Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fototips - med exempel

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-19 17:55

Jag har lärt mig att använda tumregeln "Loony-11" för månfotografering. Det är alltså det samma grundprincip som Sunny-16, men med bländartalet 11 istället. Alltså: Hitta en slutartid som motsvarar ISO-talet och ställ bländaren på 11. Om du har kameran inställd på 200 ISO, ställ då in slutaren på 250 (som är närmast 200) och bländaren på 11.

Som alltid med tumregler går det ju alltid att justera, men det är en bra och lätt ihågkommen utgångspunkt när man ger sig ut för att fånga månen.

Ursprungligen av jahve:

Jag har lärt mig att använda tumregeln "Loony-11" för månfotografering. Det är alltså det samma grundprincip som Sunny-16, men med bländartalet 11 istället. Alltså: Hitta en slutartid som motsvarar ISO-talet och ställ bländaren på 11. Om du har kameran inställd på 200 ISO, ställ då in slutaren på 250 (som är närmast 200) och bländaren på 11.

Som alltid med tumregler går det ju alltid att justera, men det är en bra och lätt ihågkommen utgångspunkt när man ger sig ut för att fånga månen.

Precis, detta indikerar lite att månen är ljusare än vad man tror. Smart fras, har inte hört den ,bara sunny 16. Tack!

Ungefär ca 300 meter ifrån där jag och min sambo bor!

Ett riktigt ruskigt ställe, tror det är något gammalt skyddsrum som ligger inne i ett berg.. Finns säkert 5 ingångar men alla är igenbommade!
Blev nöjd med HDR resultatet, bröt ut 5 exponeringar av en NEF fil och fick fram det här
Kommer aldrig mer fota i bara jpeg utan nu blir det NEF också..

Trevlig fortsättning!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-01 19:03
Ursprungligen av Engalunda:

Ungefär ca 300 meter ifrån där jag och min sambo bor!

[ATTACH="CONFIG"]31551[/ATTACH]

Ett riktigt ruskigt ställe, tror det är något gammalt skyddsrum som ligger inne i ett berg.. Finns säkert 5 ingångar men alla är igenbommade!
Blev nöjd med HDR resultatet, bröt ut 5 exponeringar av en NEF fil och fick fram det här
Kommer aldrig mer fota i bara jpeg utan nu blir det NEF också..

Trevlig fortsättning!

Mm, om ditt inlägg ska passa tråden, så får du nog berätta/beskriva mer... Just nu har du bara fått med "...med exempel"

Ursprungligen av Reisan:

Mm, om ditt inlägg ska passa tråden, så får du nog berätta/beskriva mer... Just nu har du bara fått med "...med exempel"

hehe jaaa... Tanken med det här inlägget var att det inte är för sent att göra HDR bilder om man har fotat i RAW/NEF!:) I capture NX 2 kan man smidigt bryta ut 5 olika exponeringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-01 19:26
Ursprungligen av Engalunda:

hehe jaaa... Tanken med det här inlägget var att det inte är för sent att göra HDR bilder om man har fotat i RAW/NEF!:) I capture NX 2 kan man smidigt bryta ut 5 olika exponeringar.

Ok, så du menar att du redigerade och fick ut 2 st underexponerade versioner, 1 st normal exponerad version och ytterligare 2 st överexponerade versioner från en RAW-fil? Där du sedan lade ihop de fem olika versionerna till en HDR-bild? Och att din poäng är att man kan skapa s k "fusk-HDR bilder" av en RAW-fil istället för att fotografera fem RAW-versioner? Eller var det att det är smidigare att fotografera i RAW om man vill ha större redigeringsmöjligheter?

Jag trodde tipset var "om du ska fotografera i Mordor behövs HDR för att fånga alla nyanser av svart". Måste säga att jag tycker att det är en oerhört bra HDR-bild, som ser naturlig ut. De tenderar annars ofta, tycker jag, att se ut som renderade scener från något dataspel. Skulle gärna vilja veta vilken exponeringsoffset som användes för de fem exponeringarna.

