Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Restaurering av 16 mm film

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-04 09:34

Vi gjorde en kortfilm 5 min på 16 mm film i mitten av 90-talet på Filmverkstan.

Tyvärr fick i ingen visnings kopia då och originalnegativen hade Filmteknik hand om men tyvärr slängdes de för ca ett år sedan.
Vår klipporiginal är nu tvätta, dubbleskarvat och inskannat av Stopp som satte nivåer på rgb så mycket det var möjligt.

Så det är diverse charmiga projektorsmuts, ränder etc, men vi vill fixa bort det mesta.

Vad finns, programvara, plugins: FCP, Motion, eller tips hur man fixar etc.

Har googlat lite men inte hitta något, vettigt.

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-04 11:03

Menar du att du bara har tillgång till fcp och motion?

Enda jag tänker på är filmmaster och "deras" restaurerings verktyg.
Aldrig hört eller läst nått om restaurering av film som gjorts på fcp tyvärr...

http://www.imagesystems.tv/media-bu/products/dvo-restore.aspx

Det enda jag använt är Pixelfarms mjukisar - The Pixel Farm PFClean™ Introduction

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-04 11:25
Ursprungligen av Zimmerman:

Det enda jag använt är Pixelfarms mjukisar - The Pixel Farm PFClean™ Introduction

- Häftigt! Visste inte om att dom hade nått sånt!

Det är den enda mjukvaran jag hittat för Mac som gör jobbet (riktigt bra, men aningen plottrigt och "svårt" för dom som inte är vana vid nod-tänket [jag t.ex.]). Andra lösningar är ju hårdvara med inbyggd mjukvara för astronomiska summor :-D.

Drömmen vore om Blackmagic eller AJA släppte mjukis eller FCP/Motion-plugg för restaurering som lirar i deras kort :-). Eller att DaVinci får fetare restaureringsalgoritmer...men jag gillar inte DaVinci då det lägger in ett databassystem i Macen som skräpar ner hela systemet och är fruktansvärt jiddrigt att rensa bort (en massa daemons som ligger och tugar och tuggar - oavsett om man kör DaVinci eller inte.

Ursprungligen av Kenneth M:

- Häftigt! Visste inte om att dom hade nått sånt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-04 15:46

Var inne och kollade, hitta ingen demo.

Vad är det för prisnivå, imagessystems grejor har jag för mig kostar en hacka, Pixel Farm PF?

Vet inte vad det kostar - tror det är dyra grejer - jag kom i kontakt med PF-grejer i München för några år sedan - studion/workshopen hade licenser på ett par MacPro's - det var Clean, Prep och MatchIt dom använde.
PixelFarm verkar inte så intresserade av att sälja - jag kan inte se hur man skulle kunna köpa deras grejer :-D. Dom har gömt möjligheterna väl. Jag minns dock att resultatet var bra även på ganska risig film. Renderingen tar ju tid förstås.

Ursprungligen av ne100:

Var inne och kollade, hitta ingen demo.

Vad är det för prisnivå, imagessystems grejor har jag för mig kostar en hacka, Pixel Farm PF?

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-04 17:38

Gamla Dv filmmaster kostar löjligt mycket, enda systemen jag vet gör jobbet riktigt bra.
PFClean verkar ligga runt 4500 dollar. Kanske inte riktigt är värt det men då har ni allifall
ett till vapen i arsenalen och kan erbjuda kunder restaurering?
Filmmasterns verktyg va i stil med photoshops content aware fill och kändes automagisk,
vet inget om om PFclean, men skulle ni lägga ut jobbet så tror jag att det skulle kosta
en fin slant det med. 5 minuter är ganska många frames...

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-05 14:55

Filmmasterns verktyg va i stil med photoshops content aware fill och kändes automagisk

Jag är ingen AE människa men jag har för mig att man kunde använda "photoshops" content aware fill i AE. Kanske värt att kika
om det finns nått i AE som gör jobbet bra!

5 minuter är ganska många frames...

7.200 närmare bestämt. Många rutor blir det...

När dom restaurerar Hollywood-rullar så tar dom ju dessutom scen för scen och pillar manuellt där det behövs - dom gör profiler och scripts för varje scen. Man kan ju inte få optimalt resultat genom att bara trycka in filen i ena röret - gå på semseter - och sedan plocka ut rulle i andra röret.
Det är samma när dom scannar in film; man gör profiler för varje scen - ibland delar av scener - och sedan kör man in hela skiten. Riktigt seriös packning till DVD och Blu-ray är också scen för scen-trixande.
Sådant här får ju bara ekonomi om det handlar om storfilm eller mycket viktiga historiska händelser. Jag har bara sett när man kör en allmän profil och tar hela filmen - och det så riktigt bra ut det också. Origilalen - celluloiden - var i ganska gott skick. Det trixiga är att inte smeta på för fett - man vill ju inte förinta filmens "naturliga" kornighet t.ex. Det gäller för algoritmerna att fatta vad som ÄR skit/rispa/skada/etc och vad som är bildinnehåll. Matematiken är på nobelpris-nivå. Dom tunga programmen kan tydligen också lära sig filmens "konsistens" av en snutt helt oskadad film - om programmen jag såg in action fixar det vet jag inte...det tror jag inte...men det behövs nog inte för oss dödliga :-D.

1
Bevaka tråden