Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut USB-skrivare??

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-03 20:03

Jag kan börja med att säga att jag är rätt så newbie i OSX Server!;) Jag har delat ut en Epson Stylus 740 usb via rendezvouz i klientsystemet. Nu tänkte jagta och dela ut skrivaren från en dator som kör 10.2.6 Server. Anledningen är främst att man ska kunna printa från äldre system och inte bara 10.2, samt att det är mer praktiskt att ha skrivaren kopplad till den dator som redan står på för jämnan.

Jag har hittat igen USB-skrivaren i Print Center och valt den som ordinär skrivare. Sedan så är skrivardelning aktiverad i Fildelningsinställningarna i Systeminställningar (vet inte om det också behövs). Skrivardelning i Server Settings är också aktiverad och där så kan jag få upp usb-skrivaren rutan "Printmonitor". Jag kan dock inte välja edit där man ska kunna göra inställningar om på vilka sätt skrivaren skall delas ut.

Säkert finns det någon som vet råd!:rolleyes:

Klienten väljer lpr och skriver in serverns IP-adress.

• Medlem
  • 2003-06-03 23:24

Med Ipr menar du väl IP-utskrift i Print center? Har redan provat med det.:(

• Medlem
  • 2003-06-04 15:56

Är det verkligen ingen som vet vad jag gör fel??

• Medlem
  • 2003-06-04 17:14

OK, jag har kommit så långt att jag kan dela ut skrivaren så den kommer upp med rosa markering (Rendezvouz) på 10.2 maskinerna. Hur gör jag för att dela ut skrivaren med Appletalk eller på något sätt för att få det och funka med äldre maskiner?

Jag menar inte Ipr utan LPR, kan hända att det heter annat men det är ip...

Om du har servern så står det i manualen hur du gör.

Här kommer ett litet tips!

Because Printer Sharing is not part of Mac OS X Server, print service features enabled in Server Settings-such as quotas, putting jobs on hold, and setting job priority-do not apply to jobs received via Printer Sharing.

IMPORTANT: Do not enable Printer Sharing in the Sharing preference panel on your server if you want to enforce print quotas for the print queues you set up using Server Settings. Printer Sharing enables clients to use all shared printers and print queues without regard to quotas you may have specified.

• Medlem
  • 2003-06-04 17:36

Problemet är att man inte verkar kunna ställa in den här skrivaren. Edit knappen är oklickbar, vilket den inte ska vara. Hur ska man kunna dela ut den via Appletalk i såfall?

Alla skrivare du har angivit i servern är åtkomstbara via IP till servern. Vitsen med servern är att du skall kunna ställa in rättigheter på skrivarna och begränsa åtkomst direkt.
Ställ in skrivaren så att den fungerar från servern. Ställ sedan in printservern så att den delar ut skrivare.
Som det stod i mitt senaste meddelande så skall skrivaren BARA delas ut via printservern.
Klienterna ansluter sig från "Print Center" via IP Printing och anger serverns namn eller IP-adress.

• Medlem
  • 2003-06-05 00:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Alla skrivare du har angivit i servern är åtkomstbara via IP till servern. Vitsen med servern är att du skall kunna ställa in rättigheter på skrivarna och begränsa åtkomst direkt.
Ställ in skrivaren så att den fungerar från servern. Ställ sedan in printservern så att den delar ut skrivare.
Som det stod i mitt senaste meddelande så skall skrivaren BARA delas ut via printservern.
Klienterna ansluter sig från "Print Center" via IP Printing och anger serverns namn eller IP-adress.

En väldigt dum fråga som bevisar min okunnighet inom detta område...
Vad beror det på att jag inte kan ändra inställningarna (den nedtonade edit knappen i bilden)? Jag kan det om jag lägger till en skrivare i printcenter med bara ipnummer och som generic printer model. Då kan jag välja att dela skrivaren via Appletalk och få upp den på de övriga datorerna men förstås inte skriva ut. Alltså beror det på drivisarna till printern att jag inte kan editera utdelningen? I manualen hittar jag inget om att bläckstråleskrivare inte stöds. Var ändrar man rättigheter på skrivarna.

