här har tagits upp men så här är det:
Idag fick jag numret till en person ( hantverkare). Pratade med han och vi bestämde en tid som jag skulle bekräfta via sms. Jag skriver ett meddelande till han och skickar. Då skickas det med blå bakgrund ( imessage?) och efter en stund står det:Levererat.
Jag trodde man behövde en mailadress för att kunna använda imessage?
Det enda jag bryr mig om är om han fått meddelandet, känns lite jobbigt att ringa upp och fråga. Vad tror ni? ( han har inte svarat så klart)
iOS känner av om mottagaren har en iPhone med iMessage aktiverat. Då kan man skicka iMessage istället för SMS till telefonnummret. Du ser själv i inställningarna vilka kanaler du valt att ställa in iMessage på, telenr eller mailadress (eller båda).
Tack för två snabba svar! Återgå..
På Engagdet's liveblog för WWDC, så skrev dom följande:
"You can provide a phone number and Apple ID, so you can answer that call on your iPad or even your Mac! Same goes for iMessages."
Kan det vara det jag tror?
Har kollat på keynoten nu, och man kommer kunna koppla ihop sitt telefonnummer till iCloud, äntligen.