Mitt eget tips: om du ska fotografera med manuell optik i minusgrader och försöker fokusera genom en gammaldags optisk sökare så andas ut genom mungipan så att utandningen leds bort från sökaren, annars immar den igen illa kvickt och det blir inte mycket med fokuseringen. Fast de kanske bara gäller den som i likhet med mig plockat bort ögonmusslan för att spara ett par millimetrar...

I och med att jag är nybörjare på området så trodde jag aldrig man använde sig av flera raw/nef i en HDR bild utan flera jpeg´s..
Men det du säger, precis så menar jag, en "fusk-hdr"
Då har jag än så länge fusk-hdr:at!

Skiljer det sig mycket om använder sig av 5 raw filer istället för 5 jpeg? Förutom att storleken blir ofantligt mycket större kan jag tänka mig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-01 19:40
Ursprungligen av Engalunda:

I och med att jag är nybörjare på området så trodde jag aldrig man använde sig av flera raw/nef i en HDR bild utan flera jpeg´s..
Men det du säger, precis så menar jag, en "fusk-hdr"
Då har jag än så länge fusk-hdr:at!

Skiljer det sig mycket om använder sig av 5 raw filer istället för 5 jpeg? Förutom att storleken blir ofantligt mycket större kan jag tänka mig!

Ok, då beskrev jag det ytterligare åt dig. Helt ärligt så vet jag inte hur stor skillnad det blir i slutresultatet om man fuskar med en råfil eller fotograferar alla variationer av under-normal-överexponerad bild, som man sedan slår ihop. Jag har själv bara fuskat tidigare. Du får pröva nästa gång att fotografera fem individuella råfiler.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-03 09:18
Ursprungligen av Reisan:

Ok, då beskrev jag det ytterligare åt dig. Helt ärligt så vet jag inte hur stor skillnad det blir i slutresultatet om man fuskar med en råfil eller fotograferar alla variationer av under-normal-överexponerad bild, som man sedan slår ihop. Jag har själv bara fuskat tidigare. Du får pröva nästa gång att fotografera fem individuella råfiler.

Den stora fördelen med RAW du har här, är ju att du kan ju justera exponering ytterligare i efterhand(på ett sätt som inte går för icke RAW bilder) för att uppnå ett resultat som du inte riktigt kan med JPEG. Du kan ju därför ta 3, 5 bilder och sedan i efterhand se hur dom ser ut, justera exponeringen på någon eller några bilder för att därmed få större kontrast och skillnad i den sammanslagna bilden. Det är väl där jag ser en stor fördel med att använda RAW iaf.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-08 17:54

"Headshots med studiokänsla"
Målet var att skapa porträtt med tajt komponering, ljussatt med jämn, konstgjord ljus och vit bakgrund i hemmamiljö.

Utrustning

2 x kamerablixt
2 x radiomottagare + 1 x sändare
2 x belysningsstativ
1 x paraply med vit insida + blixt/paraplyhållare
1 x softbox + blixt/softboxhållare + tilt-huvud
1 x reflexskärm med vit sida
1 x kamerastativ + kulledshuvud
1 x sandväska
Kamera + 100mm objektiv

Praktik

Ställde in kameran på manuellt fotograferingsläge, bländartal f/11, slutartid 1/250 sekund och ISO-tal 100. Bilderna sparades i kameran som råfiler (RAW-format).

Fäste kameran på ett kamerastativ med kulledshuvud. Stativet fungerade dels som avlastning och dels för stabilitet. Dessutom fick jag gå och justera stativ och blixtinställningar en hel del i början. Skönt att kameran då satt på stativet. Jag försökte att komponera varje bild så nära slutresultatet som möjligt, för att slippa sitta och beskära bilder i efter hand.

Ljussättningen som bestod av två kamerablixtar, ställde jag in på manuellt läge. Dessa avfyrades med hjälp av radiosändare/mottagare. Jag hade inledningsvis ställt in de värden jag ville använda via kamerainställningar, sedan justerar jag blixtstyrkan på varje enhet, tog en testbild och kollar exponeringen. Höjde och sänkte blixtstyrkan manuellt tills jag var nöjd. Sedan behövde jag sällan justera blixtstyrkan då motivet inte förflyttade sig så mycket i förhållande till ljussättningen.