Ursäkta alla dumma frågor:rolleyes:

Om man någon gång har låst en inställning genom att trycka på det lilla hänglåset, brukar inställningsmöjligheterna bli gråtonade tills man öppnar hänglåset igen. Det är inget sånt i det här fallet?

Du anger skrivarrättigheterna för användare eller grupper i Workgroup Manager.
Du kan ställa in "inga" "alla köer" "per kö".

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-06 19:58

Nu vet jag inte specifikt för OSXServer, men i klienterna så fungerar det bara att dela ut USB-skrivare via rendezvous. Det innebär att du inte kan ansluta till den om du inte har ett operativsystem som stödjer rendezvous.

Jag har försökt att dela ut USB-skrivare från min OSX till OS9 och windowsmaskiner, och kommit fram till ovanstående. Skulle tro att det gäller även för OSXServer.

Lösningen skulle kunna vara att du köper en liten printerserver som du kopplar på paralellporten på skrivaren, ansluter den till nätverket och sen lägger till den i OSXS printserver. Då kommer du att få samma möjligheter till quotas och rättigheter som vilken nätverksskrivare som helst. Nackdelen är att du (förmodligen) måste använda Gimpprint på klienterna, vilket medför sämre färgstyrning, upplösningsinställningar, pappersformatinställningar osv än originaldrivaren från tillverkaren (så är det med Epsons skrivare iaf).

Om det är just utdelningen över nätverket och inte rättigheter som du är ute efter så räcker det iofs med en printserver. Den här använder jag, och den funkar bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 20:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Nu vet jag inte specifikt för OSXServer, men i klienterna så fungerar det bara att dela ut USB-skrivare via rendezvous. Det innebär att du inte kan ansluta till den om du inte har ett operativsystem som stödjer rendezvous.

Ursäkta att jag är off-topic och hakar på föregående osx-klient-inlägg, men jag undrar varför jag inte får usb-skrivardelning att fungera?

Skrivaren är en (löjligt billig) Epson C42 som är ansluten via USB till en mac med 10.2.5 (klient). Skrivardelning är påslagen och brandväggen öppnad för ändamålet, men jag kan ändå inte nå skrivaren från min andra dator (som kör 10.2.6) - skrivaren syns inte öht i den andra datorns utskriftscenter. Epsondrivisarna är installerade på båda datorerna.

Jag har sökt efter svar i Apples diskussionsforum, men det har tyvärr inte gjort mig klokare.

Någon som vet vad som är fel?

• Medlem
  • 2003-06-25 17:37

Inte heller jag är så haj på detta och har exakt samma problem som föregående inlägg d.v.s: Har en Epson 740 ansluten via USB direkt på en dator som kör 10.2.5. Har aktiverat skrivardelning i klientdatorn och det funkar att skriva ut från klientdatorn. Skrivaren dyker inte upp via Rendezvous i skrivarlistan på den andra datorn (som kör 10.2.6). Drivrutinerna är installerade och datorerna anslutna till ett airport nätverk, som fungerar.

Tacksam för hjälp!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-26 08:59

Skrivaren måste stödjas av Rendesvouz för att det ska fungera. Grejen med Rendesvouz är att det är självkonfigurerande, och om inte operativet stödjer delning av just den skrivaren så kan den heller inte delas.

Kommer inte skrivaren upp i Utskriftskontroll på den mac skrivaren inte är kopplad till så kan man nästan säkert säga att den inte stöds.

Läs mer om Rendesvouz.

• Medlem
  • 2003-06-26 10:05
Citat:

Skrivaren måste stödjas av Rendesvouz för att det ska fungera. Grejen med Rendesvouz är att det är självkonfigurerande, och om inte operativet stödjer delning av just den skrivaren så kan den heller inte delas.

Kommer inte skrivaren upp i Utskriftskontroll på den mac skrivaren inte är kopplad till så kan man nästan säkert säga att den inte stöds.

