Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att hitta rätt PMS-färg

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 10:31

Hej proffs. Jag ska försöka hitta en PMS-definition till en färg som jag först definierade som Hex (ja, skönt att kunna bestämma i omvänd ordning för en gångs skull...=)

Problemet är att min pms-sticka är lite väl gulnad för att kunna lita på den, och jag vågar inte tro på Photoshop + skärmåtergivning för att välja rätt. Kan någon här hjälpa till med att hitta en PMS-färg som liknar min rödorangea färg? Behöver färgen då jag ska göra visitkort som ska tryckas med en färg (eller två).

Bilagan visar färgen + definitioner i Hex, RGB & CMYK.

mvh,
Markus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 10:57

Hm... när jag ändå sitter & bläddrar med min sticka känns det som om PMS 172C mest känns rätt. Fast öppnar jag upp den färgen i Photoshop ser det fasansfullt skrikigt ut.

Provade följande verktyg (RGB to PANTONE) och fick då följande svar:

Känns bara inte som om vare sig 1788 eller 485 liknar den lite mörkrödorangea färgen när jag kollar på stickan. Gah... svårt.

Vad får du för maträtt om du följer detta recept:

1 dl
4 st
8 st
4 dl
2 km

Svårt att räkna ut, eller hur? På samma sätt är det svårt att säga vilken färg man får om man tar 204, 51, 0. Du säger då antagligen att det är rött, grönt och blått man ska ta. Men det finns ju en mängd olika röda, gröna och blå nyanser. Om du säger att i sRGB är färgerna 204, 51, 0 då kan jag beskriva exakt vilken färg du har.

Stefan

P.S det är raggmunk jag har beskrivit

Läge att skaffa ny sticka? De åldras ju de med.

Stefan, då har du skrivit fel, för 2 kilometer är inte smart, men kanske 2 krm som i kryddmått?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-01-13 22:19

2 km salt är inte fy skam.

1
Bevaka tråden