Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 13" early 2011: Problem efter installation av OptiBay/SSD/OCZ Vertex 3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2012-01-05 14:54

Hej,

okej, så jag har köpt en optibay från MCE Tech och en OCZ Vertex 3 Max IOPS 2,5" 240gb SSD SATA/600 MLX från Dustin.

So far so good...

Och installationen har jag gått igenom flera gånger på YouTube + samtidigt när jag installerade OptiBayen.

Så med allting på plats så startade jag igång datorn igen... Boot-ljudet gå igång... tar lite längre tid innan Apple-loggan kommer fram. Ladd-snurren (vad den nu heter) kommer fram. Och det tar lite längre tid att boota. Till slut kommer den in i operativsystemet och Safari och lite annat dyker upp som jag inte stängt innan (Kör Lion)... Men allting har hängt sig och är helt fryst, förutom min Magic Mouse som faktiskt fungerar att peka runt med, men det går inte att klicka eller att flytta på någonting.

Testat att starta om och hålla på, men samma resultat varje gång...

Önskar tips och råd på hur vad jag ska göra i nästa steg... Tycker jag följt anvisningarna bra, men ändå fungerar det inte... Så jag känner att måste skapa en tråd och be om hjälp!

Tacksam för hjälp!

Just nu startar den inte upp alls tydligen, utan den står bara och laddar vid apple-loggan med snurraren...

EDIT: Håller jag inne ALT samtidigt som jag bootar får jag upp 2st enheter... Vanliga boot-partitionen och en "Recovery Drive"... Så där syns ju inte SSD-disken.. vilket jag antar att den borde?

EDIT 2: För tillfället ska jag bara ha SSD:n som sekundär hårddisk. Inget OS på den just nu.

/ O

hm.. Gör om allt är ju ett steg man kan ta

ang. uppstart och hålla inne alt, där syns bara bootbara enheter!

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2012-01-05 15:32

Har monterat ur SSD + optibayen och försöker nu boota datorn som vanligt. Tyvärr utan någon större lycka.

DVD-läsaren gör dock sitt lilla startup-ljud vid påslag... och mac-bootljudet låter... Men den står ändå bara och tuggar och försöker ladda operativsystemet vid apple-loggan.

Kan detta ha att göra med en trasig uppdatering som jag försökte göra precis innan SSD-disken fryste hela systemet (berättade inte om den i första inlägget)...

För först kommer Apple-loggan fram, sen en liten "laddnings-bar" som inte visar någon progress alls. Sen försvinner den och ersätts med vanliga snurr-laddaren... men inget operativsystem bootas...

Mycket märkligt...

Tips mottages varmt!

EDIT: Det går att boota från "Recovery Disc", men därifrån kan jag inte göra en ominstallation av Lion för det står "Den här skivan är låst" på båda mina partitioner, av någon anledning. Och tyvärr har jag ingen Time Machine-kopia för datorn är så ny.

EDIT 2: Kommer inte in i Safe mode heller (håller inne shift efter startljudet)

Senast redigerat 2012-01-05 15:44
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2012-01-05 16:54

Blev tvungen att formatera om huvudhårddisken... Så nu är det gjort och jag har installerat Lion på nytt och det bootar upp som det ska.

Har kopplat in optibayen nu igen med SSD-disken nu igen och datorn bootar nu upp till login-skärmen.

Men jag får samma problem som innan. Jättemärkligt.

* Markören blinkar i lösenordsfältet
* Det går inte att skriva något med tangentbordet, ej heller höja/sänka ljusstyrka/volym.
* Magic Mouse ansluts och går att använda, men det går inte att klicka på någonting.

Vad är det som blir fel?

EDIT: Tangentbordet är dock inte helt dött, eftersom det går att väcka skärmen när den dimmar ner så det blir full ljusstyrka igen.

EDIT 2: Eh ... nu vaknade datorn till liv, och typ gjorde alla knapptryck som jag gjorde när den var fryst... men direkt efter (tog nån sekund) så startade den om sig... Så just nu startar den om sig självmant.

EDIT 3: Då var vi tillbaka till strulet igen då.. Jag bootar in i Recovery-disken och går in i skivverktyg för att se om datorn hittar min OCZ Vertex 3, men skivvertyget startar, men den visar inga diskar överhuvudtaget i listan utan står bara och laddar och laddar och försöker hitta något, men inget hittas.

EDIT 4: Jo faktiskt.. Efter lång väntan så hittade den faktiskt min OCZ-disk.. "Skrivstatus: Läs/skrivbar" står det. "S.M.A.R.T-status: Stöds inte" står också om det nu spelar någon roll. Försöker formatera... nu står det "Tar bort skiva från skrivbordet"... och har gjort det nån minut... Väldigt märkligt alltihop tycker jag.

EDIT 5: Nä, så kul fick jag inte ha det. Det gick inte att formatera... Kanske berodde det på att det inte fanns någon partition på SSD:n. Så nu försöker den skapa en partition... Det står återigen "Tar bort skiva från skrivboret" och den står och laddar på samma sätt som när jag försöker formatera... hoppas det går...

EDIT 6: näpp, det gick inte att partionera heller. Skit-disk!!!!

"Kan inte skriva till sista blocket på enheten" står det.... suck... vad nu då.

Senast redigerat 2012-01-05 17:24
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2012-01-05 17:55
1
Bevaka tråden