Till kamerablixten som skulle ljussätta ansiktet använde jag en liten softbox, vars funktion är att göra blixtljuset mjukare. Denne vinklade jag 90 grader ut från belysningsstativet, dels för att kunna ljussätta rakt mot modellen och dels kunna placera kameran under softboxen. Med tilt-huvudet hade jag kunnat vinkla softboxen 90 grader ut från belysningsstativet, men jag använde i det här fallet tilt-huvudet för att komma ut en bit ifrån stativet.

Om jag monterat softboxen som vanligt, hade jag haft belysningsstativet i vägen och hade fått förflytta kameran lite i sidled och inte varit rakt framför modellen. Själva softboxen höjde jag så att nedre kant gick precis över modellens huvud och sedan vinklade jag den neråt, ca 45 grader. Jag lät modellen ha en reflexskärm i knäet som lutade mot en stol. Det var för att ljusa upp skuggan under hakan lite grann. Jag ville ha det ljusare, ser jag i efter hand. Det vill säga, reflexskärmen skulle ha varit lite mer vinklad så att mer ljus reflekterades underifrån, mot modellen.

Jag hade ingen vit vägg eller vit fondvägg, så jag valde att använda ett stort paraply med vit insida. Som jag lät den andre kamerablixten lysa upp. Just det här paraplyet hade en diameter som räckte precis för dessa kompositioner. Ska man ha med mer av modellen, så krävs det ett större paraply eller ännu bättre och mer traditionellt, en vit fondvägg som man lyser upp eller softbox-vägg som man ljussätter inifrån.

Fördel med en belyst vit fondvägg eller upplyst softbox-vägg, är att man inte behöver använda så kraftig blixtstyrka. Mitt sätt krävde full blixtstyrka och det får blixtljuset att "blöda över" runt detaljer hos motivet. Det vill säga, att ljuset sveper runt motivet och "dränker" detaljer. T ex de enstaka hårstråna försvinner i ljuset. Ska det vara riktigt petigt, så ska varje hårstrå vara väl exponerad.

Efterarbetet

Efterredigeringen var mindre tidskrävande eftersom exponeringen hade ställts in tidigare och komponeringen var nära slutresultatet. Väldigt lite retusch, där jag tog bort en hudskavank i ansiktet som inte tillförde något till hennes identitet. Samt liten justering av vitbalans. Då min kamera inte har så många megapixlar, så ville jag behålla så mycket som möjligt av bildinformationen från originalstorleken. Det vill säga, beskära så lite som möjligt.

Utmaningen

En rejäl utmaning i den här typen av bilder, är variation. Med en sådan enformig bakgrund/miljö, har man uppgiften att variera modellens utseende och ansiktsuttryck. Det tyckte vi båda var svårt. Men det blev många skratt mellan tagningarna samt när vi såg några av bilderna.

Riktigt snyggt gjort. Lite överstrålning ibland i håret, men annars kalas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-09 13:41
Ursprungligen av CyberPet:

Riktigt snyggt gjort. Lite överstrålning ibland i håret, men annars kalas.

Tackar! Ja det stråla över lite, som jag skrev i textmängden. Men jag blev nöjd då det är första gången jag testa den här typen av bilder. Och med de förutsättningar jag hade.

Ja det är helt enkelt jäkligt smart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-09 18:20
Ursprungligen av CyberPet:

Ja det är helt enkelt jäkligt smart.

Tyckte jag med. Jag är mest nöjd att jag kunde använda ett paraply ungefär som en softbox-vägg eller upplyst fondvägg. Ett större paraply, så har man ju en rätt så portabel vit bakgrund jämfört med en rulle fondpapper eller softbox-vägg.

Preciiiis!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-10 22:22

Jag ska vidareutveckla konceptet. Den här typen av bilder gillade jag verkligen. Med "glamour-ljussättning", enkel uppsättning/metod och så bra resultat för rätt lite arbete.

Det borde ju gå med en softbox för speedlights också, förresten, så att det inte finns risk att paraplypinnarna syns, eller något sånt om du vill sänka bakgrunden lite. Det finns så sjukt mycket roliga saker man kan göra med speedlights och lite fantasi!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-11 05:37
Ursprungligen av CyberPet:

Det borde ju gå med en softbox för speedlights också, förresten, så att det inte finns risk att paraplypinnarna syns, eller något sånt om du vill sänka bakgrunden lite. Det finns så sjukt mycket roliga saker man kan göra med speedlights och lite fantasi!

