Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mer FTP server - netinfo hjälp !

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 10:58

Hej!

Nu har jag verkligen många trådar igång samtidigt om att använda sig av den inbyggda FTP-servern (eller byta ut denna mot typ pureftpd).

Vad jag behöver hjälp med just nu är hur jag skapar nya användare till FTPn och hur dessa ska dela på samma mapp.

Jag vill helst inte se en ny mapp under
/Users för varje ny ftp-användare.

Jag tänkte att jag kanske skulle skapa en mapp som hette /Users/ftp där alla filer till ftp'n låg.

Hur skapar jag nya användare som använder sig av /Users/ftp och som inte skapar en ny mapp i /Users med sitt användarnamn ??

Jag vill kunna se vem som laddat upp vad så att alla delar på samma konto är helt uteslutet.

• Oregistrerad
  • 2003-06-24 11:40

Har du klickat i "None" på hemmamapp i Workgroup Manager. Det går alldeles utmärkt att göra det du vill med den inbyggda ftp-servern. Pilla lite med "Ftp settings" så förstår du säkert hur det fungerar.
Det är däremot rekommenderat att ha en hemmamapp även för ftp-användare. Lägg dessa någon annan stans än i "Users" så slipper du att kludda ner de mappen.
Kör även "createhomedir -a" för att aktivera alla hemmamappar innan ftp-klinterna kopplar in sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 11:46

wow!

Kan inte du prettyplease förklara mer ingående?

Jag har aldrig hört talas om "Workgroup manager"... var pillar man på sina "FTP settings?"

Det vore ju ganska smidigt förstås om jag kunde ha typ /Users/ftp/accounts samt /Users/ftp/files eller dylikt.

En liten tutorial vore på sin plats

Ursäkta om jag inte provar mig fram lite mer just nu men jag kollar på WWDC.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-06-25 11:40

Om du väljer att gå över till Pure-FTPd så har du möjlighet att tillverka virituella användare som existerar lokalt inne i Pure-FTPd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 12:14

Okej
hittade fakta om virtual users och det verkar ju vara EXAKT vad jag söker.

Vad jag undrar nu är hur jag lägger till gruppen "ftpgroup" och en användare som tillhör denna grupp.
Jag har aldrig använt netinfo och skulle behöva hjälp.

Provade

groupadd ftpgroup
useradd -g ftpgroup -d /dev/null -s /etc ftpuser

men det gick åt skogen
groupadd: command not found

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Okej
hittade fakta om virtual users och det verkar ju vara EXAKT vad jag söker.

Vad jag undrar nu är hur jag lägger till gruppen "ftpgroup" och en användare som tillhör denna grupp.
Jag har aldrig använt netinfo och skulle behöva hjälp.

Provade

groupadd ftpgroup
useradd -g ftpgroup -d /dev/null -s /etc ftpuser

men det gick åt skogen
groupadd: command not found

Useradd och groupadd finns inte under OS X, men det finns skript som ger samma funktionalitet. Hinner inte leta rätt på något själv just nu, men jag har skrivit något inlägg om det tidigare. Sök på "adduser" i det här forumet så borde du kunna hitta något...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Har du klickat i "None" på hemmamapp i Workgroup Manager. Det går alldeles utmärkt att göra det du vill med den inbyggda ftp-servern. Pilla lite med "Ftp settings" så förstår du säkert hur det fungerar.
Det är däremot rekommenderat att ha en hemmamapp även för ftp-användare. Lägg dessa någon annan stans än i "Users" så slipper du att kludda ner de mappen.
Kör även "createhomedir -a" för att aktivera alla hemmamappar innan ftp-klinterna kopplar in sig.

Hrm... Ivar kör nog inte OS X Server. Annars skulle han väl inte ha postat i det här forumet?:p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 15:14

Nä alltså jag förstår inte riktigt hur jag ska använda det

Ska jag kopiera in allt i en fil och sen skriva ./<filen> ? och då kommer den köra en query där den frågar om vad för grupp jag vill skapa?

Borde det inte vara superlätt att lägga till en ny grupp och sen en användare till det?

Typ med Netinfo ?

Kör ej OSX server

1
Bevaka tråden