Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ansluta till trådlös hårddisk

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
har en iphone 4 och undrar om jag med den kan ansluta till hårddisken jag delar trådlöst i mitt hemnätverk?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-15 10:52

Eftersom iOS inte låter dej se filsystemet, så beror det på vad du vill komma åt.... filmer, dokument etc. Olika program kan komma åt olika delar av en hårddisk, men du ser inte hela hårddisken (inte utan jailbreak).

typ film och musik

Med "Hemmadelning" påslaget i iTunes och iOS5 i din iPhone/iPad etc så kan du se material som ligger på iTunesdatorn.
Funkar finfint, minimalt med strul.

Använd iFlicks för att konvertera filerna och lägga in dem i iTunes.

Har man en Apple TV kan man strömma FRÅN iPhone till ATV2.. rktigt kul.

@goflorp, jo det är jag medveten om, men nu var det en trådlös hårddisk jag ville komma åt, inte en dator...

Ursprungligen av flishuvud:

@goflorp, jo det är jag medveten om, men nu var det en trådlös hårddisk jag ville komma åt, inte en dator...

Rättar mig själv. Jag tror inte du kan koppla upp dig direkt mot en extern HD/NAS-lösning men att du kan koppla upp dig mot datorn den i sin tur är ansluten mot....

I övrigt är jag lika nyfiken som keptang; hur funkar den?

Vad är det för trådlös hårddisk och hur delas den?

Den sitter via usb på en airport extreme. Problemet blir att när jag kör hemmadelning så vill inte iPhonen spela de spår som ligger trådlöst, så det bästa vore ju om jag kunde koppla direkt till hårddisken, dvs inte via datorn. I annat fall finns det ju ingen vits att använda telefonen. Då är ju datorn ändå på...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-16 22:46

Nej, iPhone kan inte koppla direkt till en hårddisk. Kör du Hemmadelning måste en dator med iTunes vara igång. Eller något annat program som kan strömma till iPhone.

iPhone är inte byggd för att hantera filarkiv.
Inte för att jobba med filer öht på det sättet.

Frugan tröttnade på "finns i datorn/finns i luren" osv.
Köpte Spotify Premium för 100:- i månan.
Funkar toppen streama även i bilen.

@kenjon ok. tack för svar. hur får jag musiken att låta på iPhonen då? som jag ser det kan jag bara välja mellan att spela låten på datorn eller på de trådlösa högtalarna som är kopplade till en airport express?

@goflorp, ja det är ett bra alternativ, kör det också, men än så länge har inte spotify allt man vill lyssna på, stora delar av musiksamlingen finns inte där än, då är det hårddisken som gäller

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-17 10:42

Slå på Hemmadelning på din dator med iTunesmusiken, och på iPhonen (Inställningar - Musik) med samma AppleID. Då ser du spellistan från datorn i iPhonen, och kan köra all musik där.

Ursprungligen av kenjon:

Slå på Hemmadelning på din dator med iTunesmusiken, och på iPhonen (Inställningar - Musik) med samma AppleID. Då ser du spellistan från datorn i iPhonen, och kan köra all musik där.

precis detta gör jag, men det låter inget på telefonen, bara på datorn...

precis detta gör jag, men det låter inget på telefonen, bara på datorn...

Använder du remote- eller ipod-app?

Detta funkar: App Store - NetPortal - Access files on remote computers

Gratis testversion: App Store - NetPortalLite - Access files on remote computers (hanterar bara PDF tror jag).

Testade precis här och kommer åt min NAS utan problem och kan streama musik/film t.ex.

Fan, det här kostade mig 22kr.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-17 11:13

Mej också...

Det vore trevligt och veta om våra hårt förtjänade slantar hjälpte TS?

Ursprungligen av keptang:

Det vore trevligt och veta om våra hårt förtjänade slantar hjälpte TS?

tack! nu har jag installerat och det funkar. nu kommer jag åt hårddisken lysande. kan ju inte se filmfilerna eftersom de inte är rätt format, men när jag fixat det kommer det funka som jag tänkte. kanon

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-18 21:37

Och du ser spellistan i iPhonen? Och du kör Play därifrån, och ändå låter det i datorn? Så funkar inte min...

@illerG
remote- appen...

@illerG
remote- appen...

Den gör ju precis vad det låter som i namnet, spelar upp saker remote. Alltså inte på din enhet.
Prova musik-appen.

Ursprungligen av keptang:

Den gör ju precis vad det låter som i namnet, spelar upp saker remote. Alltså inte på din enhet.
Prova musik-appen.

vad heter den?

vad heter den?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-22 22:16

Eller köra AirVideo eller ännu bättre kanske Air Media Center:
App Store - Air Media Center

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-23 19:34

Musik, den oranga som följde med vid leveransen av iPhonen.

1
Bevaka tråden