Ja, softbox vore bättre, men större modeller kostar en rejäl slant jämfört med ett paraply. Man behöver åtminstone 150cm i diameter. Angående paraplypinnarna så funderar jag på att antingen spraymåla pinnarna vita eller använda vit tejp för att dölja pinnarna. Alternativt kan man ju kanske ordna ett vitt tyg att kapsla in blixten i paraplyet, som de s k softbox-paraplyerna.

Bakgrunder; IKEAS svarta och vita rullgardin används här hemma på väggen. Bara rulla ner den man vill ha....
Enkelt, snabbt och billigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-11 11:09
Ursprungligen av Goflorp:

Bakgrunder; IKEAS svarta och vita rullgardin används här hemma på väggen. Bara rulla ner den man vill ha....
Enkelt, snabbt och billigt.

Det här är ett bra tips för en stationär lösning! Tack vännen!

Finns en vit tvättkrog (hopvikbar) på IKEA som man kan använda som fototält.... eller sofbox.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-11 23:32
Ursprungligen av CyberPet:

Finns en vit tvättkrog (hopvikbar) på IKEA som man kan använda som fototält.... eller sofbox.

Mm, är du inne på tillbehör att mjuka upp ljuset? Jag är inne på smidig lösning för upplyst bakgrund som är enkel att transportera och sätta upp på plats.

Köp ett par kvastskaft och gör en "banderoll" med en häftpistol, skaffa några m tältlina/pinnar etc.

Det är inte svårt göra ett "vindskydd"...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-12 15:05
Ursprungligen av Goflorp:

Köp ett par kvastskaft och gör en "banderoll" med en häftpistol, skaffa några m tältlina/pinnar etc.

Det är inte svårt göra ett "vindskydd"...

Mm, enkel kanske men inte praktisk. Om du läser hur jag löste det i huvudinlägget, i början av tråden, så har jag ett stativ med blixt och paraply. Förutom ljussättningsmöjligheten med den uppsättning, kan jag även använda den som upplyst bakgrund. Med andra ord, vill jag ha det så praktiskt och smidigt som möjligt. Och mångsidig om det går. Jag försöker och vidareutveckla den lösningen om det går.

Reisan, jag kom bara med fler fototips från IKEA. Sorry om du missförstod.

Ladda ner en gratis "ficklampa" från App store och du har en fint liten portabel softobx om du har en iPad. (Finns även SoftBox PRO, men den kostar pengar).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-13 22:53
Ursprungligen av CyberPet:

Reisan, jag kom bara med fler fototips från IKEA. Sorry om du missförstod.

Ingen fara, Cyberpet! Ja, jag missförstod och trodde du svara på mina inlägg.

Här kommer ett tips från en nybörjare! Jag köpte mig nyligen ett Sigma 105mm/2,8 Macro. Macro är helt nytt för mig men är redan i full gång!
Köpte mig en glas skiva på jobbet och även en röd kökslucka till underlägg!
Till detta köpte jag två spotlampor med LED som är riktbara..
200:- gick det på ungefär!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-01-14 14:11

Endast fantasin sätter gränserna för vad som är möjligt. Som tur är behövs inte alltid köpa dyra blixtar m.m. även om det så klart kan underlätta i vissa lägen.
Jag har gjort en liknande grej då jag plåtade olika grejer på vårt vardagsrumsbord som är ett vitt högglansigt bord och ger samma effekt som dina bilder ovan.
Bra tips i den här tråden för övrigt, ska ta en titt på IKEA´s rullgardiner i stället för att köpa rullpapper och slänga upp på ett par stativ som bakgrund.

Ursprungligen av Potah:

Bra tips i den här tråden för övrigt, ska ta en titt på IKEA´s rullgardiner i stället för att köpa rullpapper och slänga upp på ett par stativ som bakgrund.

Blev det någon rullgardin sen? Hur funkar den såifall?:)

Bevaka tråden