Då är det väl så att skrivaren inte stöds, den har ju några år på nacken vår Epson 740. En dum fråga kanske, men skrivarmodellen finns med på Apples lista över modeller som fungerar med skrivaredelning via USB på airport basstation, men det är väl inte samma sak som att den stöder rendezvous? Jag har tidigare delat ut 740 via basstationen (det var dock inte helt stabilt). Numera har vi dock vår nya laserskrivare ansluten via basstationen och det finns ju bara en USB-port på den. Men kanske ska man ta och byta plats på skrivarna, laserskrivaren en HP 3330 borde väl stödja Rendezvous? Eller skaffa en ny liten inkjet skrivare (som stöder Rendevouz) för vårt lilla behov av färgutskrifter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 17:33
Citat:

Kommer inte skrivaren upp i Utskriftskontroll på den mac skrivaren inte är kopplad till så kan man nästan säkert säga att den inte stöds.[/URL]

...men den dyker ju inte upp någon annanstans heller. USB-skrivardelning skall väl fungera utan rendezvous - det fungerar ju i os9??

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-26 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
...men den dyker ju inte upp någon annanstans heller. USB-skrivardelning skall väl fungera utan rendezvous - det fungerar ju i os9??

I OSX är det bara Rendezvous som gäller vid skrivardelning. I OS9 var det appletalk.

• Medlem
  • 2003-06-26 21:02
Citat:

I OSX är det bara Rendezvous som gäller vid skrivardelning. I OS9 var det appletalk.

I Serverversionen (som tråden ursprungligen handlade om) så ska man kunna dela ut skrivare på vanligt sätt så att de även hittas på icke rendezvouz datorer, vilket jag inte har lyckats med när jag testade med en Epson Stylus 740.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-26 21:15
Citat:

CUPS går väl att använda?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-26 21:23

Det borde funka med en Epson 740 också. Jag sitter här med en HP som delas ut till två andra OS X-klienter utan några som helst problem. Jag skulle misstänka att problemet ligger i konfigureringen av serverns brandvägg.

Kontrollera följande:
- Att skrivardelningstjänsten snurrar
- Att port 631 är öppen på servern för inkommande anrop från berörda klienters IP-adresser (öppna inte för alla).

På klienterna behöver brandväggen inte öppnas (bara på den som delar ut tjänsten), tjänsten skrivardelning ska heller inte vara ikryssad på klienterna. Drivrutiner ska inte behövas för klienterna, däremot på servern.

Sen borde det rulla på helt utan problem.

Däremot går det INTE att ansluta en OS 9-klient till denna skrivardelning utan OS X krävs. För att funka med både OS 9 och X skulle jag vilja påstå att det krävs en nätverksskrivare. Jag tror inte att att de inbyggda printerservrarna som finns i vissa switchar/hubbar heller är användbara för Macar, men där är jag inte helt säker. Har för mig att vi kom fram till det i en annan tråd..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 21:46
Citat:

Är du verkligen säker på det? Dokumentationen (samt "Appletalk"-valen i "lägg till skrivare"-dialogen) tyder på motsatsen.

Såhär står det i hjälpfilen:

"Dela skrivare med andra datorer

Om du vill låta andra datorer i det lokala nätverket använda dina skrivare startar du Skrivardelning.

Alla skrivare i skrivarlistan i Utskriftskontroll är delade, både de som är anslutna till din skrivare och de som är anslutna till nätverket.

Öppna Systeminställningar och klicka på Fildelning. I fliken Tjänster väljer du Skrivardelning och klickar på Start.

Du kan hjälpa andra att hitta en delad skrivare genom att öppna Utskriftskontroll, markera en skrivare, välja Visa info från menyn Skrivare och sedan i fältet Plats skriva in var skrivaren är placerad.

_

Delade skrivare visas automatiskt i dialogrutor för utskrift på andra datorer som är anslutna till det lokala nätverket (IP-delnätet).

Dokument som väntar på utskrift på delade skrivare lagras på datorns hårddisk. (Det är alltså datorn som hanterar utskriftskön till skrivaren.)"

======================

Om du vill använda AppleTalk, så får du inte glömma att aktivera det på "båda" datorerna, görs under Nätverk i Systeminställningarna.

1
Bevaka tråden