Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemkamera - vilken ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kanske att ni skall köra olika system? Om ni inte delar samma gluggar titt som tätt kanske det är lika bra med varsitt hus med "egna" objektiv?

I vilket fall som helst måste ni se till att kameran har riktigt pentaprisma och ingen sketen pentamirror. Sökaren är ju tillräckligt liten i en K-5 som den är (jämför med en FF/eller analog kamera). En sån där Eos 500D etc har ju rent skrattretande små nyckelhålssökare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-03 17:44

ETT KÖPTIPS -HYFSAT PRIS om ni frågar mig 4990 kr för en Canon EOS600D IS 18-55

Canon EOS 600D Systemkamera + 18-55 Objektiv - Elgiganten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-03 18:13

Nu vet jag att den här är ljusblå/grön och det avskräcker säkert 90% här, men jag har en sådan här fast svart och jag är kanonnöjd! Jag valde mellan denna och 550D och efter att ha läst på tillräckligt så blev det tillslut denna.

Dock skall det sägas att den är lite svårfotad. Jag avnänder så gott som bara manuella optik och då fungerar den hur bra som helst, men det är jättesvårt med AF då det inte finns någon fokuspunkt i sökaren. Här kanske någon har något bra tips (PMa, vi ville inte uppröra MOD!) men det är det enda jag kan hålla emot den här kameran. Det finns gott om begangade pentaxoptik på tradera för den som vill lära sig fota manuellt också!

Jag letar just nu ngt i stil med Canon 7D, 5D Mk II, Nikon D7000, K5, SONY A77 etc....

Räknar med att det komemr gå på 25 000 byta system igen.
Mellanskillnaden blir lite mindre - det rör sig om ca 10

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-03 18:55
Ursprungligen av Goflorp:

Jag letar just nu ngt i stil med Canon 7D, 5D Mk II, Nikon D7000, K5, SONY A77 etc....

Räknar med att det komemr gå på 25 000 byta system igen.
Mellanskillnaden blir lite mindre - det rör sig om ca 10

Jag har en väninna som skjuter med en 7D och hon är kanonnöjd! Personligen skulle jag gå för Pentax för att slippa byta hela systemet men annars är min uppfattning om 7D enormt bra. Rör inte Nikon med handskar, men det är ju en smaksak.

Goflorp, priserna på 5D mk II sjunker konstant nu. Troligen kommer mk III under den här halvan av året (kanske annonseras redan denna månad, eller tidigast mars - försäljning någon gång senare under andra halvan av året). Om du inte fotar sport så är 5D mk II guld, även om sökaren har lite att önska (och fokussystemet), men har man inte bråttom eller fotar i rikligt lågt ljus så brukar det gå bra. Gissar på att mk III kommer att ha den förbättrade funktionen som finns i 7D eller till och med i 1D mk IV.

Ursprungligen av CyberPet:

Goflorp, priserna på 5D mk II sjunker konstant nu. Troligen kommer mk III under den här halvan av året (kanske annonseras redan denna månad, eller tidigast mars - försäljning någon gång senare under andra halvan av året). Om du inte fotar sport så är 5D mk II guld, även om sökaren har lite att önska (och fokussystemet), men har man inte bråttom eller fotar i rikligt lågt ljus så brukar det gå bra. Gissar på att mk III kommer att ha den förbättrade funktionen som finns i 7D eller till och med i 1D mk IV.

Låter bra, för det är min fru som bestämmer eftersom det är hon som plåtar mest.

  • Medlem
  • 2012-01-03 19:26

En sak som skiljer ut 7D från andra är att det tar ruggigt många bilder i sekunden, om man har behov av det. Tror det är 8 fps i full RAW, ganska länge.

Som sagt - kolla sökaren (;)). I synnerhet om man bär glasögon.

Johan, hur menar du? Jag fotar med glasögon och har inga problem, eller haft problem, me de Canonkameror jag fotar med.

Sökarbilden är enligt min erfarenhet märkbart mycket mindre med en pentamirror jämfört med en pentaprisma. En konsumentkamera som Eos 350/400/450/550D liksom konsument-Pentax som K-x/K-r kör med den enkla pentamirrorlösningen. Sökarbilden blir dessutom mörkare med pentamirror.

Jag kan inte påstå att jag jämfört massor av kameror sida vid sida, men sökarna i exvis andra familjemedlemmars Eos 350D och 1000D är märkbart mindre jämfört med både Pentax K10D och K-5 (som båda har prisma). Likadant med en Nikon D40 vi har på kontoret och de K-x etc jag klämt på i affärer. Och ändå har nog K-x/K-r bättre pentamirrorlösning än flera andra märken.

Kanske att man för konsumentkameror sparar på många olika saker så att man där ofta råkar på kombinationen av pentamirror och en låg 0.75-0.8x sökarbildsförstoring? (Min K-5a tror jag har 0.92x som jämförelse vilket säkert kan slås av (ännu) dyrare FF Nikon/Canon).

Men det är klart - kan man få tag i en ljusstark pentamirrorkamera med minst 0.90x sökarbild så är väl allt frid och fröjd.

Gammal länk men relevant: Understanding Viewfinders
Specifikt om Nikon men resonemanget är generellt och sammanfattar ganska bra: Pentaprism vs Pentamirror (D5100 vs D90): Nikon D90 - D40 / D7000 - D3000 Forum: Digital Photography Review

Det går inte att jämföra sökaren på en Canon 350D och en Canon 5D mk II direkt.

Det beror väl på vad man jämför. Jag ser - inte bara vid direkt jämförelse - att en kameras sökare är liten jämfört med en annan. Följaktligen upplever jag den mindre som sämre då det är svårare att exempelvis fokusera/se att autofokusen ligger rätt. För mig har det råkat bli så att de kameror jag upplever som trånga nyckelhål också har pentamirror. VSB!

Eller det kanske är det du menar - dessa olika kameror spelar inte i samma liga och man skall inte förvänta sig mer. Det har iaf inget med glasögon att göra (som jag också har).

Du kan inte jämföra en croppad kamera som 350D (som dessutom är en typ 7 år gammal modell) med en fullformatskamera. Min gamla 350D har en pyttesökare jämfört med min gamla 30D (och 40D och 50D, och dessa xxD modeller har i sin tur mindre sökare än 7D, trots att den också är croppad) och det är en avsevärd skillnad mellan den och mina 5D Mk II.

Precis. Det är därför jag påpekar att man skall kolla på det innan köp. De flesta "vanliga" fotografer har nog inte en tanke på att det är så stor skillnad mellan olika modeller. Och det syns ju inte i de tekniska specarna eller vid "pixel-peeping" som många använder sig av som måttstock inför inköp av ny kamera.

Nu tror jag nog att Goflorp har bra koll på detta, men då han ju blivit "bortskämd" av sina Pentax K10D, K20D och K-5 vore det ju surt att göra ett nerköp om man glömmer denna ack så viktiga detalj.

Ursprungligen av johan_tanying:

Precis. Det är därför jag påpekar att man skall kolla på det innan köp. De flesta "vanliga" fotografer har nog inte en tanke på att det är så stor skillnad mellan olika modeller. Och det syns ju inte i de tekniska specarna eller vid "pixel-peeping" som många använder sig av som måttstock inför inköp av ny kamera.

Nu tror jag nog att Goflorp har bra koll på detta, men då han ju blivit "bortskämd" av sina Pentax K10D, K20D och K-5 vore det ju surt att göra ett nerköp om man glömmer denna ack så viktiga detalj.

I den klassen av kameror jag kikar på tror jag det är väldigt glest mellan dåliga sökare.
Inte jobbat med Canon alls, men Pentax och Nikon visar båda upp väldigt bra saker när husen ligger runt 15000 i pris

Senast redigerat 2012-01-07 19:55
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-01-07 05:47

Jag har själv både 350D och 5dmk2 och det beror helt klart på vem som rattar det hela. Önskar att jag själv kunde ta sådana här bilder som för övrigt är från en 350D

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-01-07 19:31
Ursprungligen av onnyt:

Jag har själv både 350D och 5dmk2 och det beror helt klart på vem som rattar det hela. Önskar att jag själv kunde ta sådana här bilder som för övrigt är från en 350D

Vad är det som säger att du inte kan göra det? Släng på macro och i vissa fall även en mellanring och ut och leta efter det magiska ljuset, eller skapa det själv.

Ursprungligen av onnyt:

Jag har själv både 350D och 5dmk2 och det beror helt klart på vem som rattar det hela. Önskar att jag själv kunde ta sådana här bilder som för övrigt är från en 350D

Absolut! Det handlar mycket om vem som rattar kameran. Själv tog jag denna bild med min 350D, som andra bröllopsfotografproffs säger var en skitkamera. Så det kan gå!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-01-07 19:10

En grej jag stör mig på riktigt ordentligt. När skall någon kamera/mjukvaroleverantör leverera ett gränssnitt som verkligen är intuitivt. Allt känns gammalt och DOS. Hoppas kunna styra kameran via Siri på något sätt.

En motorsports-fotograf som jag känner fotade en hel touring car tävling med sin Canon 1D** men den bilden han fick mest för var i ett support race efter de stora tävlingarna när han slängde upp sin 400D i sista sekunden då en krock hände i sista racet.

Bevaka tråden